img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Fiesta CTX og Nissan Micra N-CVT
BILTEST: Remdrevne trinnløse gearkasser er på langt nær et gufs fra fortiden - snarere en duft av fremtiden. Det er i alle fall en svært god løsning for småbiler med moderate ytelser. Vi har sett nærmere på Ford Fiesta og Nissan Micra som begge kan leveres med trinnløse gearkasser.

Først publisert i BIL 9 - 1996.

Små biler med små motorer har klare fordeler - spesielt i bytrafikken. Lavt bensinforbruk, lave utslippsverdier og lite plassbehov er tunge miljøargumenter for slike biler. Men samtidig skorter det på komfort og kjøreegenskaper. Med manuell gearkasse kan kjøreturen lett bli stressende, og med lite dreiemoment tilgjengelig fungerer vanlige automatgearkasser dårlig - de stjeler rett og slett for mye effekt. Trinnløse, remdrevne gearkasser kombinerer høye effektivitet med det behagelige, og sørger for at de minste bilene kommer kvikt frem i trafikken.

Biler med slike gearkasser er slett ingen nyhet. Allerede på slutten av 60-tallet rullet DAF 66 Variomatic rundt på veien med en gearkasse fra nederlanske van Doorne. Det må regnes som forgjengeren til de gearkassene som står i blant annet Ford Fiesta CTX og Nissan Micra N-CVT. Selv om prinsippene for dagens CVT-kasser (Continuosly Variable Transmission) er de samme som før, har utviklingen sørget for at de nye trinnløse gearkassene er adskillig mer driftssikre og behageligere. Prinsippet er likevel det samme.

Gearkassen består av to skiver med spalter der spaltebredden, og dermed sporets diameter, økes eller reduseres ved hjelp av hydraulikk. De to skivene er forbundet med en stålrem som er bygget opp av tynne stålskiver. Når kjøringen begynner og ved akselerasjon vil skiven nærmest motoren ha liten diameter, mens skiven på drivakselsiden har stor diameter. Utvekslingen endres så ved at diameteren på skiven på motorsiden økes og ved at diameteren på skiven på drivakselsiden reduseres. Det hele skjer trinnløst og med et uendelig antall alternative utvekslinger.

Fiesta med fartstid
Den største forskjellen mellom Fiestas og Micras gearkasser er faktisk hvordan gearkassen overfører kraften til drivakselen. En CVT-kasse har fire posisjoner; revers, fri, drive og lav-gear. Lav-gear brukes i første rekke i situasjoner der føreren trenger høyt turtall ved lav hastighet, og fungerer derfor utmerket som motorbrems i nedoverbakker. I Ford Fiesta CTX (Continuosly Variable TransaXle) har Ford valgt å bruke et planetgear og hydrauliske overføringer mellom gearkasse og drivaksel -en løsning som er mer eller mindre uforandret siden introduksjonen i 1987. Det sørger for at bilen oppfører seg svært likt en hvilken som helst automatgearet bil - for eksempel gjennom at bilen kryper fremover når motoren er i gang og bremsen ikke holdes inne. Ved normal bykjøring uten alt for store gasspådrag vil motoren sjelden holde mer enn 3.000 o/min. Det er en forbedring fra tidligere CTX-kasser, og skyldes blant annet endret gearolje. Ved raskere akselerasjon - enten det er fra stillestående eller kick-down i forbindelse med forbikjøringer - går turtelleren raskt opp på 3.500 o/min, og kryper deretter sakte oppover. Dermed blir dreiemomentet i det midtre turtallsregisteret effektivt utnyttet, og akselerasjonen kjennes ganske godt. Våre målinger viser også at CTX’en er ganske kjapp - faktisk ned mot 13 sekunder fra 0 - 100 km/t. Men det er akselerasjonen fra 70 til 100 km/t som imponerer mest, 6,5 sekunder er meget bra.

