Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny 9-3 Aero med V6 Saab har lenge vært førende på turboteknologi. Nå lanserer de 9-3 Aero med turbomatet V6. Masse godlåt og effekt. |
||||||||||||||||
Vi var i Saabs hjemby, Trollhättan for å kjøre den nye modellen og for å få en oppdatering om Saab BioPower. Siden 1984 har Aero vært betegnelsen på Saabs mest spenstige modeller. I dag utgjør Aero 15% av Saabs volum og dobbelt så stor andel av cabriolet-salget. I USA – et svært viktig marked for den svenske produsenten – utgjør 6-sylindrede motorer hele 64% av det rimeligste luksus-segmentet, og da er det klart at Saab må ha et alternativ å by på. Aluminiumsmotoren har et slagvolum på 2,8 liter. Den er utviklet for å kunne stå på tvers mellom forhjulene i en 9-3, men vil etter hvert også finne veien til andre GM-biler. 250 hester og et dreiemoment på 350 Newtonmeter i området mellom 2000 og 4500 omdreininger er kraftig kost. 90 prosent av momentet er til stede allerede ved 1500 omdreininger. Akselerasjonen til 100 km/t kan foretas på 6,9 sekunder og toppfarten ligger i området rundt 250 km/t – minst, for Saab har ikke montert noen sperre slik de fleste av deres konkurrenter gjør. I sjette gear akselererer den fra 80 til 120 km/t på 8,3 sekunder.
Ekte V6 Saab innrømmer å ha forsømt det akustiske i de senere års modell, men her har de virkelig lagt seg i selen. V6-låten er som musikk i interesserte ører – både for de som befinner seg inni bilen og for de som har gleden av å høre den gjennom de doble rørene fra utsiden. To alternative gearkasser kan leveres, begge med 6 trinn. Vi kjørte modellen med automatkasse, og den gir myke, sømløse skift og kan styres manuelt via +/- knapper på rattet. Så får det heller være at den bruker ett sekund ekstra på å passere hundre sammenlignet med den manuelle utgaven – så dårlig tid har man sjeldent. Rundt literen på mila skal den klare seg på, slett ikke dårlig for en V6 med 250 hester. Mer om Saab BioPower kan du lese her.
|