img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 116i: Baby med frasparket bak
BILTEST: Bakhjulsdrevet bil i kompaktklassen er så uvanlig at det alene skaper oppmerksomhet, at BMWbabyen har en prislapp under 250.000 kroner vil også lokke kunder.

Først publisert i BIL 9 - 2004.

Femdørs kombikupé er en meget populær biltype her på berget, spesielt i kompaktklassen. Når BMW nå gjør sitt inntog i denne volumselgerklassen er det grunn til å forvente at ikke bare statusmerkene med modellene Audi A3 og Mercedes A-Klasse får real konkurranse, men at også bestselgerne Volkswagen Golf og Toyota Corolla vil merke at BMW har kommet på banen.

1-serie byr på eksemplarisk sittekomfort – ihvertfall når bilen som her er utstyrt med sportsseter til 6750 kroner ekstra. Sportssetene gir meget god sidestøtte i ryggen – her sitter du stødig i setet selv ved aktiv svingkjøring – og også lårstøtten er mer enn alminnelig god. For oss langbente bidrar BMWs fine uttrekkbare sitteputeforlenger til ekstra god støtte under lårene.

Venstrefoten finner en bred, behagelig fothviler, og også høyrebenet har grei støtte mot midtkonsollen. Lengdereguleringen av førersetet er nærmest ekstrem, med setet i bakerste posisjon kan en 190 cm lang person sitte med tilnærmet rette ben – men da er det i praksis ikke igjen benplass i baksetet. Førermiljøet ellers preges av fin oversikt over instrumenter, hendler og brytere. Den aluminiumaktige dekoren på ratt, midtkonsoll, dører og dashbord, hvor du har valget mellom “Titan Matt” eller “Silver”, er meget tiltalende og effektfull.

Sikten fra førerplassen kunne vært bedre, spesielt er sikten bakover noe redusert av brede C-stolper. Dessuten ligger vinduslinjen høyt, du får en følelse av å sitte lavt i bilen. To andre detaljer er vi heller ikke bare godvenn med i 1-serien; det skjer ofte at hendelen med elektronisk aktivering av blinklysene ikke returnerer til nullposisjon, slik at det må gjøres manuelt ved å berøre hendelen en gang til. Dessuten er både innvendig og utvendige speil forholdsvis små, de gir ikke så veldig god oversikt, spesielt i ytterkantene på grunn av sin ovale form.

Velproporsjonert 1,6-liter
Fremdriften sørger BMWs velkjente motorkonstruksjon for, med sitt Double Vanossystem med tidsvariabel innsugning og utblåsing, her i 1,6-liters utgave med 116 hester. Motoren er kløktig og velfungerende koblet sammen med en gearkasse som sørger for at over 90 prosent av dreiemomentet er til stede allerede fra 2000 o/min., og det betyr – selv om bunndraget langt fra er imponerende – at det er til stede i fullt monn ved normal landeveiskjøring mellom 80 og 90 km/t i femtegear. Under 1500 o/min. har ikke 116i mye å kjøre med, så i påkjøringsfelt og ved filskifter hvor du må akselerere raskt bør du bruke gearspaken aktivt for å holde turtallet oppe.

På papiret kan 116i vise til respektable 10,8 sekunder fra null til hundre. Vi klarte ikke å kopiere den målingen, men vårt testresultat ligger helt i tråd med hva andre konkurrenter i kompaktklassen presterer med 1,6-liter under panseret.

1,6-literen er jo en forutsetning for å holde 1-serie-prisen nede på en kvart million, men hvis motorfleksibilitet og kraftig bunndrag står høyt på ønskelisten, må du legge ytterligere 50 tusenlapper på disken. Neste trinn på motorstigen er nemlig dieselversjonen 118d Business med 122 hk og 280 Nm, som sniker seg akkurat under 300.000 kroner. De to mest muskelsterke modellene er 120i med 150 bensinhester (345.000 kroner) og 120d med 163 dieselhester (367.000 kroner). Begge disse er turbomatet og leveres med sekstrinns manuell kasse som standard, mens automat koster 20.000 kroner ekstra.

Bra støydemping
Hjuloppheng og fjæring ligger avgjort mer på den sportslige siden enn på den komfortable, men det borger for fin stabilitet når svingene kommer tett. Stort sett viser bilen stabile kjøreegenskaper, noe mer overstyrt i krappe svinger enn sine forhjulsdrevne konkurrenter i kompaktklassen, samtidig er selvopprettingen noe svakere. En tanke ustabil er likevel bilen når asfalten ikke er altfor slett, den stikker litt sideveis og må gjetes. Fra tidligere erfaringer regner vi med at dette skyldes de brede dekkene, med for eksempel den 10 mm smalere dekkdimensjonen som er angitt i vognkortet ville bilen vært mindre følsom for sporete asfalt.

Støydempingen har tydeligvis BMW tatt alvorlig – her er det enkelte konkurrenter som med fordel kan lære noe. Både motorstøy og hjulstøy ligger på et meget behagelig nivå, og vi kan ikke huske sist vi målte så lave desibel-verdier i en test. Bravo, BMW. Et eneste lite minustegn skriver vi i margen: De punkteringsfrie dekkene har forholdsvis stive dekksider og gir ikke den beste komforten på dårlig underlag, eller sagt på en annen måte, med vanlige dekk ville 1-serien sannsynligvis stått frem som enda mer støysvak også på “vaskebrett”.

Nyttig standardutstyr
Bagasjerommet byr ikke på overveldende volum, men for kompaktklassen ligger det midt på treet. Her vil vi også peke på at det ikke er noe plass å hente ved at reservehjulet er fjernet – under gulvet i bagasjerommet finner du nemlig batteriet. Når alle setene er i bruk rommer 1-seriens bakrom 20 liter mindre enn Golf og Astra, mens det er hele 40 liter opp til nivået i den nye Audi A3 Sportback. Fleksibiliteten er til stede i form av 2/3-delt bakseterygg og åpning for lange gjenstander som ski og listverk.

Med tanke på standardutstyret, som det går frem av listen ved siden av, er grunnprisen relativt gunstig – på den ene siden snakker vi om statusbilen BMW, på den andre siden har den “bare” 1,6-liters motor – men det løper fort på tusenlapper når mer eller mindre nødvendig og nyttig tilleggutstyr henges på. Lettmetallfelger og sportsseter står for de største postene på “vår” bil. Parkeringssensor foran og bak vil bety 7900 kroner, tilhengerfeste 8450 kroner og xenon-lys 6000 kroner. Skinninteriør kan også leveres, med navnet Boston, det koster 16.900 kroner ekstra – skinn betyr stor slitestyrke, men ikke regn med å få igjen tilsvarende mer for bilen når den skal selges brukt. 

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer