Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen med ny Folkevogn Som eneste og dermed – skulle jeg tro – første norske har BilNorge.no og Bil prøvekjørt Volkswagens nye Fox. Betyr dette et oppsving for A-segmentet? |
||||||||||||||||
Volkswagen Fox er produsentens nyeste bidrag i det nederste segmentet. Der man også snart vil finne Toyota Aygo og de tilhørende utgavene fra Citroën og Peugeot. Den er tyskernes svar på det nyet kravet om € 8.000 bilen. Det er ikke lenge siden man ropte på 3-liters bilen, den som hadde et forbruk som kunne skrives som 3 pluss et-eller-annet liter pr 100km, etter Renault (Dacia) Logan er det biler til 8.000 og et-eller-annet Euro man spør etter. Ford var først ute med sin Ka Student, så fortalte Peugeot at de ville komme under med sin 107 og nå er altså Fox her. Det vil si, det er den ikke. Ikke her, for i Norge har vi avgifter som går på vekt, kubbikk og hester – og når lille Fox leveres med motor som også Polo leveres med, og den veier nesten like meget, vil det være prisen fra fabrikk som gir seg utslag på salgsprisen. Og så lavt går ikke fabrikken at Fox vil kunne legge seg så merkbart under dagens Polo at den vil bli salgbar. Vi får se hva som skjer når neste Polo vokser seg over 4 meter. Men det er ikke noe problem å slå fast at Fox ville klart seg glimrende i konkurransen med selv større biler. Et sleidbart baksete kan for eksempel gi samme bagasjevolum som i en Golf, selv om benplassen bak da blir ganske beskjeden. Chassiset bruker kjente komponenter fra VWs store delekiste, så de prestasjonene er helt i orden – bremsene synes jeg faktisk er bedre enn på mange av Europa-utgavene. Den forholdsvis høye vekten forstår man når man kjører i 160 og oppdager at her er det egentlig ikke noe støy. Og listen over ekstrautstyr er formidabel – til og med stabilitetskontroll. Selv om man sitter høyt og godt her er ikke bilen SÅ høy. Volkswagen gir ikke lenger salgsprognoser etter at de bommet så stygt på Phaeton. Men denne solgte 130.000 eksemplarer i Brasil i fjor, 30.000 burde fint være mulig i Europa. Selv om den verken kommer med 2 dører til eller med Volkswagens nye familie-grill. Jeg synes det er fint at den også har sine designmessige spesialiteter – et av de iøynefallende innslag fra den 70 mann sterke designgruppa som jobber i Brasil er det mest funky instrumentpanelet i familien. At jeg ble bekymret for oljetrykket gikk over i løpet av et minutt, da oppdaget jeg at den var den originale lille turtelleren jeg så på. Dette er virkelig en bil å bli glad i. Synd bare at det ikke er noen grunn til at vi skal behøve å tenke mer på det. Du kan forresten lese mer om bilen i neste utgave av BIL.
|