img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Lancer 4WD kombikupé: Dyre deler og høye priser
BRUKTBIL: En brukt Mitsubishi kan være dyr i innkjøp, og det er vanskelig å få tak i rimelige deler. Du betaler for en bil som vanligvis har få feil og mangler, og som har en god garantiordning. Vår testbil viser at det finnes unntak.

Først publisert i BIL 1 - 1996.

Mitsubishi Lancer og Colt er egentlig den samme bilen, men produsentene har valgt å kalle kombikupéen uten bakstuss for Colt (3 eller 5 dører), mens sedan, stasjonsvogn og kombikupé med rumpe kalles Lancer. Ved introduksjonen i 1980 var Colt forhjulsdreven, mens Lancer hadde drift bak. Først i 1983 fikk begge bilene forhjulsdrift, men motoriseringen av Colt og Lancer har ofte vært forskjellig.

God komfort
I de tester BIL har hatt av disse bilene, påpekes ofte at de er lettkjørte og ukompliserte og relativt komfortable. På komfortsiden kommer vi ikke utenom setene. De har relativt myk stopping og er derfor behagelige. Samtidig har de kraftige forhøyninger langs sidene for å sikre effektiv lår- og sidestøtte. Du sitter godt, og kan kjøre ganske aktivt uten å føle at du blir slengt frem og tilbake.

Motoren sørger for at Lanceren er kvikk til tross for firehjulsdriften, samtidig som bilen kan dra forholdsvis tunge lass. Den kan virke lett på rattet på grunn av en kraftig servostyring, noe som ikke gir den helt store styrefølelsen. Gearkassen er typisk Mitsubishi og kan oppleves som uvant ved første bekjentskap. Den virker klakkete, men er faktisk ganske presis.

Spesiell 4WD
Selv om setene og chassiet gir deg rimelig komfort, får Colt/Lancer noen minuspoeng. Under akselerasjon er motorlyden påtrengende. Det samme er dekkstøyen, spesielt på grov asfalt eller våt veibane.

Vår testbil, en GLXi 1800 4WD kombikupé, ble produsert i bare et par års tid, men det samme drivsystemet brukes både i sedan og stasjonsvogn i samme serie. Fire-hjulsdriftsystemet har en midtdifferensial og viskositetskobling som sperre. Stiv bakaksel sørger for at komforten blir marginalt dårligere enn hos dens forhjulsdrevne kolleger, og systemet gjør også at bakenden har litt lettere for å slenge på seg når det er glatt på veien.

Testbilen er en 91-modell med knappe 87.000 kilometer på telleverket. Det er ganske mye lengre enn gjennomsnittet for denne årgangen, og bilen er da også noe preget av det. Bilen har snurret rundt på norske vinterveier to ganger, og har derfor karosserireparasjoner foran og bak. Ellers er alle servicer fulgt. Reparasjonene var et av ankepunktene i NAF-testen. Utvendig er det knapt mulig å se at bilen er reparert, men innvendig er arbeidet utført med grov hånd, spesielt bak.

«Vår» Lancer – et unntak
Det var ikke mulig å oppdage dette slurvete håndarbeidet uten å åpne adgangsluken til baklysene. Arbeidet foran er adskillig penere utført, men sveisepunktene var ikke antirustbehandlet. To år etter reparasjonen hadde disse punktene allerede begynt å ruste. Dermed ble det påpekt at karosserijobben ikke var godt nok utført av merkeverkstedet.

Et nytt funn ventet oss i motorrommet. Under måling av avgasser i kjølesystemet gikk telleren løpsk og registrerte HC-verdier opp til 1200 ppm, og jevnt over 500 ppm. Det er som regel en indikasjon på defekt toppakning. Mistanken ble ytterligere bekreftet av en relativt kraftig oljelekkasje, men det var ikke mulig å konstatere hvor den kom fra uten å rengjøre motoren grundig. At bilen forbrukte olje var det liten tvil om. Peilepinnen var nesten helt tørr.

– Dette er en svært sjelden feil på Mitsubishi, påpeker NAF-tester Atle Blenæs. Utover disse feilene hadde vår Lancer et par småbulker og lakkriper, men hovedinntrykket var likevel at bilen var i normalt godt hold, alder og kjørelengde tatt i betraktning.

Regel og unntak
Gjennomsnittsprisen for vår testbil er omlag 130.000 kroner. Det gir et lavt verditap, ettersom vår testbil kostet 185.000 som ny. Men selv om et verditap på 55.000 kroner over 4 år ikke er avskrekkende i gjennomsnitt, vil neppe vår testbil kunne selges for en slik sum. Riktignok er bilen utstyrt med alarm, men kjørelengde og teknisk stand trekker ned på prisen.

Da merkeverkstedet ble konfrontert med feilene på vår testbil, ble det en dryg 90.000 km service for vår Lancer. Bytte av toppakning til nærmere 4.500 kroner, delvis nytt eksosanlegg, fire nye støtdempere og diverse andre småjobber sørget for at sluttsummen ble høy. Nærmere 16.000 kroner ble fakturaen på. Da er opprettingsarbeidet holdt utenom.

Ny oppretting
Mitsubishiverkstedet var ikke fornøyd med den jobben de en gang hadde levert fra seg, og gjorde like gjerne hele jobben en gang til. Gratis, selvfølgelig.

Selv om prisen på brukte Colt/Lancer er realtivt høy, er tryggheten stor. På mange måter er vår testbil unntaket snarere enn regelen. Lancer og Colt holder normalt høy kvalitet og har få feil, men de har høyere delepriser, service og driftsutgifter enn gjennomsnittet. Likevel er det liten risiko å kjøpe en slik bil.

Garantier følger bilen
Den norske Mitsubishi-importøren har alltid lagt vekt på omfattende garantiordninger. Fra 1. januar 1991 til 1. april 1993 var garantien 3 år/100.000 km, i tillegg til lakkgaranti i 3 år og rustgaranti i 8 år. I 1993 ble nybilgarantien utvidet til 5 år/100.000 km. Næringsbiler registrert etter 1. januar 1991, som siden blir solgt til privatpersoner, får utvidet garantitiden til 5 år/100.000 km.

Betingelsene som stilles er at bileier følger avtalte service-intervaller, og at reparasjoner og omfattende utstyrsmontering foretas av Mitsubishi-forhandler. For øvrig er alle originale deler og utstyr garantert i minimum 3 år/100.000 kilometer. Dersom betingelsene er oppfylt, vil disse garantiene følge bilen ved eierskifte, uansett om bilen selges privat eller via bilforhandler. Det burde gi ekstra trygghet.

5 års garanti
Nok en gang er vår testbil unntaket. Bilen er registrert første gang i 1991, men har vært næringsbil hele tiden. Dermed ble ikke garantiperioden forlenget og firmaet fikk en dryg regning. Bytte av toppakning er en garantisak så lenge servicene er fulgt, får vi opplyst av den norske importøren, Mitsubishi Motors. De har nå omlag 30.000 biler som fortsatt omfattes av 5-årsgarantien, og mener at eierene er flinke til å bruke garantiordningene og til å følge opp service. Med slike ordninger er bilens servicehefte et verdipapir. Sjekk nøye at alle servicer er fulgt, så slipper du store overraskelser. Et solid ankepunkt mot Lancer, eller Mitsubishi i det hele tatt, er det dårlige utvalget av uoriginale reservedeler og de høye prisene på originale reservedeler.

Dårlig utvalg
Vår testbil er imidlertid spesiell i så måte siden denne kombikupéen ble produsert bare i en toårs-periode. De fleste andre biler fra Mitsubishi lider samme skjebne, spesielt om de er produsert før 1988.

Sjelden har vi fått en så lite komplett liste over delepriser fra ellers store leverandører av uroriginale deler som til denne bruktbiltesten. Det betyr dårlige kår for de som ønsker å mekke selv. Det er for øvrig ganske trangt i motorrommet, slik at bilen ikke egner seg spesielt for gjør-det-selvere.

Avhengig av hvilke side av bordet du sitter på, er Lanceren et ekstremt dyrt eller ekstremt billig bilkjøp. Sammenlignet med Nissan Sunny, Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Sierra og en rekke andre konkurrenter, holder Lanceren seg svært godt i pris.

Høye bruktpriser
På direkte sammenlignbare biler har Lancer/Colt ofte de høyeste bruktprisene – og dermed et lavt verditap. Samtidig er det liten tvil om at du kan få en større bil for pengene ved å velge noe annet enn en Colt/Lancer. Dersom bilen bare skal være i ditt eie i noen få år, for så å selges, gir bruktprisene en hyggelig biløkonomi. Du vil nemlig få tilbake mesteparten av ditt utlegg når du selger bilen igjen. Normale forsikringspriser, men noe høyere delepriser og servicekostnader, bidrar ikke til å endre dette bildet i særlig grad.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer