img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota Prius: Topp spenning
BILTEST: Er det skummelt å satse på en hybridbil som familiebil eller firmabil? Vårt første “samboerskap” med den nye Prius gir ingen grunn til å tvile på påliteligheten – og teknikken fungerer elegant.

Først publisert i BIL 6 - 2004.

Vi forbrukere er gjerne opptatt av Svane-merket dopapir og vaskemiddel, men når det gjelder kapitalvarer har ikke miljøviljen stukket særlig dypt. Hvis det virkelig koster penger å “tenke” miljø, da får det heller være... Dette er en måte å tolke salgstallene for Toyota Prius på – forrige modell ble solgt i 71 eksemplarer her på berget. Eller er det rett og slett sunn skepsis til ny teknologi som ligger bak den manglende entusiasmen for “miljøvennlige” biler? Nå er Prius på markedet i helt ny versjon, i forhold til første generasjon er ikke bare utseendet mer moderne, den har større innvendig plass, har mer krefter under panseret og bruker likevel mindre drivstoff.

Utvendig lengde er 13,5 cm større enn før, og den innvendige plassen kan sammenlignes med Avensis. Bagasjevolumet er økt fra 390 til 460 liter, samtidig som innvendig bredde i kupéen er 6 cm større enn på forgjengeren.

Fremdriftsmaskineriet, hvor hybridbegrepet altså innebærer at en bensinmotor og en elmotor samarbeider, har fått vesentlig bedre ytelse. El-motorens spenning er økt fra 274 til 500 volt, og motorytelsen er økt med hele 50 prosent, fra 33 til 50 kW. Samlet motorkraft er dermed oppe i 107 kW. Økt spenning betyr at energiytelsen kan økes uten at de elektriske kablene må økes i tverrsnitt, i det hele tatt er det bare å minne om Ohms lov.

Til tross for at batteriytelsen alene er 35 prosent høyere, har utviklingen av batteriteknologien ført til at batteripakken er 15 prosent mindre i størrelse og 25 prosent lettere enn i forrige Prius-modell. Batteriene veier 39 kg, er av typen nikkelmetallhydrid (NiMH) og leveres av Panasonic. Akselerasjonen er også vesentlig bedre, for 0–100 km/t skal i følge fabrikkens tall gå unna på knapt 11 sekunder – som er nesten like kjapt som en Camry 2.4 med automatgear – men under våre målinger kom vi ikke lavere enn 13,1 sekunder.

Lavere utslipp
Det globale målet for CO2-utslipp fra den totale bilparken som et gjennomsnitt, er 140 g/km innen 2008–2009. Dagens Prius har et utslipp på 120 g/km, mens nykommeren skal slippe ut 100 g/km. Dette er mindre enn hva som kommer ut av eksosrøret på dieseldrevne småbiler. Sagt på en annen måte, hvis CO2-utslippet fra en gjennomsnittlig bensinmotor er lik 1, har den nye Prius et utslipp på 0,57, og dermed kan den kalle seg verdens reneste familiebil. Toyota tenker ikke å gi seg med det, for det fremtidige, langsiktige målet er at Prius skal komme ned på 0,33.

At Prius kommer ned på dette utslippsnivået, til tross for at den er en bil i familieklassen, skyldes blant annet bruk av lettere materialer, for eksempel er det aluminium i panseret, bagasjeromslokket og i en rekke andre komponenter. Dessuten er de elektroniske styringssystemene utviklet til å dosere drivstoffinnsprøytingen langt mer nøyaktig og nøysomt. Hovedgrunnen til det lave utslippet er likevel å finne i den meget elegante samvirkningen mellom bensin- og elmotorene.

Ved full stopp stanser bensinmotoren, og det betyr at bilen er helt utslippsfri når du står og venter på grønt lys. Behagelig for samvittigheten og behagelig for øret. I lav hastighet, slik som i bytrafikken, drives bilen som regel av elmotoren alene. Bensinmotoren kobles automatisk inn når det er behov for mer kraft. I høyere hastigheter, slik som på landveien, gjør bensinmotoren jobben alene – men får ekstra drahjelp av elmotoren hvis du trår på gasspedalen med tung fot for å hente ut maksimal akselerasjon.

Lettkjørt
Styringen krever litt tilvenning, rattbevegelsen føles noe kantete rundt nullstillingen og rattet er forholdsvis lite. Den lille gearvelgeren til høyre for rattet fungerer fint, også i posisjon “B” for motorbrems. Selve sittestillingen kunne vært bedre. Fothvileren til venstrefoten er grei nok, men har ikke optimal form på grunn av hjulhuset. Normalt finner høyrebenet støtte mot midtkonsollen, men her finnes det ingen konsoll i vanlig forstand som fyller rommet mellom dashbord og forseter. Setene er passe faste og gir god sidestøtte i ryggen, mens lårstøtten kunne vært bedre, ikke minst med tanke på den manglende midtkonsollen. Den digitale instrumenteringen fungerer bedre her enn i Yaris fordi den er plassert i den naturlige siktlinjen i kjøreretningen, men også i Prius er det vanskelig å lese instrumentene når det er lav sol bakfra.

I baksetet er det meget god benplass, noe dårligere takhøyde. Bagasjerommet har også dårligere høyde enn i de fleste familiebiler, for batteripakken som ligger under gulvet, stjeler høyde. Bare de minste koffertene har ståplass under dekselet, de større må ligge.

I løpet av de dagene vi kjørte Prius’en hadde vi ikke et eneste tilløp til driftsstans. Selv om flere sjåfører kusket ekvipasjen, var det helt ukomplisert å “lære” seg å kjøre hybridsystemet. Det er da heller ingen heksekunst, for selv om man skulle sløse med energien i en slik grad at batteriet er i ferd med å gå tom for strøm, kobles bensinmotoren automatisk inn og sørger for nødvendig lading. Dette skjer også hvis du skulle glemme å slå av EV-knappen (Electric Vehicle) som du aktiverer når du vil kjøre bare på energi fra batteriene. Det skal altså ikke være mulig å bli stående med flatt batteri.

Fortsatt er det nok slik at de potensielle kundene blir å finne blant dem som er over gjennomsnittlig miljøvernbevisst – og spesielt blant dem som har slik interesse kombinert med teknologisk interesse.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer