img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Chrysler Neon: Kjøreglad amerikaner
BRUKTBIL: Neon kom som en frisk vind inn på det norske markedet i 1994. Men Neon er ikke blant mest populære på bruktmarkedet.

Først publisert i BIL 10 - 1997.

Chrysler Neon ble på rekordrask tid utviklet av Chryslers Small Car Plattform Team, og var nettopp et resultat av Chryslers nye måte å utvikle biler på. Det var dessuten en mer europeisk amerikaner enn vi kunne huske å ha sett på en stund, med hensyn til både størrelse og kjøreegenskaper. Neon er kvikk og livlig på veien, og automatkassen fungerer utmerket. Samtidig har den et uvanlig utseende, og kupéen virker overbevisende rommelig. Etter å ha testet bilen mot flere konkurrenter, hadde vi derimot flere ankepunkter også. Blant annet har motoren en hard gange, og plassen er ikke så god som den ser ut til ved første øyekast. Spesielt plassen i baksetet og bagasjerommet er mindre enn hos konkurrenter det er naturlig å sammenligne Neon med, for eksempel Ford Escort sedan, VW Vento og Toyota Corolla sedan.

Etter hvert som modellen har fått tid til å «gå seg til», har enkelte innvendinger blitt borte. Finishen har bare blitt bedre og bedre, og førersetene ble dessuten byttet ut på 1996-modellene. De fikk da betydelig bedre sidestøtte, og litt fastere stopping. Dessuten ble interiøret oppdatert, med friskere farger og et litt annet materialvalg som gjør at det gir et litt mer robust inntrykk enn i de første bilene.

Strupet i år
Da Bil første gang kjørte prototyp av Neon i Tyskland i 1993, regnet både fabrikk og importør med at Neon ville få en pris «godt under» 200.000 kroner. Året etter ble dette moderert til «rett under 200.000 kroner».

Neon er en kraftig plugg med 2-litersmotoren som eneste motoralternativ – det var heller ikke heldig under den siste omleggingen av bilavgiftene der høy effekt og stort sylindervolum blir straffet. For å fortsatt kunne holde seg under 200.000 kroners-grensen, ble Neon strupet til 100 hk, men beholdt de spreke ytelsene, som for eksempel en akselerasjonstid fra 0 – 100 km/t på 9,8 sekunder. Strupingen kom frem i samarbeide med fabrikken i USA, og gjelder bare for biler levert til Norge. Det er i første rekke toppeffekten som er borte, bilen har fortsatt et meget godt dreiemoment, og oppleves derfor som fleksibel og kvikk i trafikken.

I og med at Neon ikke har vært i salg særlig lenge, er det begrenset hvor mange lesere som har erfaring med bilen. Våre bruktbiltestere er nok ikke hundre prosent fornøyde med bilen, de har opplevd mange småproblemer. Chrysler-importør Møller US Import legger heller ikke skjul på at de er klar over problemet. På begynnelsen av 90-tallet opplevde de en eksplosiv økning i salget av personbiler, og importorganisasjonen og forhandlerne har ikke vokst i samme takt. Derfor er det ikke uvanlig at Neon-eiere må vente på deler, og at det kan være lange ventelister på verkstedene. Nå har imidlertid importøren sagt klart fra om at hovedmålsettingen ikke er ekstremt høyt salg av nye biler, og i større grad satse på bedre service for de konsentrere seg om de bilene som finnes på markedet.

Totalt ruller rundt 17.000 Chryslere på norske veier. Garantiordningen på 3 år gjør at hele 13.000 av disse bilene fortsatt er under importørens
garantibeskyttelse. Brorparten av disse bilene er selvfølgelig Voyager og Grand Voyager vare- og kombinertbiler, men det ble i 1995 og 1996 solgt totalt 1.700 Neon og 2.300 Stratus her til lands.

Full av kjøreglede
Når det gjelder driftskostnader, er det særlig to forhold som oppleves som lite positive for Neon. Verditapet på nye biler er foreløpig høyt, 30 – 40.000 kr pr år. Likevel er det grunn til å tro at dette prisraset ikke fortsetter ettersom bilen blir eldre, og at tapskurven deretter glatter seg ut. Spørsmålet er hvor mye denne kurven flater ut. Foreløpig er det modellene med mest utstyr som synker raskest i verdi, med ett unntak. Biler med automatgear ligger mellom 5- og 10.000 kroner høyere i pris enn biler med manuelt gear.

En testtur med to biler avslører lett hvorfor. Vi har også tidligere påpekt hvor bra automatkassen fungerer i Neon, selv om den ikke kan karakteriseres som moderne, snarere tvert om. Chrysler valgte bevisst å holde seg på en enkel tretrinnskasse, både for å holde kostnadene nede og for å bruke velkjent teknikk. Biler med manuelt gear oppfører seg adskillig mer nykkete enn biler med automat. Tolitersmotoren har masse moment, men når det ikke kombineres med en presis gearkasse og en clutch med god pedalfølelse, sier det seg selv at det er lett å tro at man har fylt kengurubensin i tanken.

Vår testbil var en 1995-modell med manuell gearkasse og 56.000 kilometer på tellerverket. Ved køkjøring oppleves denne bilen som litt vel stumpete, noe den faste fjæringen også er med på å understreke. Men nettopp den kontante fjæringen, den litt tunge styringen og den kvikke motoren, er med på å gi Neon fine kjøreegenskaper på landeveien, og det er slett ikke rart at importøren fort innså at dette var en bil som kunne brukes i bilsportsammenheng. Bilen har rett og slett masse innebygget kjøreglede.

Uvisse kostnader
Da Neon Cup ble etablert i 1995, ble den raskt en suksess og ga også importøren anledning til å studere hvor driftssikre bilene var. Nå har Neon Cupbilene kommet seg gjennom to sesonger, og erfaringene er svært gode. Drivverket ser ut til å være svært stabilt, og elektronikken
har heller ikke bydd på problemer. Til tross for at enkelte eiere ikke er helt fornøyd med driftssikkerheten på sine biler, bruker importøren blant annet disse erfaringene til å tilbakevise kritikken. Men når sant skal sies; Neon-eiere som har opplevd småproblemer med sine biler har alltid fått disse reparert på garantiordningen. Misfornøydheten skyldes nok i første rekke at køene på verkstedene er lange, og ikke minst at verkstedsoppholdene blir lengre enn ventet på grunn av forsinkede deler.

Uklarheten råder grunnen når man skal forsøke å finne ut av driftskostnadene. Et ubestridelig faktum er likevel at forsikringskostnadene er lave, og helt på linje med for eksempel Toyota Corolla. Serviceutgiftene er heller ikke avskrekkende, men serviceintervallene er på 12.000 km. Deleprisene er derimot nokså høye, unntatt de rene slitedelene som bremseklosser og lignende. Men en original dynamo koster nær 3.000 kroner, en clutch koster over 2.500 og eksosanlegget koster 3.500 kroner. Dette er nærmere 1.000 kroner dyrere pr del enn hva gjennomsnittet er for bruktbiler vi har testet de siste par årene.

Kun originale deler
Derimot har Neon et komfortabelt bensinforbruk på landeveiskjøring, men oppfattes som dyr i drift ved bykjøring. Uoriginale deler er nærmest umulig å oppdrive, ikke rart når man tenker på at garantiordningen forutsetter bruk av originale deler, og at det knapt finnes noen biler som ikke omfattes av garantiene.

Det høye verditapet bilens to - tre første leveår betyr to ting. For det første at bilen ikke var noen god investering for den som først kjøpte bilen, men også at bilen blir billig for dem som velger å kjøpe en brukt. Vår testbil hadde en prislapp på 140.000 kroner. Den hadde nesten et år igjen av nybilgarantien, og virket greit holdt. Med et fremtidig pristap på 10–15.000 kroner i året virker bilen som et brukbart kjøp. Det er i alle fall få andre biler i denne prisklassen som byr på samme kjøreglede som denne, tross alt, vaskeekte amerikaneren.

Neon er tydeligvis en bil som eierne tar stilling til. Enten er de nokså misfornøyd med service og kvalitet på bilen, eller de priser kjøreegenskapene så høyt at det tilsynelatende ikke spiller noen rolle om man må vente på bilen ved service. Neon er et sjarmtroll. Enten blir man sjarmert i senk, eller man blir skremt av trollet.

Tekniske data

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer