img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Citroën Xantia: Rimelig og luksuriøs
BRUKTBIL: Citroën har alltid lagt vekt på høy komfort, men har lenge måttet slite med lav driftssikkerhet og mange feil. Xantia er annerledes – fortsatt er det lite å utsette på komforten, men kvaliteten har blitt merkbart bedre. Det er ikke alle klar over – bruktbilene er derfor ikke særlig ettertraktet. For en billig penge kan du i en Xantia få en snev av luksus i hverdagen.

Først publisert i BIL 3 - 1997.

Etter ti år med BX så Xantia dagens lys i 1993. Det ble på mange måter et vendepunkt for norske forbrukeres syn på franske biler generelt og Citroën spesielt. Ikke bare har bilen et utseende som ikke skremmer vannet av noen som helst – snarere tvert imot. Bertone har tegnet en bil som er både elegant og praktisk. I tillegg skulle Xantia bli så solid bygget at den gjorde ryktet om dårlig kvalitet på franske biler til skamme.

Ved introduksjonen i 1993 var tre ulike motoralternativer tilgjengelige – en 1,8-liter med 103 hk, og to 2-litre – en med 123 hk og en 16-ventilers motor med 155 hk. Det var ikke bare motorene som skilte bilene. Bilen med den svakeste motoren arvet det hydrauliske fjæringssystemet fra sin forgjenger. De to andre benyttet Citroëns hydraktive fjæringssystem i en videreutviklet utgave hentet fra storesøster XM. Det er et system som under normale forhold sørger for at det er kontakt mellom hjulparene foran og bak. Ved ujevnt underlag eller på svingete vei sjalter elektronikken inn og sørger for uavhengig fjæring på hvert hjul – en fjæring som kombinerer gass- og oljedemping.

Avansert fjæring
I rask rekkefølge introduserte Citroën nye motorer for Xantia – skjønt nye og nye – de fleste motorene var velkjente produkter fra PSA, hvilket betydde at motorene tidligere var brukt i Citroën BX og XM eller i Peugeot 405 og 605. I løpet av 1994 kom en 1,9-liters turbodiesel, samtidig som 1,8-literen ble byttet ut med en mer moderne 16-ventilers motor med 112 hk. Året etter ble modellutvalget enda bredere. Først kom en 2,1-liters turbodiesel med 110 hk og et heftig dreiemoment på maksimalt 250 Nm. Deretter presenterte Citroën sitt aktive fjæringssystem, Activa.

Activa-systemet er en naturlig videreføring av Citroëns hydraktive fjæringssystem. I korthet reagerer systemet på at et av forhjulene får større belastning enn det andre. For å unngå krenging, skapes det et større trykk i fjæringssystemet på den siden belastningen er hardest og bilen opprettholder en tilnærmet vannrett posisjon i forhold til underlaget.

Samtidig med introduksjonen av Activa lanserte Citroën enda et nytt motoralternativ. Denne gang en 2-liters bensinmotor med turbo. Denne
motoren utviklet 150 hk/235 Nm og ble dermed det mest sportslige alternativ for Xantia-kjøpere. Senere samme år ble Xantia også tilgjengelig som stasjonsvogn.

Laget for langtur
I våre tester har vi pekt på at Xantia definitivt er en komfortabel bil. Mest komfortabel er nok biler med det «gamle» fjæringssystemet – altså biler med 1,8-liters motor. Det hydraktive fjæringssystemet har en lei tendens til å stramme seg opp litt for fort, og dermed kan fjæringen fort bli for stiv til å kunne kalles for komfortabel. Dette skjer i første rekke på svingete vei, eller på vei med ujevnt underlag og små, skarpe dumper.

Med det minste motoralternativet er ikke Xantia noen sportslig bil, men den holder greit følge med resten av trafikken. Motorenes brukbare dreiemoment på lave turtall kombinert med fornuftige utvekslinger, gjør at de passer godt inn i et typisk norsk kjøremønster. Derfor blir Xantia et godt alternativ på lengre turer. God fjæringskomfort og sjelden bruk av gearspaken sørger for en avslappet kjørestil. Dessverre er ikke førersetene like gode for langkjøreren. Sitteputen er litt for kort og gir derfor svak lårstøtte. Korsryggstøtten imponerer heller ikke.

Xantia er et godt alternativ for dem som ønsker en komfortabel bil og som godtar å eie en bil som fortsatt har noen sære løsninger. Spørsmålet mange stiller seg er om en Xantia kan forventes å leve særlig lenge – nettopp på grunn av disse løsningene. Det er vanskelig å gi et entydig svar på dette. Ser man på tidligere modeller fra Citroën er det liten tvil om at enkelte modeller sliter med svært dårlig driftssikkerhet og mange feil. Ingen av våre lesere rapporterer om spesielle feil eller mangler, og NAF, KNA og andre institusjoner har heller ikke statistikk som er nedslående for Xantia – tvert imot. Men grunnlaget er foreløpig svært spinkelt, og det er derfor vanskelig å få noen som helst til å gå god for bilen. Ser man derimot på Peugeot 405 – som er tilsvarende bil fra PSA – er det liten tvil. Den er mer driftssikker enn gjennomsnittlig for klassen. Vi har ikke belegg for å påstå noe annet om Xantia.

Tåler tortur
Til våre bruktbiltester forsøker vi å få fatt i biler som har gått omlag 100.000 kilometer. Det viste seg å være vanskelig å finne en slik Xantia. De fleste har tross alt ikke vært på veien mer enn 3 år. Imidlertid fant vi til slutt en Xantia som hadde gått som drosje i Oslo – rene torturen med andre ord. Til overmål hadde den gått 99.900 kilometer.

Det var riktignok ikke en typisk Xantia. Vår testbil hadde 2-liters motor og automatkasse. Mest vanlig er 1,8 og manuell. Toliteren har dreiemoment så det holder. Kombinert med en velfungerende – om enn ikke særlig moderne – automatkasse, ble det en rett så komfortabel kjøretur til NAF-stasjonen.

Også NAF-tester Atle Blænes tok en ekstra runde under testturen. Med et smil om munnen kunne han konstatere at dette var en komfortabel bil. Smilet ble bredere etterhvert siden han ikke kunne påvise alvorlige feil eller mangler på bilen. Riktignok hadde den vært gjennom en kollisjon i fronten, men i margen ble det notert at reparasjonen var pent fagmessig utført. Citroën-verkstedene har tidligere fått god karakter i våre verkstedtester, og det bekreftes av jobben de hadde gjort på vår testbil. De hadde imidlertid ennå ikke rettet opp en lakkskade på bilens venstre bakskjerm.

Størst tap først
Vår testbil hadde en prislapp fra merkeforhandler på rett under 150.000 kroner, inklusive omregistrering. Da har bilen måttet tåle et tap på 50.000 kroner i året og det er svært høyt. At bilen er drosjekjørt og derfor har høy kilometerstand, er forklaringen på det høye prisfallet. Imidlertid virket bilen i så god stand at vi ikke hadde hatt problemer med å anbefale et slikt kjøp. Normalt er imidlertid ikke prisfallet så høyt som i dette tilfellet, i alle fall ikke det andre året. Men mange av modellene taper gjerne 50.000 det første året. Deretter er prisfallet normalt 15 – 20.000 pr. år.

Å kjøpe en ny Xantia kan derfor ikke karakteriseres som en investering, men en to til tre år gammel bil er definitivt et fornuftig kjøp. Vårt inntrykk av brukte Xantia er godt. Det er dessverre synd at modellen fortsatt er så ny at det ikke finnes god nok statistikk til å bevise at kvaliteten er så god som vi har grunn til å tro.

Med hensyn til delepriser, serviceutgifter og forsikring kommer Xantia brukbart ut. Serviceutgiftene er på ingen måte avskrekkende, og Citroën-verkstedene understreker også at de på enkelte slitedeler har fleksible intervaller. Bytte av registerrem er et slikt eksempel. Biler som går mye i bytrafikk – for eksempel drosjer – bytter registerrem senest ved 60.000 kilometer, mens biler som går i mer normal trafikk sjelden får byttet denne før ved 80.000 kilometer.

Karosserideler er rimelige sammenlignet med de fleste konkurrenter, mens elektriske komponenter ligger rett over gjennomsnittet. Det er nesten håpløst å få tak i uoriginale deler til Citroën, og de delene som finnes er sjelden noe billigere enn originale deler. Det spiller ikke så stor rolle, siden Xantia er en bil bare de mest erfarne gir seg i kast med. For de fleste av oss vanlige dødelige rekker det med å åpne panseret for å bytte olje og tennplugger. Resten overlater vi til merkeverkstedet. Forsikringsmessig er Xantia fortsatt en nokså dyr bil, men den er adskillig rimeligere å forsikre enn sin forgjenger. I forhold til en Passat, må du regne med å betale 10 – 30 prosent høyere premie for en Xantia. Selv om mange av modellene har startsperre, er det flere innbrudd i Xantia enn for gjennomsnittet av alle biler. Xantia er også overrepresentert på bergingsskader og glasskader i forhold til de fleste andre biler, men igjen; et klart fremskritt i forhold til Citroën BX.

Et komfortabelt valg
En Xantia med to til tre år på nakken er et godt alternativ for dem som ønsker en rimelig og rommelig bil i mellomklassen. Av de bilene som finnes på bruktmarkedet er utvalget av Xantia 1.8 Business størst og prisene lavest. Man kan faktisk få fatt i en tre år gammel bil til halv pris, rett i overkant av 100.000 kroner. Erfaringer tyder på at denne motoren har lavere driftssikkerhet enn andre motorer i Xantia-serien. Vårt valg hadde nok heller blitt en tre år gammel 2.0 SX – eventuelt en to år gammel 1.9 TD. Disse modellene stuper i pris det første året, for deretter å flate ut til et ubetydelig prisfall på 5 – 10.000 kroner i året. Det gir komfort – også for lommeboken!

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer