img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fem kombinertbiler: For plassens skyld
BILTEST: Kombinertbilene er populære og har klare fordeler når det gjelder plass. Vi har sett på fire av de mest solgte kombinertbilene, Chrysler Grand Voyager, Toyota HiAce, VW Caravelle, Hyundai H100 samt nykommeren Mercedes Vito. Med flerbruksbiltesten friskt i minne har vi gjort en del sammenligninger.

Først publisert i BIL 9 - 1996.

Plassen er kombinertbilenes styrke. De har som regel færre seter enn de såkalte flerbruksbilene, men i motsetning til flerbruksbilene er det bagasjeplass nok – langt mer enn i en stasjonsvogn. Men ønsker du minst like mange passasjerplasser som i flerbruks-bilene, samtidig som du beholder stor bagasjeplass, er minibuss løsningen, men den løsningen krever bussertifikat. De fleste kombinertbilene kan nemlig også leveres som buss med ulike innredninger, enten med alle setene vendt i kjøreretningen eller med to eller flere av de bakerste setene plassert på tvers.

For eksempel vil en VW Caravelle 10-seters minibuss ha cirka 600 liter bagasjerom til disposisjon når syv av setene er i bruk og de to tverrstilte setene bakerst er felt opp (ca én kubikkmeter bagasjeplass hvis det lastes helt til taket). Da er ikke det tomme åttende setet regnet med som bagasjeplass.

Enorm bagasjeplass
Kombinertbilene byr på et hav av plass sammenlignet med både vanlige stasjonsvogner og flerbruksbiler. Utformingen av deleveggen mellom kupé og bagasjerom varierer fra bil til bil. Det kan derfor være vanskelig å gjøre en rettferdig sammenligning av bagasjerommene. For eksempel kan to av bilene frakte med seg gjenstander som er lengre enn 195 cm langs gulvet (Caravelle og Vito), mens lastelengden kan være 40 cm kortere en halv meter over gulvet. Ingen av bilene har en lastelengde som er kortere en 164 cm i full bredde og høyde. Dette, sammen med bredden mellom hjulkassene, gir en pekepinn på hvor store gjenstander som kan fraktes på slett gulv.

Voyager er den laveste av de fem bilene, og dette gjenspeiler seg i lasteromshøyden som er 120 cm, eller mellom 12 og 20 cm lavere enn i de andre fire bilene.

De av leserne som vil gjøre en sammenligning med bagasjeplassen i flerbruksbilene, kan lese de fullstendige tabellene i testen i Bil nr 8. Kort fortalt viser disse tallene at bagasjerommets lengde varierer fra 64 til 33 cm når alle setene i flerbruksbilene er i bruk. Med bakerste seterad felt opp eller tatt ut, øker lengden med ca 80 cm.

Vektbegrensning
Når vi sammenligner kombinertbiler/minibusser med flerbruksbiler, er selve plassen bare én side av saken. Det er ofte vekten som begrenser hvor mye bagasje du kan ta med. VW Caravelle som minibuss har en nyttelast på ca 750 kg (avhengig av motoralternativ). Med sjåfør og seks passasjerer er det igjen hele 300 kg til bagasje for syv personer. Som det går fram av vår store test av flerbruksbiler i forrige utgave av Bil, har en av de populære flerbruksbilene, Ford Galaxy, en nyttelast på 560 kg. Det vil si at det her er mulig å ta med bare 110 kg bagasje når bilen er fylt opp med syv personer – og dessuten er bagasjeplassen svært begrenset.

Hvor går grensene mellom kombinertbiler, flerbruksbiler og minibusser? Forskjellen ligger ikke i bilens utseende, det er antall seter som er avgjørende, og det er avgiftsregler som ligger til grunn. En kombinertbil har fem, unntaksvis seks, seter. En minibuss basert på samme karosseriet har 10 eller 11 seter. Flerbruksbilene har fra seks til åtte seter. Chrysler Grand Voyager er den eneste av de fem i denne sammenligningen som ikke leveres som buss.

Prisforskjellen mellom kombinertbil og minibuss er ikke avskrekkende – eller for å si det på en annen måte: Flere av kombinertbilene koster det samme, eller mindre, i minibussversjon. For eksempel koster billigste utgave av Mercedes Vito 269.500 kroner (249.500 i Business-versjon) både som kombinert-bil og som minibuss. Caravelle-prisene begynner på 239.900 som kombinertbil og 229.500 som minibuss. HiAce koster fra 230.100 kroner både som kombinertbil og minibuss. Billigste versjon av Grand Voyager med fem seter koster 249.900 kroner, mens dyreste versjon (SE Lux med ABSbremser og 3.3 liters V6-motor) koster 299.000 kroner.

De 14 flerbruksbilene som var med testen i Bil nr 8 koster til sammenligning fra 249.900 kroner (Nissan Serena 1.6 LX) til 520.000 (Chrysler Grand Voyager SE 3.3).

Passasjerkomfort
På samme måte som i en flerbruksbil bør det telle mye i vurderingen hvordan passasjerene har det om bord, når det gjelder både plass og komfort. Blant kriteriene for å bedømme passasjerkomforten er inn- og utstigning, sittekomfort, stolinnstillinger, sikt, albuerom, plass til å bevege seg mellom setene samt om det finnes komfortutstyr som varme-/ventilasjonsdyser, leselampe, kopp- eller flaskeholder, brett/bord og oppbevaringsrom/lommer.

Det er stor forskjell på for- og baksete. For eksempel kommer Hyundai H100 dårligst ut på forsetekomfort, men best ut på baksetekomfort – og for Mercedes Vitos del er det akkurat omvendt! Ved å legge de syv ovennevnte kriterier til grunn, kom vi fram til denne rangeringen av passasjerkomforten. Forsete: Vito er best, med Caravelle, Voyager og HiAce like bak. H100 scoret dårlig på stolkomfort, albuerom og at motorens plassering hindrer bevegelse mellom setene (for eksempel hvis passasjeren i forsetet skal ta hånd om et barn i baksetet). Baksete: Her vant H100, blant annet på grunn av god plass og lett inn- og utstigning. Hakk i hæl kom Voyager med Caravelle, HiAce og Vito på de neste plassene.

Trangt i baksetet
Generelt for alle kombinertbilene i denne sammenligningen gjelder at det er for trangt for tre voksne i baksetet, akkurat som det var i flerbruksbilene. Avhengig av benlengden vil tre voksne føle mer eller mindre ubehag ved å sitte i baksetet. I fire av bilene kan riktignok passasjeren i midten strekke bena fremover (ikke i Hyundai H100), men vedkommende har det til gjengjeld svært trangt om skuldrene. Vi har bedømt plassen ut fra voksne passasjerer.

Vi målte den horisontale avstanden mellom forseteryggens bakside og bakseteryggens forside, med minimum når forsetet sto i bakerste stilling. Best plass i baksetet er det i Hyundai H100. Baksetene er trukket lengre tilbake enn i de andre bilene, men på grunn av en høy kant i hele bilens bredde kan likevel ikke passasjerene strekke ut bena mer. Denne løsningen er også grunnen til at vi ikke har oppgitt minimums- og maksimumsavstand mellom setene i denne bilen, det er rett og slett uinteressant fordi det er tilnærmet ubegrenset plass til bena i knehøyde.

Dårligst plass til bena er det i baksetet på Mercedes Vito. Toyota HiAce byr heller ikke på god sittekomfort i baksetet. Her står seteryggen så loddrett at passasjerene føler det ubehagelig på lengre turer. Både VW Caravelle og Chrysler Voyager byr på bakseteplass som er tilfredsstillende, så sant passasjerene ikke er alt for langbente eller bredskuldrete. Alle bilene har hodestøtter på alle tre bakseteplassene.

Støy
Støymålingene viser at bilene med bensinmotor har et merkbart lavere støynivå enn bilene med dieselmotor. Men det er ett unntak, HiAce med dieselmotor har meget god støydemping også ved tomgangskjøring spesielt ved 50 km/t. Ikke overraskende er Voyager den mest stillegående i denne kvintetten, tett fulgt av Caravelle med VR6-motoren. H100 og Vito har ikke bare det høyeste støynivået målt i desibel, de har også det hardeste lydbildet.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer