img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Viskernes pionerer
Vindusviskeren er selvsagt nesten like gammel som frontglasset. Og frontglass fantes på framkomstmidler som var oppfunnet før bilen, som tog, trikk og skip. De første var hånddrevne børster på hver side av glasset (den på innsiden grunnet mangel på defroster). Via en sinnrik trinseanordning gikk børstene rett opp og ned ved hjelp av en sveiv på innsiden.

Vinteren 1903 var en kvinne ved navn Mary Anderson på besøk i New York, der hun tok seg en bytur med en visker-løs trikk i snøføyka. Vognføreren måtte stadig gå ut for å børste snøen vekk fra frontruta for hånd, og forsinkelsene førte til at Mary Anderson to år senere tok ut det første patent på vindusviskere for kjøretøyer. Den var hånddrevet ved hjelp av en spak på innsiden av frontglasset.

Bilfabrikken De Dion Boutons sjefsingeniør Pol Ravigneaux fulgte opp med det første patentet for en tilsvarende vindusvisker i Europa i 1907. Han var også redaktør for bladet La Vie Automobile, der han snart annonserte for sitt eget produkt som han fremhevet som sikkerhetsutstyr.

Prinz Heinrich von Preussen, den bilglade broren til Keiser Wilhelm II, promoverte vindusviskerens fortreffelighet med den digre Benzen han besøkte England med i 1911. Samme år tok fotografen Gladstone Adams patent på et gummiblad i en holder av tre som kunne betjenes manuelt med en stropp som hang under dashbordet.

Komponent- og rekvisitaleverandøren Gabriel satte den straks i produksjon. Fra 1913 ble vindusviskere innført som standard på noen få amerikanske bilmerker – men de fleste unngikk viskere fordi de ble ansett som en distraherende faktor for sjåføren, som hadde nok av andre spaker å betjene på den tiden. Gadd vite hva de samme menneskene hadde tenkt dersom de hadde kjent til bilunderholdning, navigasjonssystem og mobiltelefoner….

Metall erstattet snart tre i bladholderne, og den vanligste plasseringen ble å feste viskeren over frontglasset for at sjåføren lett skulle finne håndtaket for å dra det frem og tilbake med samme utslag som viskeren selv. En eller flere ganger, avhengig av hvor mye som trengtes for å fremskaffe et brukbart kikkhull gjennom duggen og mellom dråpene som viskeren ikke kunne nå. Det ville si de fleste, for de første viskerne var kun ment å rengjøre et synsfelt rett foran sjåføren, småligheter som dødvinkler ble knapt skjenket en tanke.

 

De første ”moderne” vindusviskere
Etter at John R. Oishei kjørte ned en syklist en regnfull kveld i 1916, grunnla han året etter den første rendyrkede fabrikk for vindusviskere, Tri-Continental Corporation, senere berømt som Trico.   

I 1917 monterte også tannlegen Ormond E. Wall på Hawaii en slags midtstolpe foran frontglasset på bilen sin. Midt på stolpen var et senterledd som holdt en lang nal som stakk ut på begge sider og pendlet opp og ned ved hjelp av et veivstag, det hele var attpå til koblet til en elektromotor og dermed var prinsippet for den moderne vindusvisker på plass. Men først da lukkede biler begynte å bli vanlige på begynnelsen av 1920-åra ble viskere utbredt for alvor.

Andre pionerer foretrakk en hånddrevet visker som via overføringsstag tvang en separat visker til å bevege seg parallelt, slik at også forsetepassasjeren kunne se hvor det bar hen. Bosch grep ideen og lanserte en elektrisk drevet utgave av slike viskere for det åpne marked i 1924.

En annen løsning som ble ganske utbredt på 20-tallet, muligens fordi den var billigere, var luftdrevne viskere. Disse sto i forbindelse med over- og undertrykket i selve bilmotoren via en trykkluftsylinder. Problemet var at viskerne gikk saktere når motoren akselererte, og fortere når bilen senket farten. Først da man innførte et vakuumreservoar på engelske og amerikanske biler mange år senere ble problemet løst. Ja, Chevrolet kunne til og med tilby en ”vacuum booster” for å få skikkelig fart på bladene. Men da hadde elektrisk drevne viskere allerede fått et markant overtak i markedet.

Utifra mine egne minner fra barndommen kunne luftdrevne viskere være usannsynlig trege når en bil sto på tomgang. De sneglet seg i en kvartsirkel – pfff – tok så et par sekunders pause – og sneglet seg – pfff – like langsomt tilbake. For datidens sjåfører må de ha virket søvndyssende i trafikkfarlig grad!

Og minnes jeg ikke feil, var det spesielt eldre lastebiler som hadde slike innretninger. Ikke sjelden med bare en visker også! Likevel skal det ha vært luftdrevne viskere som først kunne fåes med flere hastigheter (Levert av Lucas fra 1936). Det var imidlertid ved elektrisk drift man først lyktes med selvparkerende viskere (1930). Defrostere kom også i 30-åra, først som ekstrautstyr og senere standard. Men så sent som i 1937 kunne Alfa Romeos dyreste modell leveres med egen visker for innsiden av frontruta!

Slitedeler er for øvrig tema i MotorBransjens mai-utgave, som utkommer dagen etter nasjonaldagen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer