Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Subaru Impreza: Firehjulsdrift BRUKTBIL: For den som ønsker en firehjulsdrevet bil for en rimelig penge, er Impreza et av de få alternativene på markedet. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 12 - 1998. Subaru var lenge alene om å tilby firehjulsdrevne familiebiler for den som syntes Audis Quattro-modeller ble for dyre. Likevel har salget vært relativt lavt. Det er først de siste årene at firehjulsdrevne biler er blitt mer vanlige. Det skyldes blant annet endringer i avgiftssystemet. Impreza ble lansert i 1993. Den finnes som firedørs sedan og femdørs kombi, hvorav sistnevnte har stått for 60 prosent av salget. Ut 1997 var det solgt 1.900 Impreza i Norge. Noen bestselger har den aldri blitt, kanskje fordi norske bilkunder har en tendens til å gå i flokk og satse på det kjente. Femdørs Impreza er med sine 435 cm like lang som en Golf III stasjonsvogn. Bakluka skråner og det er terskel ned til det ellers flate gulvet i bagasjerommet. Impreza gjør seg derfor ikke helt fortjent til å bli kalt stasjonsvogn. På alle fire Evnen til å ta seg frem er det lite å utsette på. Systemet sørger for å holde bilen på stø kurs under kjøring i slaps og dyp snø. Stasjonsvognen har også reduksjonsgear, noe som er en stor fordel for den som ofte trekker tilhenger eller campingvogn. I introduksjonsåret ble for øvrig rimeligste Impreza – 1.6 LX – solgt med forhjulsdrift. Motorene Mange ansikter Fra 1998 års modell er interiøret forandret, men både før og etter er praktisk, oversiktlig og uspennende en dekkende beskrivelse. Få biler, lite feil Hvis vi ser bort fra GT Turbo, er Impreza først og fremst for dem som ønsker seg en rimelig og driftssikker bil med firehjulsdrift. Femdørsutgaven er riktignok ingen ekte stasjonsvogn. Er god lasteevne viktig for deg, er storebror Legacy et bedre valg.
|