img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Fiesta møter Opel Corsa og VW Polo
BILTEST: Månedens testbiler har en rekke likhetstrekk og representerer alle det beste som pr i dag er å oppdrive i småbilklassen, om ikke på de samme områdene. Vi har kjørt dem støtfanger mot støtfanger på norske vinterveier, og selv om vi har en klar favoritt er det ikke lett å velge blant de tre. Her er det noe for enhver smak, og dine behov må til slutt bli avgjørende.

Først publisert i BIL 3 - 1996.

Forrige gang jeg kjørte Fiesta opp bakkene mot Venabygd og Ringebufjellet var i mars 1989, i en Fiesta 1.1i CL, modellen som i dag leveres med 1,3-liters motor og heter Fiesta Classic. Den gang slet Fiestaen seg opp i andreog tredjegear. Andregear var litt for kort, tredjegearet litt for langt. Hvor mange gearskift jeg foretok før jeg kom opp minnes jeg ikke, men det ble mange.

Dagens Fiesta med den nye 1.25-liters aluminiumsmotoren med 16 ventiler og flerpunktinnsprøyting er et betydelig fremskritt. Den drar bakkene opp mot Venabygd i fjerdegear, og har endatil litt kraft i reserve. Polo med sin 1,4-liter med 60 hk sliter litt mer, mens Corsaen med en 1,6-liter med 90 hk drar nokså jevnt med Fiesta.

Opprinnelig skulle vi kjørt Corsa 1.4 Swing med 60 hk, men hos Opel får vi ikke alltid det vi bestiller, og fikk altså en 90-hester, som naturlig nok burde greie seg godt mot konkurrentenes 60 og 75 hk.

Testlaget besto denne gang av Tor Ivar Volla, Henning Sund og Kjell Magne Aalbergsjø.

Plass
Testvurdering
Corsa: 4. Polo: 4. Fiesta: 3.
Måten plassen utnyttes på er kanskje det som skiller de tre testbilene mest. Fiesta og Corsa, som er ytterpunktene når det gjelder utnyttelse av plassen, viser hvor vanskelig det kan være å bedømme plassen ut fra utvendige mål og akselavstand. Fiesta er hele 10 cm lengre enn Corsa, men de to har samme akselavstand.

Fiesta har en meget rommelig førerplass med god benplass og takhøyde, og det inntrykket blir forsterket fordi dashbordet er trukket godt fremover. Corsa har den trangeste førerplassen. På grunn av hjulkassen er det ikke mulig å strekke ut venstrebenet. Polo havner midt mellom Fiesta og Corsa når det gjelder plass i forsetene. Litt bedre plass til venstrebenet er ønskelig også her, men det er ikke like trangt som i Corsa.

Mens Fiesta har best plass for forsetepassasjerene, har den det trangeste baksetet. Både innstigningen, benplassen og takhøyden er merkbart mindre enn i de to konkurrentene. Målt med meg i førersetet er avstanden mellom for- og bakseterygg 62,5 cm i Fiesta, 2,5 cm mindre enn i Corsa og 1,5 cm mindre enn i Polo, og Fiesta har i tillegg litt lavere baksete.

Corsa har det rommeligste baksetet. Det er lett å komme inn og ut av bilen, og avstand til forseteryggen er god, noe som sammen med høyt sete og god takhøyde gjør at to voksne sitter behagelig her. Polo er ikke like rommelig som Corsa og har heller ikke like stor innstigningsåpning, men har merkbart bedre plass enn Fiesta.

I bagasjeavdelingen er det Corsa som har mest å rutte med. Men også her er det forskjeller når det gjelder utformingen som kan være verdt å merke seg. Polo har for eksempel det høyeste bagasjerommet, mens Fiesta har det lengste og den har også det lengste når baksetet legges ned, mens Corsa har det bagasjerommet som er bredest på det smaleste partiet.

Førerplassen
Testvurdering
Fiesta: 5. Polo: 4. Corsa: 3.
Fiesta har ikke bare den rommeligste førerplassen, den har også det mest tiltalende førermiljøet. Instrumentene er store og lettleste.

Alle betjeninger er lett tilgjengelig og den originale Ford-radioen er lett å betjene, men er ekstrautstyr og fungerer ikke helt godt når det gjelder RDS. Ford har satt av plass til en rekke praktisk smårom, pluss hanskerom. Førersetet har elektrisk høyderegulering og gir god støtte til både lår og rygg. Lyse farger på dashbord og interiør for øvrig gir et trivelig inntrykk.

