Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishi 30 år i Norge Det som startet med to forhandlere og et fåtall biler i 1975 har blitt til 155.000 solgte Mitsubishi via 65 forhandlere i Norge i dag. |
||||||||||||||||
I 1975 ble den første Colt Galant solgt i Norge, importør var Colt Motor A/S med kontorer på Skøyen i Oslo. Importøren skiftet navn til MMC Norge i 1989, som står for Mitsubishi Motor Corporation. I løpet av disse 30 årene har Mitsubishi gått fra en markedsandel i Norge på rundt 1% til hele 8,8% i 1988, mens de i dag ligger rundt 3%. Fremtiden ser lys ut for Mitsubishi i Norge – fra et salg på 3245 biler i 2002, har de økt med 34% til 4359 solgte biler i 2004. ”Foran oss står en rekke nye og spennende biler,” sier administrerende direktør i MMC Norge Bernt G. Jessen. Importøren ligger i dag på det de kaller et lønnsomt 4000-bilers nivå, og fokuserer ikke så mye på markedsandeler. Kortsiktig mål er 5000 biler årlig innen 2007, mens det langsiktige målet er en markedsandel på 5%. Mitsubishi har lenge satset på å tilby markedets beste nybilgaranti i Norge. Det startet med 2 års garanti som ble innført i 1981, 3 års garanti i 1983, og i 1991 ble dette nok en gang utvidet til hele 5 år. Mitsubishi er alene om 5 års garanti i Norge. Andre milepæler i firmaets historie er 1990 da de ble årets importør i Europa blant Mitsubishi-importørene, og samtidig med sitt 20-års jubileum i 1995 kunne de feire salg av bil nummer 100.000 i Norge.
Mange nye I 2006 kommer flere modeller fra Mitsubishi, først ute er en 4x4 pickup med navnet L200, mot sommeren kommer Colt Coupé Cabriolet. Videre følger en helt ny Pajero og Outlander, den siste vil være basis for nye firehjulstrekkere fra Peugeot og Citroën. Det kommer også helt ny Lancer, med tilhørende Evolution X versjon. Frem til 2007 vil Mitsubishi lansere hele 14 nye modeller med stort og smått.
Feirer med kundene Samtidig med jubileet gjør tidligere Mitsubishi-sjef i Norge gjennom mange år, Gunnar Eik (70) oppmerksom på at han fratrer sine lederverv i diverse styrer innen Motor Gruppen, disse overtar konsernsjef Magnus Brask Rustad. Gunnar Eik vil fortsatt være nestleder i konsernstyret.
|