img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo 850: Ingen traktor
BRUKTBIL: Volvo 850 var bilen som gjorde slutt på vitsene om svenske traktorer.

Først publisert i BIL 3 - 1998.

Etter at Volvo ble hengende litt etter med 740 på slutten av 80-tallet, tok de en skikkelig helomvending og lanserte 850 høsten 1991. Med forhjulstrekk og femsylindret motor skulle kjøreglede introduseres som en typisk Volvo-egenskap. Et av de mer spesielle grepene Volvo tok, var å stille opp med 850 herregårdsvogner i BTCC. (British Touring Car Championship). Om ikke den sportslige delen ga full klaff med en gang, ble det i alle fall full uttelling reklamemessig.

Kraftig motorprogram
Med 850 ble det dermed slutt på «gubbebilene». Et meget variert motorprogram sørget for at alle kunder kunne tilfredsstilles. Det var bare å velge. Fem sylindre, 10 eller 20 ventiler, med eller uten turbo, bensin eller diesel. Alt fra 126 hk til verstingmodellen 850R med 250 hk som kom i 1996. I Norge har 2,5-literen med 10 ventiler og 140/144 hk solgt best. Det er også solgt en del av «sparemodellen» med to-liters motor og bare 126 hk, som var perfekt tilpasset norske avgifter. Med tomvekt opp mot 1400 kilo, flytter ikke de minste motorene bilen så veldig raskt selv om de gir fra seg en relativt sportslig lyd under forsøket.

Både i størrelse og pris konkurrerer Volvo i storbilklassen. Audi 100/A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse og Saab 9000 er alle konkurrenter. Det kjennes at Volvo 850 er en stor og tung bil, men styringen er lett og presis. Bilen ligger godt på veien og er behagelig å kjøre, noe som ikke minst skyldes det nye multilink bakhjulsopphenget.

Driftssikker
Volvo er i følge AB Svensk Bilprovning mer driftssikker enn gjennomsnittsbilen, et inntrykk som bekreftes av mannskapet på NAF Teststasjon. Noen småfeil finnes det imidlertid på bilene. Spesielt kan det være problemer med kaldstart, batteri og ladespenning. Disse punktene er derfor verdt en ekstra sjekk. Lysene oppstår det også feil på ganske ofte, og på noen årsmodeller er det problemer med parkeringsbremsen. For stasjonsvognens del er det vindusviskeren på bakluka som kan krangle det til.

På en så ny bil som Volvo 850, finner man sjelden rust. Men finnes den, så sitter den ofte foran på bilen, rundt grill og støtfanger.

Da 850 var relativt ny på markedet, kjørte Bil den i en test mot Audi 100 2.8E og Saab 9000 2.3-16. Konklusjonen i 1992 ble at Volvoen var klar testvinner. Selv om det var mer vind- og motorstøy i Volvoen, ble testlaget overbevist av de sportslige kjøreegenskapene. Volvoen fikk også ros for gode seter og fin førerplass, men bagasjerommet var lite sammenlignet med Saab og Audi.

I 1995 fikk 850 en liten ansiktsløfting med nye lykter og ny støtfanger foran. Volvo gikk også bort fra modellbetegnelser som GLE/GLT osv. I stedet fikk bilen merke med motorstørrelse og ventil-tall. Fra 97-modellen skiftet navnet til S/V70 og bilene fikk en ny oppdatering med et litt rundere karosseri.

Stor og sikker
Innvendig i kupéen er det god plass og interiøret er typisk Volvo. Rette linjer dominerer og alt er oversiktlig og ryddig. I baksetet er benplassen svært god, men noen vil kanskje finne det litt lavt under taket. Selv om 850 er en stor bil, er det ikke på grunn av bagasjeplassen man bør velge bilen. Sedanen har mindre bagasjerom enn den nye S40, og stasjonsvognen må se seg slått av de fleste bilene i klassen.

Derimot har bilen kommet godt ut av utenlandske kollisjonstester i regi av blant annet bladene Auto, Motor & Sport og det amerikanske Which?

Men kvalitet koster, også som brukt. Ny kostet den rimeligste 850 godt over 300.000 kroner og du må lete godt for å finne velholdte eksemplarer som en forhandler vil selge til deg for mindre enn to hundre tusen.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer