img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot 405: Entusiastisk
BRUKTBIL: Gode kjøreegenskaper og lave priser, men flere nødstopp og høyere serviceutgifter enn gjennomsnittet, er kjennetegn på månedens bruktbil. Franske biler har et frynsete rykte, men 405’en har nok et dårligere rykte enn fortjent. Her er det duket for mye bil for pengene!

Først publisert i BIL 8 - 1996.

Månedens testbil er en bil som mange har meninger om — i alle fall blant dem som eier et eksemplar av Peugeot 405. Om det er slik at bilen gjør eierne entusiastiske, eller det bare er entusiaster som kjøper 405, skal være usagt. Men reaksjonene på månedens testbil var mange og sterke. Brevbunken ble etterhvert ganske stor, og til tross for at samtlige innskrivere var fullt klar over at bilen ofte har småfeil, lovpriser de Peugeot 405 for kjøreegenskapene.

Få endringer
Månedens bruktbiltestere kan bekrefte at forbruket på en 405 med 2,0-liters motor ligger rundt 0,7 liter pr mil.

Det er ikke bare våre lesere som er fornøyde med 405 når det gjelder kjøreegenskaper. I de første testene Bil gjorde etter at 405 ble introdusert i 1987, var det nettopp kjøreegenskapene som ble trukket frem. Noe av det som imponerte mest var likevel at en fransk bilprodusent endelig lagde en bil som var mindre sær-fransk enn på lang tid — den minnet mer om andre europeiske biler.

Peugeot 405 har ikke gjennomgått store forandringer i sin levetid. Allerede ved introduksjonen i 1987 var de fleste modeller klare; utgangspunktet var sedan eller stasjonsvogn — og spesielt ble den rommelige stasjonsvognen populær på det norske markedet. Frem til 1992 eksisterte modellene GLi/GRi med 1,9-liters motor og 110 Hk, SRi med 1,9-liters motor og 122 Hk og Mi16 — også den med 1,9-liters motor men med 16 ventiler og 145 Hk.

Diesel til begjær
Året etter introduserte Peugeot dieselmotorene for 405 — en med og en uten turbo. GRD hadde også 1,9-liters motor, men ytelsene var adskillig snauere; 70 Hk. SRDT var en 1,8-liters turbodiesel med 90 Hk og et dreiemoment som lå utenpå det meste — 181 Nm.

PSA-gruppens bevisste satsing på friske dieselmotorer gjenspeilet seg også i Norge, til tross for relativt store prisforskjeller på bensin- og dieseldrevne biler. En høy andel Peugeot 405 ble solgt med dieselmotorer, og det er verdt å merke seg at de store prisforskjellene i stor grad er utvisket på biler som har fått noen år på nakken. I biler fra de første produksjonsårene er det enkelt å høre at de har noen mil bak seg. Etter omfattende tilbakemeldinger om ulyder, spesielt knirkelyder, introduserte Peugeot en ny serie i 1992 der de verste ulydene var fjernet. Samtidig kom også nye modellbetegnelser og nye motorer. Modellen GLX kom med to motorer, en 1,6-liter med 90 Hk og en 1,8-
liter med 103 Hk under panseret. GTX og SRi-modellene brukte begge en 2-litersmotor på 122 Hk, mens 16-ventilersmotoren i M16 ble oppgradert til 155 Hk. Dieselmotorene fikk også en mindre justering.

To år tidligere, altså i 1990, fikk 405 firehjulsdrift til modellene GRi og Mi16.

Fransk bombenedslag
Månedens testbil er en 92-modell 405 GLX sedan med 1,8-liters motor og 73.000 kilometer på telleren. Bilen var levert tilbake til en merkeforhandler etter avsluttet leasing-periode, og vi fikk prøvekjøre og NAF-teste bilen før den var klargjort. Klargjøring var absolutt påkrevet, for denne gang ble mistanken bekreftet; en bil som ser ut som et bombenedslag er sannsynligvis ikke særlig velholdt.

Bruktbilforhandleren — en merkeforhandler i Oslo — hadde bare fått tid til å lage en tilstandsrapport på bilen før vi fikk lagt våre hender på den. Dermed kunne vi også sjekke hvilke feil og mangler NAF-folket fant som ikke forhandleren fant — og motsatt. Atle Blænes ved NAF-stasjonen på Ulven fikk etterhvert nok å skrive om. Bilens horn og klokken i instrumentpanelet virket ikke. Begge deler er indikasjon på at noe er galt med bilens elektriske anlegg. På vår egen testtur litt senere på dagen begynte nemlig klokka å virke igjen — om ikke annet enn for noen minutter. Likevel, dette var småproblemer mot det vi skulle finne senere. En rask titt på bilens servicehefte sladret om at bilens tidligere eier hadde slurvet med de faste service-intervallene. Motoren var derfor ikke i toppform hva utslipp angår. Både CO og HC-verdiene i eksosen var litt høye, men neppe verre enn at en vanlig 70.000-kilometers service hadde ordnet på det meste.

På undersiden konstaterte vi at ytre drivakselmansjett på høyre side var defekt og mansjetten på venstre side var svært så morken. Den ville neppe vare ut sommeren. På høyre siden var det også slark i indre styreledd. Ellers manglet bilen reservehjul, og reservehjulsbrønnen så sliten ut. Bakre eksospotte var utslitt, det ytre røret var rustet av og inne i potta lå det ett eller annet fremmedlegeme, sannsynligvis et rustflak. Utslitt bakre del av eksosanlegg er ingen uvanlig feil med 405. Panser, tak og bagasjeromslokk var matt etter års maskinvasking og mangelfull pleie. De fleste dørene og skjermene var forbausende pene i fargen, til tross for at det var noen saftige riper enkelte steder. Flere karosseriplater var byttet ut — minst en gang skulle det vise seg.

— Bilen kunne vært bedre vedlikeholdt, var Atle Blenæs’ kommentar. Etter NAF-testen kunne vi sammenligne listen over feil og mangler fra verksted og teststasjon. De påpekte at begge drivakselmansjettene burde byttes snarest og fant også slark i indre styreledd. Merkeverkstedet ville bare bytte en drivakselmansjett og foringene i styrestagene for å rette opp slarken i endeleddene. Begge fant feil i bakre del av eksosanlegget.

Merkeforhandleren ville også sørge for utført 70.000 km service før salg. Dermed skulle avgassproblemene være løst. I tillegg ville de sørge for generell klargjøring med vask og polering. Videre ville de sette inn manglende reservehjul, bytte to hjulkapsler og håndbremswiren.

Lave priser
Prisene på Peugeot 405 må betegnes som lave. Verditapet er spesielt høyt de første årene, og enkelte modeller må tåle å gå ned 50 - 60.000 i løpet av sitt første leveår. Verditap på 15.000 kroner i året er heller ikke uvanlig for 4 - 5 år gamle biler. Det betyr at en 405 var en dårlig investering for dem som kjøpte ny bil, men planlegger du kjøp av en 2 - 3 år gammel bruktbil kan 405 være et godt valg — du får i alle fall mye bil for pengene.

Sammenlignet med konkurrenter som Audi 80, Ford Sierra, Mazda 626, Nissan Primera, Opel Vectra og Toyota Carina er det ingen tvil om at 405 er billig i forhold til størrelsen. Franske biler har generelt et dårligere rykte enn fortjent, hvilket bidrar til å holde prisene lave. 405 har godt selskap i bunnen av prislisten sammen med for eksempel Citroën BX. Introduksjonen av 406 førte til ytterligere prisfall på nyere 405-modeller.

Størst tap først
Selv med et verditap på 10—20.000 kroner i året blir ikke 405 spesielt dyr å holde. Ingen av modellene bruker spesielt mye drivstoff, og bilene er rimelige å forsikre. Verksted- og delepriser kunne godt ha vært lavere, men alt i alt ser regnestykket pent ut, ikke minst fordi bilen i utgangspunktet er ganske billig.

Etter noen år på veien er det liten prisforskjell på de ulike 405-modellene. Stasjonsvogna er ikke særlig mye dyrere enn sedanen, og den i utgangspunktet store prisforskjellen mellom bensin- og dieselmotorene viskes vekk. En stasjonsvogn med turbodiesel burde gi full valuta for pengene — en kvikk diesel med god plass som er adskillig rimeligere enn en bensindrevet sedan av samme type. Eller hva sies om en 3 år gammel 96-hesters turbodiesel stasjonsvogn til under 150.000 kroner?

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer