Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo 740: Solide linjer BRUKTBIL: Stor, solid og trygg er stikkord for Volvos mest skarpskårne modell. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 8 - 1998. I de siste numrene av bladet har vi omtalt nyere bruktbiler, men denne gang skal det handle om en skikkelig brukt bil. Volvo 740 ble introdusert i 1984 og det er seks år siden modellen forsvant som nybil fra norske forhandlere. Den siste traktor Teknikken i 740 er velprøvde Volvo-løsninger. Bakhjulsdrift med stiv bakaksel er ikke det beste for å takle dårlig vei og glatt føre. For trofaste Volvo-eiere bød derfor ikke bilen på noen overraskelser. I mer bedagelig tempo på landeveien er derimot 740 komfortabel. Kupéen er rommelig, plassen i baksetet er god, og ikke minst er førersetet et godt sted å sitte. Og det slites ikke. I månedens testbil, som nå har rullet 270.000 km, var stoppen fast og stofftrekket like helt som da bilen var ny – om enn noe blassere i fargen. Men den blå plasten på dører og dashbord sa tydelig fra at dette ikke var noen nyere bruktbil. Sedanutgaven av 740 har et stort bagasjerom, men gulvet er ikke helt flatt. Lasteterskelen er også svært høy etter dagens standard. Da kommer stasjonsvognen bedre ut. Det firkantede karosseriet gjør det enklere å utnytte plassen. Vi har som vanlig tatt med en bil til NAFs testestasjon på Økern i Oslo og latt ekspertene se nærmere på den. Denne gang en 740 GLE, registrert i 1985. Den har som nevnt gått 270.000 kilometer, noe som ikke er uvanlig for en 13 år gammel Volvo. Olje mot rust I NAFs bruktbilundersøkelse kommer Volvo 740 ut med langt færre feil enn gjennomsnittet. Men feil/slitasje på opphengskuler, styrestag, tannstang og styreservo er vanlig. Hold også et våkent øye med slurende clutcher. Og som vanlig på bruktbiler: På bremsene kan det finnes både feil og stor slitasje, men det skyldes som oftest dårlig oppfølging fra eiernes side. Solid motor Volvo kunne ikke tilby det aller største motorutvalget til 740 og holdt seg til 2,3-liters sylindervolum. I 1985 kom en turbomotor på 182 hester, og GLE-utgaven har en 2,3 liter med 131 hester. I tillegg finnes dieselmotorer på 82, 109 og 122 hester, men disse ble aldri noen storselgere. Periodisk stygg ulv Det skal godt gjøres å finne feilfrie eksemplarer av 10–13 år gamle bruktbiler. Men de trenger ikke være dårlige kjøp av den grunn. Volvo 740 var i sin tid regnet som en meget sikker bil, og den er rommelig. Dessuten relativt enkel for en hobbymekaniker å vedlikeholde på egen hånd.
|