Corsas førerplass lider litt på grunn av den dårlige plassen til venstrebenet. Førersetet har høyderegulering, men ikke like god lår- og sidestøtte som de to andre. Sammen med liten plass til venstrebenet blir det vanskelig å finne en behagelig kjørestilling, i hvert fall på lengre etapper.

Førerplassen er ikke like velorganisert som i Fiestaen, men likevel uproblematisk å finne ut av. Også her er det god plass til å legge fra seg småting, og radioen med separat tekstvindu fungerer bra.

Polos førerplass er litt ryddigere enn Corsas og fungerer også bedre med tanke på kjørestilling. Blant annet fordi den har flere reguleringsmuligheter enn i de to konkurrentene. Her kan førersetet reguleres i høyden. Setets vinkel — og dermed lårstøtten — kan reguleres, pluss at rattet har høyderegulering.

Smårom og hanskerom til oppbevaring av ting som en gjerne har i bilen, er et savn i Polo. I likhet med Corsa har også Polo et mørkt og litt trist interiør. Litt lysere farger vil gjør førerplassen og interiøret for øvrig mer tiltalende.

Komfort
Testvurdering
Fiesta: 5. Polo: 4. Corsa 3.
For å ha nevnt det med en gang; det er ikke store forskjellene mellom disse bilene, men det heter jo at «mange bekker små, gjør en stor å».

Den største forskjellen mellom testbilene er uten tvil støynivået. Vi har tatt med i beregningen at Corsa har piggdekk og i utgangspunktet et lite handikap i forhold til Fiesta og Polo, som begge var utstyrt med vinterdekk uten pigger.

Fiesta har det laveste støynivået og marginene til Polo og Corsa er stor. Fiesta har den mest stillegående motoren, men det er først og fremst støyen fra hjulene som skiller den fra konkurrentene. Det er faktisk ikke så rent få biler i mellomklassen som kan misunne Fiesta det lave støynivået.

Polo har en tanke mer motorlyd enn Fiesta og betydelig mer hjulstøy. Spesielt på grov asfalt blir støynivået litt høyere enn det som er behagelig. På grov asfalt og på kjettingslitt is og snødekke slipper Polo også gjennom mer vibrasjoner fra veien enn Fiesta.

Corsa-motoren har litt høyere trimmingsgrad enn de to konkurrentene, og den harde motorgangen som kjennetegner Opelmotorene er godt hørbar. Det er likevel hjulstøyen som er vårt største ankepunkt. På grovt is og snødekke er det vesentlig mer støy i Corsa enn i de to andre, og på slikt føre har ikke piggene noen innvirkning. Corsa slipper også gjennom mer vibrasjoner fra veien enn Fiesta og Polo.

Når det gjelder fjæringskomfort er det lite som skiller. Corsa krenger litt mer og duver mer over de store ujevnhetene og tar de små skarpe ujevnhetene relativt kontant. Bortsett fra at Polo krenger og duver mindre, er det lite som skiller den fra Corsa.

Fiesta har litt strammere avstemt hjuloppheng og følger veiens ujevnheter litt mer enn Corsa og Polo. Men hjulopphengene er godt isolerte fra karosseriet og støt og vibrasjoner forplanter seg derfor ikke til karosseriet. Fjæringskomforten oppleves derfor som bedre.

Alle testbilene taklet kulden godt. Varme- og ventilasjonsanleggene har god kapasitet og alle tre har pollenfilter på luftinntaket. Fiesta og Corsa har resirkulering av kupéluften.

Motor & Gearkasse
Testvurdering
Fiesta: 5. Polo: 3. Corsa: 3.
Fiesta stiller med den mest moderne motoren av de tre. Fords nye Zetec SE-motor i aluminium levner da heller ingen tvil om det. Den går silkemykt, er mer akselerasjonsvillig enn konkurrentenes motor og er trekkvillig på alle turtall. Kort sagt en nydelig motor. Den er også kombinert med en gearkasse som passer norske forhold godt og har et presist gearskift som gir en robust følelse.

Corsas motor inngår i Opels Ecotecserie og er topp moderne med tanke på både ytelser og utslipp. Men den går ganske hardt med tanke på både vibrasjoner og støy. Selv om den er arbeidsvillig, er den ikke like fristende å kjøre på høye turtall som Fiesta-motoren. Corsa-motoren har både høyere ytelse og høyere dreiemoment enn de to konkurrentene, men den har også lengre utveksling og krever derfor like hyppig bruk av gearspaken som Fiesta.

Polo har den mest sedate motoren og følger Volkswagens tradisjon i så måte. Polo ble introdusert med en 1,3-liter med 55 hk, men har nå fått en 1,4-liter med 60 hk og 16 Nm mer dreiemoment. Ved normal kjøring føles motoren ganske kvikk og den er arbeidsvillig, men krever litt mer bruk av fjerde-gearet enn Fiesta og Corsa. Ved akselerasjon fra stillestående merker du derimot at det er litt lite futt.

Ytelser
Testvurdering
Fiesta: 4. Corsa: 4. Polo: 3.
Selv om Corsa har den sterkeste motoren, kommer ikke det spesielt godt til uttrykk uten i trafikken. Den lange utvekslingen får ta litt av skylden for det. Corsa er litt kvikkere enn Fiesta ved akselerasjon fra stillestående, men i bakkene er de to konkurrentene omtrent jevngode.

Fiesta med sine 75 hk er kvikk og livlig å kjøre. Den trenger relativt lite bruke av gearspaken og har passe effekt til at den er lettkjørt både i litt kjapp motorveikjøring og på normal landevei. Gearkassen har en utveksling som passer motoren godt og det blir derfor relativt lite bruk for gearspaken ved vanlig kjøring.

Polo har den svakeste motoren når det gjelder både hk og dreiemoment. Den henger ikke helt med i akselerasjon og selv om den oppleves som lettkjørt og fleksibel i hastigheter rundt 80 km/t, er den ikke helt med de to andre i bakkene.

Bensinforbruket er beskjedent for alle tre, men Fiesta imponerte; 0,56 l/mil er meget bra.

Kjøreegenskaper
Testvurdering
Fiesta: 4. Corsa: 4. Polo: 4.
På de første kilometrene på sporete og glatte vinterveier merket vi med en gang at Fiesta hadde dårligere stabilitet enn Corsa og Polo. Den gir ikke den samme sikre følelsen som de to andre. Vi hadde merket en liten antydning til at Fiesta gikk litt på egen hånd også på i sporene på motorveiene rundt Oslo.

Corsa og Polo har bedre retningsstabilitet og er mindre følsom for spor enten det er på isete vinterveier eller på sporete motorveier og bar asfalt. Spesielt på isete veier føles de sikrere enn Fiesta.

Vi oppdaget imidlertid relativt raskt at Fiesta er merkbart lettere å kontrollere hvis den først skulle få en bakhjulsskrens. Mens spesielt Corsa krevde lynrask parering med rattet, hadde Fiesta en egen evne til i å ta inn sladden selv. På løs snø var det derfor Fiesta som ga den tryggeste følelsen.

Corsa er den som lettest får overstyring og som krever størst aktivitet fra sjåføren for å hentes inn igjen, mens Polo nok en gang plasserer seg mellom Corsa og Fiesta. Corsa imponerer derimot med best fremkommelighet, og det på snøføre hvor piggene ikke har betydning og til tross for at Fiesta har antispinnregulering. Antispinnreguleringen gir, som vi fikk erfare, ingen garanti for at du ikke skal bli stående fast. Er det like glatt til begge hjulene får også antispinnreguleringen problemer, men har det ene av drivhjulene godt feste vil den være til stor hjelp.

Alle tre har ABS-bremser, men det er likevel forskjell i bremsegenskapene. Både Fiesta og Polo har bremser med meget god pedalfølelse. Bremsene er lette å dosere og kan hvis en ønsker det, balanseres hårfint på grensene til at ABS kobler inn. Corsa har ikke den samme god pedalfølelsen, mens bremseeffekten er omtrent likeverdige for de tre.

Pris & Utstyr
Testvurdering
Fiesta: 4. Polo: 4. Corsa: 3.
Det er en velutstyrt trio vi har med å gjøre, spesielt når det gjelder sikkerhet er utstyret i orden. To kollisjonsputer, beltestrammere og høyderegulering av sikkerhetsbeltefestene foran, hodestøtter også for baksetet og ABS-bremser er felles for alle. Corsa og Polo har i tillegg høyt montert bremselys. Corsa og Fiesta har lyktespylere og Fiesta har dessuten separate fjern- og nærlyskastere og klart best lys.

Det var egentlig en Corsa Swing som skulle vært med i vår test. Med 1,4-liters motor med 60 hk og et litt lavere utstyrsnivå enn GLS koster den 146.000. Utstyrsmessig er det ikke de store forskjellene mellom Swing og GLS, men den rimeligste modellen har ikke sentrallås, og mangler også turteller, men har i likhet med GLS elektrisk regulering og oppvarming av sidespeilene. Hadde vi kjørt en Corsa Swing ville vi også gitt den 4 poeng for Pris & Utstyr.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer