img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan 350Z
BILTEST: To seter. Ikke to pluss to. Ingen kompromisser, en rendyrket, saftig roadster - med plass til to golfsett.

Først publisert i BIL 6 - 2004.

Motoren er selve hjertet – og bidrar til mye av sjelen – i en sportsbil. For å kunne ha et skikkelig skyv ved lavere turtall samtidig som akselerasjonen kaller på adrenalinet nytter det sjelden med en rekkefirer. Nissan har utstyrt 350Z med tredje generasjon av sin VQ V sekser, en motor hvor slagvolumet er et resultat av stor boring og forholdsvis kort slaglengde, sylinderdiameteren er for eksempel nesten like stor som i 2002-utgaven av Corvette 5,7-liter V-åtter.

Skyvet er selvfølgelig solid og robust, men V-sekseren varter ikke opp med det vi vil kalle “helt vilt” fraspark. I teorien er det spenstig nok med 5,9 sekunder fra null til hundre, men vi klarte ikke å komme lavere enn sju blank på våre målinger. Absolutt heftig nok, og raskere enn måleinstrumentene viste da vi kjørte Audi A3 3.2 V6 i forrige Bil.

Nydelige kjøreegenskaper
Stabiliteten og balansen i bilen er førsteklasses og tillitvekkende. Samtidig er den letthåndterlig og kvikk på svingete vei. Styreresponsen flytter ingen grenser, men den er fullt på høyde med både BMW’er og Porsche’er. Styringen er kontant, men ikke ekstrem. Med 2,6 omdreininger på rattet fra det ene ytterpunkt til det andre, slipper du å bruke de store bevegelsene rundt skarpe hjørner. Samtidig er servovirkningen kraftigere ved lave turtall, så lukeparkering går lett, mens styrefølelsen er maksimal ved høyere fart på landeveien.

Det er en utfordring for en stakkars motorjournalist å skulle formidle inntrykket av kjøregenskaper. For enkelte av dere er det beskrivende nok når vi sier “utrolig bra veigrep” og “meget sportslig hjuloppheng”. Likevel, for å prøve å utdype temaet en smule begynner vi med å understreke at “meget sportslig” sjelden lar seg kombinere med “komfort” når vi snakker om fjæring og hjulopphengets evne til å svelge dårlig vei. Her er hjulopphengene produsert i aluminiumlegering som sørger for å redusere ufjæret masse til et minimum, for at dekk og hjul lettere skal klare å holde kontakten med veibanen når ujevnhetene dukker opp. Foran gjør Nissan bruk av fjærben i kombinasjon med nedre og øvre bærearmer. Bakhjulene er hengt opp i separate skrufjærer og støtdempere kombinert med to bærearmer på hver side samt langs- og tverrgående støttestag.

Perfekt vektfordeling
På slett asfalt er komforten i 350Z fullt på høyden, for så lenge vibrasjoner og slag er fraværende kjennes det meget komfortabelt å sitte godt polstret i de faste sportssetene og kjenne at kroppen holder seg behagelig på plass med god støtte, nesten uansett hvor fort svingene kommer. Til tross for at rattet bare har høyderegulering, er det lett å finne en god kjørestilling. Bilen smyger seg inn i svingene med fin presisjon, og takket være lavt tyngdepunkt er krengningen minimal. Når du med tung høyrefot maner hestene til innsats ved utgangen av svingen, forskyves tyngdepunktet i bilen en anelse, slik at den er tilnærmet 50/50 mellom for- og bakaksel. Ved stillestående hviler ellers 53 prosent av vekten på forhjulene.

Nissans designere har lagt vekt på at interiøret skal fremstå som utpreget sportslig. Likevel er både dashbordet og interiøret ellers mer “pent” enn spartansk sportslig – det er både luksuriøst smakfullt og funksjonelt. Aluminium møter du allerede før du setter deg inn, i det du griper det vertikale, kraftige dørhåndtaket. Mer aluminium bidrar til et lyst interiør, på gearspak, rattet, innvendig dørhåndtak og de tre pedalene.

Lyden av Z-kraft
Motoren leverer et potent lydbilde fra innsugning og eksos – uten blikkboks-preg, fritt for romling og lavfrekvens booming som er så slitsomt på langturer. Ikke overraskende at resultatet er meget vellykket, når BMW M Coupé, Porsche Boxster og Nissan Skyline GT-R har vært lydens forbilder.

Overraskende er det derimot at Nissan har neglisjert en annen ulyd, nemlig fra klimaanlegget. Ettersom vi kjørte 350Z’en på de første virkelig varme dagene på forsommeren, jobbet klimaanlegget for fullt store deler av tiden når det sto i posisjon “auto”. Greit nok hvis det ikke hadde vært for støyen. Det er så uvanlig mye lyd at vi fant det på sin plass å hente fram desibelmåleren. Med bilen på tomgang er forskjellen hele 15 dBA med og uten klimaanlegget i gang. Selv om en muskelbunt av en roadster ikke akkurat skal utmerke seg med lavt støynivå, forventer vi at lyden kommer fra maskineriet og hjulene, ikke fra ventilasjonsvifta.

350Z har det du forventer av utstyr i en moderne bil, som elektronisk stabilitetssystem, antispinn, klimaanlegg og seks kollisjonsputer - men du finner ikke noe prisdrivende “gimmick”, og takk for det, norske avgifter tatt i betraktning. Her finner du for eksempel ikke aktiv demping, ikke doble turboladere, ikke firehjulsstyring, ingen variabel manifold, ingen stemmegjenkjennende funksjoner.

En annen ting du ikke får levert på 350Z, hvis du i det hele tatt skulle ha tenkt tanken, er automatgear. Skal du kuske en ekvipasje hvor muskler, kjøreegenskaper og kjøreglede er hele vitsen, skal du selv også ha full råderett over transmisjonen – du skal hente ut gleden ved å håndtere et nydelig, presist og sportslig klikkklakk-gearskift.

Hadde vi spilt golf, hadde vi satt umåtelig stor pris på å kunne få med både vår egen golfbag og passasjerens. 350Z’en er skreddersydd for det, faktisk så fint tilpasset at det kreves bruksanvisning – korrekt plassert under bakluka.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer