Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan Primera: Pålitelig kjøremaskin BRUKTBIL: Den er kanskje litt anonym, men søker du billig og enkelt bilhold og kjøreegenskaper i særklasse, kommer du neppe utenom Nissan Primera. Størst i klassen er den ikke, men den har nok av andre kvaliteter til å hamle opp med mange av sine konkurrenter. Prisforskjellen mellom de ulike modellene på bruktmarkedet er nokså stor og ikke alle modellene kan forsvare sin prislapp. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 6 - 1997. Da Primera ble lansert i 1990 lot vi oss imponere, spesielt av kjøreegenskapene. Men også det faktum at en japansk bilprodusent tilnærmet seg «europeiske » linjer var nytt og spennende. Dessuten er Nissan Primera overtok etter Bluebird i 1990 og ble den første personbilen Nissan utviklet for produksjon i Europa, nærmere bestemt i England. Sedanen og kombikupéen produseres i Sunderland, mens stasjonsvognen kommer fra Japan. Det første året ble bilen levert med 1,6- eller 2-liters motor på henholdsvis 90 og 115 hk. I tillegg hadde en egen GT-versjon en 16-ventilers utgave av 2-literen på 150 hk. I 1991 ble en 2-liters diesel på 75 hk tilgjengelig i sedan og stasjonsvogn, en kombinasjon som skulle vise seg å bli særlig populær blant drosjesjåfører. Nissan Primera har også blitt produsert med firehjulstrekk, men på grunn av høy pris valgte Nissan-importøren å ikke ta inn denne bilen til Norge. I ettertid har det imidlertid blitt bruktimportert noen få slike biler, hovedsakelig fra Sveits. Firehjulstrekkerne ble utelukkende levert med 2-liters bensinmotor. Stasjonsvogn forskjellig I stasjonsvognen brukes fjærben, triangelarmer og stabilisatorstag foran, mens bakhjulsopphenget består av skrufjærer, støtdempere og foroverrettede bærearmer samt torsjonaksel. Dette bakhjulsopphenget er nokså kompakt og krever ikke store hjulkasser som stjeler plass i bagasjerommet. Men torsjonakselen krever likevel sitt og gulvet i bagasjerommet er derfor nokså høyt. Resultatet er likevel et bagasjevolum på 752 l. (VDA), som må sies å være svært akseptabelt. Nesten feilfri Noen småfeil kan man imidlertid oppleve. På enkelte biler kan tomgangen være ujevn og høy og på biler med lang kjørelengde kan man oppleve klapring og ulyder i dashbordet. Enkelte biler har også småproblemer med dørlåsene. De kan bli hengende i låst eller ulåst stilling og krever derfor oppmerksomhet og smøring. Kjørelengder på 20- Sikkert kjøp Det største problemet var imidlertid at bilen var svært så godt innrøkt, og selv for en som er vant med røyklukt var det ubehagelig å sette seg inn i bilen. Når bilen ble ferdig klargjort burde disse problemene være redusert til et minimum, og forhandleren burde neppe ha store problemer med å forsvare prislappen – minus prutningsmonnet, selvfølgelig. Våre bruktbiltestere har opplevd få feil og mangler med sine Primeraer, og inntrykket av at dette er en bil som velges av folk som kjører langt og ofte bekreftes av våre innskrivere. Faktisk har ingen av våre testere en årlig kjørelengde under 20.000 kilometer. Kun en tester har opplevd noe ekstraordinært, da dynamoen og en føler til motorstyringen røk da han skulle gi nødhjelp med startkabler. Skaden ble dekket over bruktbilgarantien, og våre testere er svært godt fornøyd med verkstedene og service generelt. Rimelig drift En ny Primera faller fort i pris de første årene. Deretter flater det ut. Fra bilen er tre år gammel, ligger verditapet rundt 10.00 kroner i året avhengig av modell. Av samtlige Primera–modeller er kombikupéen den desidert dyreste. Det skyldes i første rekke at det er adskillig større utvalg av brukte sedaner. På en 1992-modell kan prisforskjellen være 20.000 kroner i kombikupéens disfavør og kombikupéen havner derfor på omtrent samme nivå som en stasjonsvogn. Når det gjelder motorstørrelser våger vi påstanden om at 1,6-literen er overpriset. I mange tilfeller er en 1.6 GS/Business like dyr som en 2.0 LX/GX. Forskjellen i utstyrsnivå pleier ikke å ha allverdens betydning for bruktbilprisene og til en Primera passer 2-literen absolutt best. Diesel-motoren er også kraftig overpriset. I mange tilfeller er den like dyr som en 2-liters bensinmotor og i enkelte tilfeller sågar dyrere. Det er den ikke verdt, selv om den byr på hyggelig drivstofføkonomi. Er du på jakt etter valuta for pengene, er vårt stalltips å fokusere på en Primera 2.0 LX eller Top-line sedan. Om man sammenligner med Primeraens hovedkonkurrenter, Mazda 626, Peugeot 405 og Toyota Carina, er det i alle fall liten tvil om at en Primera 2.0 LX sedan faller heldig ut. Bare Peugeoten er billigere for en I likhet med forrige måneds testbil, Mitsubishi Galant, lever Nissan Primera en nokså anonym tilværelse i bruktbilmarkedet. Resultatet er lavere priser enn man kan forvente om man sammenligner med andre tilsvarende biler. Med friske kjøreegenskaper og høy driftssikkerhet har i alle fall Primera ingen vansker med å forsvare prislappen.
|