img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Subaru Impreza: Firehjulsdrift
BRUKTBIL: For den som ønsker en firehjulsdrevet bil for en rimelig penge, er Impreza et av de få alternativene på markedet.

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Subaru var lenge alene om å tilby firehjulsdrevne familiebiler for den som syntes Audis Quattro-modeller ble for dyre. Likevel har salget vært relativt lavt. Det er først de siste årene at firehjulsdrevne biler er blitt mer vanlige. Det skyldes blant annet endringer i avgiftssystemet.

Impreza ble lansert i 1993. Den finnes som firedørs sedan og femdørs kombi, hvorav sistnevnte har stått for 60 prosent av salget. Ut 1997 var det solgt 1.900 Impreza i Norge. Noen bestselger har den aldri blitt, kanskje fordi norske bilkunder har en tendens til å gå i flokk og satse på det kjente. Femdørs Impreza er med sine 435 cm like lang som en Golf III stasjonsvogn. Bakluka skråner og det er terskel ned til det ellers flate gulvet i bagasjerommet. Impreza gjør seg derfor ikke helt fortjent til å bli kalt stasjonsvogn.

På alle fire
For de fleste vil hovedpoenget med å kjøpe en Subaru være firehjulsdrift. Impreza har permanent firehjulsdrift med en silikonklutsj som fungerer som differeinsialbrems på midtdifferensialen. Systemet er enkelt og driftssikkert, men kan på glatt føre gi noen overraskelser for den uoppmerksomme sjåfør fordi bakhjulene lett blokkerer hvis forhjulene blokkeres ved kraftig oppbremsing. Skal du kjøpe en Impreza, bør du fortrinnsvis finne en bil med ABS-bremser.

Evnen til å ta seg frem er det lite å utsette på. Systemet sørger for å holde bilen på stø kurs under kjøring i slaps og dyp snø. Stasjonsvognen har også reduksjonsgear, noe som er en stor fordel for den som ofte trekker tilhenger eller campingvogn. I introduksjonsåret ble for øvrig rimeligste Impreza – 1.6 LX – solgt med forhjulsdrift.

Motorene
Subaru holder fast på sine boksermotorer. Det gir lavt tyngdepunkt og en symmetrisk plassering av motor og gearkasse, noe som gir en stødig bil. Motorene trives best med litt turtall. Det gjelder både 1,6-literen med 90 hester og 1,8-literen med 103 hester. Fra og med årsmodell -96 ble 1,8-literen erstattet av en 2-liter med 115 hester. Dreiemomentet økte til 170 Nm, men oppnås fremdeles først ved 4.400 o/min. Heldigvis har ikke motoren noe i mot høyt turtall. Bokserkonstruksjonen sørger også for en trivelig og sportslig motorlyd og vibrasjonsfri gange. For den som alltid har drømt om å kjøre rally, finnes også Impreza GT Turbo med 211 hester. Få biler gir mer fart og akselerasjon for pengene, men bare 34 personer har så langt valgt å kjøpe en.

Mange ansikter
Imprezas ansikt har skiftet flere ganger siden introduksjonen, fra en relativt glatt front med bare en liten grillåpning, via en lav og bred grill med tverrstripe i 1995, til dagens ovale åpning med grovmasket rutemønster som ble innført i 1997. Noen biler kommer også med «turbo-look». Det vil si store ekstralys og lav frontspoiler, men uten GT-Turboens brede luftinntak på panseret. Den karakteristiske bakparten på femdørsutgaven har derimot bestått nesten uforandret.

Fra 1998 års modell er interiøret forandret, men både før og etter er praktisk, oversiktlig og uspennende en dekkende beskrivelse.

Få biler, lite feil
På grunn av det begrensede salget i Norge, har ikke NAF pålitelig statistikk om feil og mangler på Impreza, men deres tyske søsterorganisasjon ADAC har svært lite å utsette på bilen. Det eneste de påpeker et at noen vil kanskje finne at bensinforbruket er noe høyere enn ventet for en bil av denne størrelsen. Det må man imidlertid regne med for en bil med permanent firehjulsdrift.

Hvis vi ser bort fra GT Turbo, er Impreza først og fremst for dem som ønsker seg en rimelig og driftssikker bil med firehjulsdrift. Femdørsutgaven er riktignok ingen ekte stasjonsvogn. Er god lasteevne viktig for deg, er storebror Legacy et bedre valg.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer