Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishi Galant: Lav pris, høy driftssikkerhet Lav pris, høy driftssikkerhet BRUKTBIL: Mitsubishis store familiebil Galant er en undervurdert bil på bruktmarkedet. Svært høy driftssikkerhet, få feil og gode garantier til tross, prises Galant lavere enn mange av sine konkurrenter. Dersom du vurderer Galant, kan du gjøre et godt kjøp. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 5 - 1997. Galant erstattet Sigma i 1980 og fikk forhjulsdrift i 1985. Samtidig vokste Galant et hakk og Mitsubishi prioriterte lavt støynivå og god komfort. Høsten 1987 introduserte Mitsubishi en ny Galant-serie med en Den Galanten vi kjenner fra dagens marked og som nå takker for seg, så dagens lys i 1993. Motorytelsene ble oppgradert, 1,8-literen yter 126 hk, toliteren yter 137 hk mens toliters V6-motoren gir 150 hk. I tillegg har Mitsubishi også en turbodiesel med 90 hk. Fra og med 1990 var kollisjonspute standardutstyr på Galant i Norge. Men nå er det modellen fra 1988 til 1993 det skal handle om. En bil vi flere ganger har testet og en bil som har vært en av de mest praktiske i sin klasse. Våre erfaringer er blant annet at den er svært oversiktlig og lettkjørt. Mitsubishi har dessuten god tradisjon med å lage forseter som gir god sittekomfort, spesielt med tanke på lår- og sidestøtte. Komforten er også bra, men Galant har en tendens til å bli stumpete på dårlig vei. Selv om 1,8-literen ikke gjør Galanten til den raskeste familiebilen på veien, er det fullt ut tilstrekkelig og med en toliters motor er det mer enn nok for å takle norske kjøreforhold. Det største ankepunktet er plassutnyttelsen, som slett ikke er spesielt imponerende. Benplassen i baksetet er kortere enn hos konkurrentene og bagasjerommet er heller ikke imponerende stort. Få sjekkpunkter Defekt clutch forekommer også, sjekk om clutchen bare slurer om du forsøker å starte bilen med håndbrekket på. Det største problemet med Galant er imidlertid de tynne karosseriplatene som finnes flere steder på bilen – spesielt på taket og under bakre støtfanger. Finner du en Galant uten bulker under støtfangeren, har du vært svært heldig. Det skal lite til for å få skader der bak og på taket. Høyt tap tidlig Sedan billigst Mitsubishi har fått flere klager på høye delepriser de siste årene, også av oss, og har gradvis redusert prisene på reservedeler. De vanligste slitedelene er derfor ikke dyrere enn gjennomsnittet. De ligger snarere litt under. Men enkelte deler er fortsatt rådyre. Eieren av vår testbil skulle bytte bensinfilter og Mitsubishi forlangte 650 kroner. Det kan neppe karakteriseres som billig. For å få glede av Mitsubishis garantiordninger, må man benytte seg av merkeverksted i hele garantiperioden. Det er heller ikke billig. Rimeligste service koster 2.000 kroner mens dyreste ligger på 6.700. Dersom bilen skades, er våre erfaringer at Mitsubishi-verkstedene er dyre, men at de utfører godt opprettingsarbeid. Gode garantier og høy driftssikkerhet gir derimot lave forsikringsutgifter og Mitsubishi-motorene bruker normalt med bensin. De totale driftsutgiftene for Galant er derfor akseptable og et verditap på knappe 10.000 i året for de mest populære modellene, gir god økonomi for bruktbilkjøpere. Selv om Galant ikke er den største bilen i klassen, er den tydeligvis undervurdert på bruktmarkedet. Det er verdt å tenke på dersom du er på jakt etter en mellomstor storbil og ønsker rimelig bilhold.
|