img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Vectra 2.0 GL: Et fornuftig valg
BRUKTBIL: Dersom man velger med hjernen i stedet for hjertet, kan Opel Vectra være et godt valg av bruktbil. Lave delepriser og serviceutgifter samt fornuftige bruktpriser, burde appellere til barnefamilien. Men sjekk eldre Vectraer grundig!

Først publisert i BIL  3 - 1996.

Som en etterfølger til den populære Ascona ble Vectra introdusert i 1988. Navnebyttet skulle understreke at Opel Vectra var noe helt nytt og annerledes enn Ascona — en sannhet med modifikasjoner. Da bilen ble lansert fenget i alle fall kjøreegenskapene Bils medarbeider. Kjøresikkerhet og glede var stikkord som kanskje også ble inspirert av fartsressursene. Vectra har alltid vært, og vil nok fortsette å være, en familiebil med sting. Og i 1988 var det i alle fall ikke vanlig at familiebiler av denne typen skulle greie 0 - 100 km/t på 10 blank.

I tillegg til en 1,8-liters motor og to ulike tolitersmotorer, kunne Opel også by på en 4x4-modell og en 1,7-liters dieselmotor ved introduksjonen. Dieselalternativet ble likevel ikke aktuelt i Norge før 1991, da Opel monterte turbo på dieselmotoren. I 1993 kom også en V6-motor på 2,5 liter. Den foreløpige enden på visa kom i fjor, med en ny Vectra prøvekjørt i Bil 1/96.

Ingen stasjonsvogn
«Opel Vectra har mesteparten av hva som kreves for å bli en bestselger», var konklusjonen etter Bils første prøvekjøring i Norge. I første rekke ble en funksjonell førerplass og en fleksibel bagasjeromløsning trukket frem, men også høy komfort og presis styring var momenter som gledet våre testkjørere. Momenter til irritasjon var derimot gearkasse og bremser. Gearkassen ble betegnet som noe upresis, men det var i første rekke den lange utvekslingen — som ikke er spesielt godt egnet for norske forhold — som ble kritisert. På samme vis ble bremsene dratt frem. På modeller uten ABS-bremser er det litt for lett å låse bremsene under oppbremsingen og bremsefølelsen er ikke bra.

Selv om bilen har alle forutsetninger for å bli en bestselger, har Vectra solgt jevnt og trutt uten å «ta av». Mye kan nok forklares med at Vectra — og forgjengeren Ascona — bare selges som 4-dørs sedan og 5-dørs kombikupé. Opel har heller aldri utstyrt disse bilene med et bredt spekter av motor- og utstyrsalternativer. Valgene begrenser seg til kombi/sedan og 1,8/2,0-liters motor. Det har også ført til at Vectra ikke har hatt like bred appell som for eksempel VW Golf og Ford Sierra/Mondeo.

Få mangler
Vår testbil, en Vectra 2.0i GL, så unektelig pen ut fra utsiden. Den hadde 110.000 kilometer på telleverket, hvilket er godt over gjennomsnittet for en 4 år gammel bil. Det er også en pekepinn om at bilen bør sjekkes grundig. En liten prøvekjøring på et par mil avslørte ikke vesentlige feil eller mangler. Styringen var nok ikke helt perfekt lenger, men det var også det eneste som havnet i notatblokken på vei til NAF-stasjonen.

Vel plassert på bukken måtte også bruktbiltester Atle Blenæs sjekke grundig for å finne feil. Første punkt var svak parkeringsbrems. Ikke verre enn en liten justeringssak, ble det fastslått. I det ryddige motorrommet hadde det oppstått oljesøl rundt motorens toppdeksel, uvisst av hvilken årsak. En motorvask var så avgjort på sin plass. Dette er en filleting som tross alt kan trekke prisen ned uforholdsmessig mye. For den som skal selge en bruktbil, koster det lite å gjøre bilen ren og pen både inn- og utvendig, noe som generelt betaler seg i form av en høyere salgssum.

Det mest bekymringsfulle med vår testbil var lakk og understellsbehandling. På begge hjulbuene bak og på tverrbjelken foran var det lakkrust. Overflaterust av denne typen er knapt synlig til å begynne med, men kan varsle om at noe er i gjære. På bilens underside var rustbeskyttelsen avslitt enkelte steder — men var ellers i original stand. Det trenger ikke å bety så mye. Opels antirustbehandling består av en syltynn beskyttelseshinne. Det var heller ingen tvil om at bilen hadde kjørt på grusveier, hvilket bare gir enda bedre grunn til en skikkelig antirustbehandling.

Latent rustfelle
Det er ofte først når bilen settes på en bukk at det er enkelt å vurdere dens tilstand. Vectraen viste seg tross alt fra en god side, ikke minst på grunn av eierens vedlikehold av bilen. Likevel avslørte turen på bukken løsninger som neppe kan sies å være gjennomtenkte. De innvendig hjulbuene bak var ikke heltrukne, men ble avsluttet i et avlukke der skitt, søle og salt har rikelig anledning til å ligge i ro. Beskyttelsen av bensinrør, bremseslanger og lignende var heller ikke god.

Det er fristende å sammenligne Vectra og Ascona som bruktbiler. Vectra er en nyere modell der enkelte barnesykdommer fra Ascona-perioden skal være luket vekk. Likevel er det flere konstruksjonsmessige likheter mellom disse bilene som gjør at vanlige feil på en 10 år gammel Ascona sannsynligvis kan dukke opp på en Vectra når den når samme alder. Kamaksel-, toppaknings- og oljesølproblemer burde være en saga blott, men karosseriet er relativt likt på Ascona og Vectra. Og gamle Asconaer ruster i bakskjermer, panser, under dører og på platen under fremre støtfanger. På alle disse stedene var det små antydninger til lakkslitasje og rust på vår Vectra. Sjekk skikkelig, blir mottoet.

Gunstige delepriser
Enten du ønsker å lage en «hårete» bil eller synes det er moro å skru på bil, er Vectra et godt alternativ. Utvalget av både originale og uoriginale deler til Vectra er godt og prisene generelt lave. På en del detaljer er det viktig at du får de riktige delene. Blant annet ble det brukt forskjellige typer bremsesystemer gjennom tidene. Vectra egner seg godt som gjør-det-selvobjekt. Selv om motorrommet nok ikke er så oversiktlig som på Ascona, er det rimelig ryddig.

I forhold til konkurrerende modeller ligger Vectra midt på treet når det gjelder bruktpriser. Verditapet de to første årene kan være drygt, men gjør den mer interessant som bruktobjekt. Prisene ligger på omlag samme nivå som Mondeo og litt høyere enn Sierra, men lavere enn enkelte japanere. Vectra gir på ingen måte eksepsjonelt mye bil for pengene, men er mer å betrakte som et fornuftig og lite risikofylt valg. Den som er på jakt etter en svært sportslig Vectra, blir nok skuffet. Riktignok finnes den i GT-versjon og med en 2,5-liters V6. Det er imidlertid sjelden kost og tyder på at Vectra ikke har den helt store appellen blant de fartshungrige. Det er en stor fordel for alle andre. Det fornuftige gjennomsnittsvalget ga kanskje ikke enormt mye bil for pengene i kjøpsøyeblikket, men de rimelige forsikringene samt lave dele- og driftsutgifter gir — i alle fall på sikt — et svært billig bilhold. Sammenlignet med konkurrenter som Sierra, Mondeo, Primera, Carina og lignende ligger bruktprisene og deleprisene jevnt under gjennomsnittet. Plassmessig havner den også på gjennomsnittet, kanskje noe over, avhengig av hvem man sammenligner med. Det er ikke mye stygt man kan si om en Vectra. Det verste man kan si er rett og slett at den mangler de store høydepunktene.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer