Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi foredler toppen Vi ble første gang kjent med Audis nye ansikt da A6 ble lansert i fjor vår. Nå har det også funnet veien til toppmodellen. |
||||||||||||||||
Alle de nye modellene har blitt frisket opp med Audis store trapesgrill, sist ut var A3 i 3-dørsutgave. Med litt flaks har du også sett grillen på A8 tidligere, for modellen med den kraftige W12-motoren har hatt den siden sin entré på markedet. Parallelt med sitt nye ansikt tar A8 også for første gang i bruk VW-konsernets FSI-teknologi som er utviklet i forbindelse med deres suksessrike satsning på Le Mans og som siden har funnet veien til en rekke av konsernets motorer. FSI-systemet sprøyter bensin inn i brennkammeret under høyt trykk og sørger for at motoren alltid har en optimal blanding av bensin og luft. Når føreren etterspør mer kraft, danner systemet en mer eksplosiv blanding enn når bilen ruller uten større kraftbehov. Resultatet er motorer som både er kraftigere enn ordinære bensinmotorer og samtidig bruker mindre drivstoff. Det er 3,2-liters FSI V6-motoren som vi første gang møtte i nye A6 som nå tilbys i A8. Den byr på 260 hester og har et maks dreiemoment på 330 Newtonmeter ved 3.250 omdreininger, noe som gir den krefter nok til å akselerere A8 til 100 i løpet av 7,7 sekunder mens toppfarten er 250 km/t. Det er foreløpig ikke fastsatt noen pris på den nye modellen, men regn med rundt millionen.
|