CTX’ens sterke sider er blant annet et godt forhold mellom motor og transmisjon. 1,25-literen er sterk, og kombinert med CVT-kassen oppleves kjøringen som avslappet og behagelig. Det skal mye til for at bilen skal jage av gårde på høye turtall, og spesielt ved jevn landeveiskjøring holder motoren normalt svært lave turtall. Teoretisk kan da også bilen holde 40 km/t v/1.000 o/min. Det som ikke begeistrer med Fiesta CTX er den rykkingen ved kjøringen i lave hastigheter, for eksempel køkjøring i bytrafikk. Veksling mellom drive og lav-gear for å oppnå maksimal effekt av motorbremsen er også en operasjon som ikke fungerer helt smertefritt. Overgangen er svært brå, og bilen rykker til ganske kraftig i det motorbremsen begynner å fungere. Vekslingen mellom de ulike gearposisjoner er likevel svært presis.

Myk og magnetisk
Nissan har lenge brukt CVT-kassen i Micra 1.3, men har nå også plassert en tilsvarende kasse i Micra 1.0. Gearkassen - forøvrig produsert av Fuji Heavy Industries (Subaru) - bruker en elektromagnetisk overføring mellom gearkasse og drivaksel. Denne løsningen gjør at Nissans CVTkasse skiller seg ganske kraftig fra et vanlig automatgear, og i bruk skiller den seg også ganske mye fra Fiesta CTX. Micraens 1-litersmotor er svakere enn Fords 1,25-liters. Det betyr at den nødvendigvis må tynes mer for å holde følge med annen trafikk. Men den elektromagnetiske clutchen sørger også for en helt annen oppførsel ved kjøring i lave hastigheter og veksling mellom drive og lav-gear.

Når Micra står stille med motoren i gang, beveger den seg hverken fremover eller bakover med mindre det er helling - takket være den elektromagnetiske clutchen er det ikke kontakt mellom motor og transmisjon. Men straks du trår på gasspedalen kobles motor og transmisjon sammen. På grunn av et relativt beskjedent dreiemoment ved et relativt høyt turtall må Micramotoren ha mye turtall. Under akselerasjon vil derfor turtallet ligge vesentlig høyere enn for Fiesta CTX. Det kan virke litt masete, men endringen av utveksling går silkemykt og effektivt og der er bare lydnivået som sladrer om at motoren jobber flittig.

Ved akselerasjon fra stillestående er ikke Micraen spesielt kvikk, 16,7 sekunder fra 0 til 100 km/t er forholdsvis lang tid, men en tid som er oppnåelig for alle og enhver; det er bare å holde gasspedalen i bånn, du slipper å tenke på raske gearskift. Det slipper du også ved forbikjøringer, og selv om 8,5 sekunder fra 70 til 100 km/t er noe lengre tid enn Fiesta trenger, er det relativt kvikt. En Golf 1.6 100 hk bruker til sammenligning 7,5 sekunder på samme øvelse i fjerdegear.

Fritt valg
Veksling mellom de ulike gearposisjoner er smertefri i Micraen. Det er ingen kraftige rykk i bilen når du beveger gearspaken til lavgear i fart, og står du stille og veksler mellom fri og revers eller drive skjer det ingenting før du trår på gasspedalen. Gearskiftene kunne likevel med fordel bli litt mer presise, og støydempingen kan bedres.

Sammenligningen mellom en Fiesta 1.25 CTX og en Micra 1.0 N-CVT er ikke helt rettferdig. Nå er det heller ikke vår målsetting å sammenligne de to bilene detalj for detalj, men snarere sammenligne de to gearkassene. Vi tok også en snartur med Micra 1.3 N-CVT, og det er åpenbart at motoren har sitt å si. Nissans 1,3-liter er ytelsesmessig ganske lik Fiesta-motoren, og i alle fall adskillig sterkere enn 1-literen. Den trenger ikke så høye turtall for å holde følge med trafikken, og oppleves enda smidigere på landevei.

Når det gjelder gearkassen holder vi en knapp på Nissan-løsningen. For det første er den myk og behagelig i bytrafikk, og for det andre skiller den seg ut i mengden - den tilbyr egenskaper du ikke finner i noen annen gearkasse. Men Ford har gjort en kjempejobb med Fiesta, og CTX’en har en motor og gearkasse som passer meget godt sammen.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer