img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan Primera: Pålitelig kjøremaskin
BRUKTBIL: Den er kanskje litt anonym, men søker du billig og enkelt bilhold og kjøreegenskaper i særklasse, kommer du neppe utenom Nissan Primera. Størst i klassen er den ikke, men den har nok av andre kvaliteter til å hamle opp med mange av sine konkurrenter. Prisforskjellen mellom de ulike modellene på bruktmarkedet er nokså stor og ikke alle modellene kan forsvare sin prislapp.

Først publisert i BIL 6 - 1997.

Da Primera ble lansert i 1990 lot vi oss imponere, spesielt av kjøreegenskapene. Men også det faktum at en japansk bilprodusent tilnærmet seg «europeiske » linjer var nytt og spennende. Dessuten er
Nissan Primera en velutstyrt bil. Like imponert var vi derimot ikke over plassutnyttelsen. Riktignok var den adskillig bedre enn hos forgjengeren, men sammenlignet med mange av konkurrentene, er plassutnyttelsen moderat. I forsetet er det god plass, men i baksetet er det trangere. Et bagasjevolum på 480 liter i sedan og kombikupé var heller ikke nok til å heve Nissan Primera over gjennomsnittet hva plassutnyttelse angår. Primera er en nokså sportslig avstemt bil. Det får også fjæringskomforten lide under. Spesielt over små, skarpe dumper kjennes støt og slag godt.

Nissan Primera overtok etter Bluebird i 1990 og ble den første personbilen Nissan utviklet for produksjon i Europa, nærmere bestemt i England. Sedanen og kombikupéen produseres i Sunderland, mens stasjonsvognen kommer fra Japan. Det første året ble bilen levert med 1,6- eller 2-liters motor på henholdsvis 90 og 115 hk. I tillegg hadde en egen GT-versjon en 16-ventilers utgave av 2-literen på 150 hk. I 1991 ble en 2-liters diesel på 75 hk tilgjengelig i sedan og stasjonsvogn, en kombinasjon som skulle vise seg å bli særlig populær blant drosjesjåfører. Nissan Primera har også blitt produsert med firehjulstrekk, men på grunn av høy pris valgte Nissan-importøren å ikke ta inn denne bilen til Norge. I ettertid har det imidlertid blitt bruktimportert noen få slike biler, hovedsakelig fra Sveits. Firehjulstrekkerne ble utelukkende levert med 2-liters bensinmotor.

Stasjonsvogn forskjellig
I 1993 øket motorytelsene. 1,6-literen fikk 102 hk, mens 2-literen fikk 125 hk. Begge motoren har to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Stasjonsvognen fortsatte med den enklere motoren på 115 hk med enkel overliggende kamaksel. Det er ikke den eneste forskjellen mellom sedan/kombi og stasjonsvogn. Stasjonsvognen har et annet og enklere hjuloppheng enn de to andre modellene. Nissan hentet et avansert hjuloppheng fra 300SX med fjærben, nedre triangelarm og en øvre støttearm samt stabilisatorstag foran, mens bakhjulsopphenget er av litt enklere type og består av fjærben, to tverrgående bærearmer og en foroverrettet støttearm samt stabilisatorstag.

I stasjonsvognen brukes fjærben, triangelarmer og stabilisatorstag foran, mens bakhjulsopphenget består av skrufjærer, støtdempere og foroverrettede bærearmer samt torsjonaksel. Dette bakhjulsopphenget er nokså kompakt og krever ikke store hjulkasser som stjeler plass i bagasjerommet. Men torsjonakselen krever likevel sitt og gulvet i bagasjerommet er derfor nokså høyt. Resultatet er likevel et bagasjevolum på 752 l. (VDA), som må sies å være svært akseptabelt.

Nesten feilfri
I likhet med en del av sine japanske kolleger, er Nissan Primera noe av det mest uproblematiske man kan eie. Bilen har svært sjelden feil og mangler og de fleste barnesykdommene ble luket vekk etter første produksjonsår. 1990 og -91 modellene hadde feil på den elektriske bensinpumpen, men den ble endret i februar 1991 og erstatning ble satt inn i alle biler fra den aktuelle perioden. Høsten 1991 ble også tennpluggene endret på grunn av en svak keramikkfot. Senere samme høst ble bilens tenningstransistor endret. Også disse feilene er rettet opp på hele bilparken.

Noen småfeil kan man imidlertid oppleve. På enkelte biler kan tomgangen være ujevn og høy og på biler med lang kjørelengde kan man oppleve klapring og ulyder i dashbordet. Enkelte biler har også småproblemer med dørlåsene. De kan bli hengende i låst eller ulåst stilling og krever derfor oppmerksomhet og smøring. Kjørelengder på 20-
30.000 km i året er ikke uvanlig på brukte Primera. Dette er biler som kjøres mye og langt og det kan gi seg utslag i slitte støtdempere og fjærer. Primera har vært populær som drosje, spesielt kombinasjonen stasjonsvogn/dieselmotor. I likhet med de fleste biler med lang kjørelengde, krever disse ekstra grundig teknisk kontroll.

Sikkert kjøp
Vårt testeksemplar, en 2.0 LX kombi fra 1991, hadde knappe 12.000 kilometer kjørelengde pr. år, altså et stykke under gjennomsnittet for modellen. Totalt hadde bilen gått omlag 70.000 kilometer. Bilen skulle selges via forhandler i Oslo-området, og forhandleren forlangte 134.000 kroner. Det er 4.000 kroner over «listepris », men bilen hadde en del tilleggsutsyr, blant annet RDS-radio og elektrisk soltak. Bilen viste seg dessuten å være i god teknisk stand med to unntak. For det første gikk den litt ujevnt på tomgang, for det andre hadde den rust på hengselen i overkant av bakluken.

Det største problemet var imidlertid at bilen var svært så godt innrøkt, og selv for en som er vant med røyklukt var det ubehagelig å sette seg inn i bilen. Når bilen ble ferdig klargjort burde disse problemene være redusert til et minimum, og forhandleren burde neppe ha store problemer med å forsvare prislappen – minus prutningsmonnet, selvfølgelig.

Våre bruktbiltestere har opplevd få feil og mangler med sine Primeraer, og inntrykket av at dette er en bil som velges av folk som kjører langt og ofte bekreftes av våre innskrivere. Faktisk har ingen av våre testere en årlig kjørelengde under 20.000 kilometer. Kun en tester har opplevd noe ekstraordinært, da dynamoen og en føler til motorstyringen røk da han skulle gi nødhjelp med startkabler. Skaden ble dekket over bruktbilgarantien, og våre testere er svært godt fornøyd med verkstedene og service generelt.

Rimelig drift
På grunn av sitt gode rykte er Primera vel ansett av forsikringsselskapene og kan vise til en av markedets laveste forsikringskostnader. At bilen er lite utsatt for innbrudd og dessuten har svært få nødstopp, sørger for det. Dessuten har Primera rimelig service, men intervallene er tettere enn hos mange. Aller helst skal den innom verksted ved hver 15.000 km. Mange av konkurrentene nøyer seg med service-intervaller på 20.000 km. Deleprisene ligger i et normalt prisleie, elektriske komponenter er litt dyrere enn gjennomsnittet, mens karosserideler er langt rimeligere hos Primera enn hos mange av dens konkurrenter.

En ny Primera faller fort i pris de første årene. Deretter flater det ut. Fra bilen er tre år gammel, ligger verditapet rundt 10.00 kroner i året avhengig av modell. Av samtlige Primera–modeller er kombikupéen den desidert dyreste. Det skyldes i første rekke at det er adskillig større utvalg av brukte sedaner. På en 1992-modell kan prisforskjellen være 20.000 kroner i kombikupéens disfavør og kombikupéen havner derfor på omtrent samme nivå som en stasjonsvogn. Når det gjelder motorstørrelser våger vi påstanden om at 1,6-literen er overpriset. I mange tilfeller er en 1.6 GS/Business like dyr som en 2.0 LX/GX. Forskjellen i utstyrsnivå pleier ikke å ha allverdens betydning for bruktbilprisene og til en Primera passer 2-literen absolutt best.

Diesel-motoren er også kraftig overpriset. I mange tilfeller er den like dyr som en 2-liters bensinmotor og i enkelte tilfeller sågar dyrere. Det er den ikke verdt, selv om den byr på hyggelig drivstofføkonomi. Er du på jakt etter valuta for pengene, er vårt stalltips å fokusere på en Primera 2.0 LX eller Top-line sedan.

Om man sammenligner med Primeraens hovedkonkurrenter, Mazda 626, Peugeot 405 og Toyota Carina, er det i alle fall liten tvil om at en Primera 2.0 LX sedan faller heldig ut. Bare Peugeoten er billigere for en
sammenlignbar modell, men man sparer neppe mer enn 10 – 15.000 kroner på å velge en fransk løve fremfor en japansk samurai. Både Mazda 626 og Toyota Carina havner på rundt 150.000 kroner for en sammenlignbar sedan. Det er 20.000 mer enn tilsvarende Primera. Nissan blir derfor en av de billigste japanerne i denne klassen på bruktmarkedet.

I likhet med forrige måneds testbil, Mitsubishi Galant, lever Nissan Primera en nokså anonym tilværelse i bruktbilmarkedet. Resultatet er lavere priser enn man kan forvente om man sammenligner med andre tilsvarende biler. Med friske kjøreegenskaper og høy driftssikkerhet har i alle fall Primera ingen vansker med å forsvare prislappen.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer