img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Galant: Lav pris, høy driftssikkerhet Lav pris, høy driftssikkerhet
BRUKTBIL: Mitsubishis store familiebil Galant er en undervurdert bil på bruktmarkedet. Svært høy driftssikkerhet, få feil og gode garantier til tross, prises Galant lavere enn mange av sine konkurrenter. Dersom du vurderer Galant, kan du gjøre et godt kjøp.

Først publisert i BIL 5 - 1997.

Galant erstattet Sigma i 1980 og fikk forhjulsdrift i 1985. Samtidig vokste Galant et hakk og Mitsubishi prioriterte lavt støynivå og god komfort. Høsten 1987 introduserte Mitsubishi en ny Galant-serie med en
delvis ny motorserie, blant annet en moderne 16-ventiler toliter med hele 144 hk. En 1,8-liter med 86 hk ble også introdusert. Samme år var det mulig å få Galant med firehjulstrekk. Her benyttet Mitsubishi seg av en enkel midtdifferensial med viskoseclutch og 50/50 fordeling av kraften. Nytt for den nye Galant-serien, var at den i 1989 også ble tilgjengelig som kombikupé samtidig som tolitersmotoren ble oppgradert og fikk 109 hk.

Den Galanten vi kjenner fra dagens marked og som nå takker for seg, så dagens lys i 1993. Motorytelsene ble oppgradert, 1,8-literen yter 126 hk, toliteren yter 137 hk mens toliters V6-motoren gir 150 hk. I tillegg har Mitsubishi også en turbodiesel med 90 hk. Fra og med 1990 var kollisjonspute standardutstyr på Galant i Norge.

Men nå er det modellen fra 1988 til 1993 det skal handle om. En bil vi flere ganger har testet og en bil som har vært en av de mest praktiske i sin klasse. Våre erfaringer er blant annet at den er svært oversiktlig og lettkjørt. Mitsubishi har dessuten god tradisjon med å lage forseter som gir god sittekomfort, spesielt med tanke på lår- og sidestøtte. Komforten er også bra, men Galant har en tendens til å bli stumpete på dårlig vei. Selv om 1,8-literen ikke gjør Galanten til den raskeste familiebilen på veien, er det fullt ut tilstrekkelig og med en toliters motor er det mer enn nok for å takle norske kjøreforhold. Det største ankepunktet er plassutnyttelsen, som slett ikke er spesielt imponerende. Benplassen i baksetet er kortere enn hos konkurrentene og bagasjerommet er heller ikke imponerende stort.

Få sjekkpunkter
Etter modellåret 1988 finner man svært sjelden feil på en Galant. Rust er heller ikke noe problem etter dette modellåret, siden Galant etter den tid har blitt levert med galvanisert karosseri. Ett problem som imidlertid kan få større konsekvenser er defekt toppakning, riktignok inntreffer dette sjelden, men vi har sett det forekomme. Den enkleste måten å selv sjekke om toppakningen er defekt på, er å kontrollere om det kommer luftbobler i radiatoren, eventuelt om det kommer uvanlig mye vanndamp ut av eksosrøret. Sikrest er imidlertid å få et verksted til å kontrollere dette. Det er også viktig å kontrollere om tannremmen er skiftet i henhold til serviceintervallene.

Defekt clutch forekommer også, sjekk om clutchen bare slurer om du forsøker å starte bilen med håndbrekket på. Det største problemet med Galant er imidlertid de tynne karosseriplatene som finnes flere steder på bilen – spesielt på taket og under bakre støtfanger. Finner du en Galant uten bulker under støtfangeren, har du vært svært heldig. Det skal lite til for å få skader der bak og på taket.

Høyt tap tidlig
Med svært få vanlige feil og en driftssikkerhet langt over gjennomsnittet, skulle man tro at bruktbilprisene også holdt seg over gjennomsnittet. Det er ikke tilfelle om man sammenligner med aktuelle
konkurrenter som Ford Scorpio, Honda Accord, Mazda 626, Opel Omega og Toyota Camry. Ja, faktisk er Galant såpass lavt verdsatt at den i mange tilfeller blir en direkte konkurrent til lillesøster Lancer. Det skyldes i første rekke at Galant har et relativt høyt verditap i sitt aller første leveår, gjerne opp mot 50.000 kroner. Deretter taper bilen mellom 10 og 15.000 kroner i året . Det er til å leve med.

Sedan billigst
Dermed blir Galant en god del billigere enn sine konkurrenter om man tar utgangspunkt i to til tre år gamle biler, mens prisbildet er adskillig jevnere når syv til åtte år gamle biler er sammenligningsgrunnlaget. Forskjellen i verditap er stor om man sammenligner Galant kombi og sedan. I kjøpsåret er det bare minimale prisforskjeller, men etter to år kan prisforskjellen være så stor som 20.000 kroner og det er kombikupéen som er dyrest. Aller størst er pristapet på Galant GLS og GLT diesel med 90 hk – en motor som utelukkende ble levert til Galant sedan. Her kan prisfallet være så høyt som 90.000 kroner for en 1995-modell.

Mitsubishi har fått flere klager på høye delepriser de siste årene, også av oss, og har gradvis redusert prisene på reservedeler. De vanligste slitedelene er derfor ikke dyrere enn gjennomsnittet. De ligger snarere litt under. Men enkelte deler er fortsatt rådyre. Eieren av vår testbil skulle bytte bensinfilter og Mitsubishi forlangte 650 kroner. Det kan neppe karakteriseres som billig. For å få glede av Mitsubishis garantiordninger, må man benytte seg av merkeverksted i hele garantiperioden. Det er heller ikke billig. Rimeligste service koster 2.000 kroner mens dyreste ligger på 6.700. Dersom bilen skades, er våre erfaringer at Mitsubishi-verkstedene er dyre, men at de utfører godt opprettingsarbeid.

Gode garantier og høy driftssikkerhet gir derimot lave forsikringsutgifter og Mitsubishi-motorene bruker normalt med bensin. De totale driftsutgiftene for Galant er derfor akseptable og et verditap på knappe 10.000 i året for de mest populære modellene, gir god økonomi for bruktbilkjøpere. Selv om Galant ikke er den største bilen i klassen, er den tydeligvis undervurdert på bruktmarkedet. Det er verdt å tenke på dersom du er på jakt etter en mellomstor storbil og ønsker rimelig bilhold.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer