img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault 19
BRUKTBIL: Renault 19 er av de rimeligere alternativene i kompaktklassen. God komfort og fravær av «franske» løsninger preger bilen.

Først publisert i BIL 1 - 1999.

Renault 19 ble produsert fra 1988 og frem til 1995 da den ble avløst av Mégane. På mange måter lever den opp til de forventninger og fordommer man har om franske biler. Kjøreegenskaper og komfort er sterke sider. Samtidig forekommer det litt flere feil enn på andre biler, men ikke verre enn at ingen bør bli skremt fra å kjøpe et velholdt eksemplar.

Renault 19 finnes som tre- eller femdørs kombi, sedan og cabriolet. Femdørs er mest populær. Og når vi er inne på popularitet, kan vi ta med at Renault 19 i flere år var den mest populære importbilen i Tyskland.

I Norge er det solgt vel 6.700 biler fra 1988 og frem til 1996. Hvilket for øvrig er 1.000 biler færre en hva Golf eller Corolla solgte bare i 1996.

Skulle valget falle på en Renault 19, er ikke motorutvalget det største. Til å begynne med kom den bare med en 1,7-liter med 75 eller 95 hester i GTS-, respektive TXE-versjon. I 1992 forsvant 1,7-literne. En ny 1,4-liter med 77 hester og en 1,8-liter med 95 eller 110 hester erstattet disse.

En utgave med fire ventiler pr sylinder gjorde et gjesteopphold på prislistene i 92/93. Med 135 hester var dette en ekte GTi. Fra 1993 fikk også dieseltilhengerne sitt. En 1,9-liter med og uten turbo ga en effekt på henholdsvis 90 og 65 hester. Vel 10 prosent av kjøperne valgte dieselmotor, men mange av disse ble solgt som firmabiler.

I mai 1992 fikk Renault 19 en liten ansiktsløfting, mest merkbar i form av en ny grill som er relativt lik den man ser på dagens modeller. Modellbetegnelsene skiftet også fra GTS/GTX/TXE til RN/RT med sistnevnte som best utstyrt.

Fransk fjæring
Som nevnt er det lite å utsette på kjørekomforten. De av leserne som har skrevet til oss fremhever også dette som en av grunnene til at de er fornøyde med bilen. I tillegg roses rommeligheten og et bensinforbruk rundt 0,7 l/mil, noe eierne oppfatter som lavt.

Vi finner ingen revolusjonerende løsninger under bilen, men fjæringskomforten er likevel god. Foran er det fjærben slik det er på nær sagt alle biler i denne klassen. Bak sitter det langsgående bærearmer som er kombinert med fire torsjonsfjærer og stående støtdempere.

Kollisjonspute på førerside ble standard i 1994. Blokkeringsfrie bremser kunne man få som ekstrautstyr fra 1995.

Velholdt
Vi dro som vanlig til NAFs teststasjon i Oslo. Med oss hadde vi en 93-modell 1,9 diesel. Den var kjørt 105.000 kilometer og var en tidligere tjenestebil, men hadde vært i privat eie det siste året. Til å være tjenestebil var den forbausende fin i lakken. Den hadde også vært jevnlig til service. NAF fant ikke mange feil, men det dryppet kjølevæske fra en dårlig vannpumpe, hjullagrene foran var modne for utskiftning og bremseskivene burde byttes. Dette er vanlige mangler når en bil runder 100.000 kilometer og ikke spesielt for Renault 19. Svettingen av olje rundt drivakselmansjettene, og er imidlertid en typisk Renault-feil.

Renault 19 kommer i undersøkelser ut med noe mer feil enn gjennomsnittet. Det gjelder spesielt for modeller før 93/92 og det dreier seg for det meste om feil ved forstilling og ødelagte fjærer. På senere modeller bør man sjekke bremsesystemet grundig, spesielt bak.

Oljelekkasje fra motoren er heller ikke uvanlig, spesielt på 16V-motoren. Rust nevnes ikke som et spesielt problem, men på eldre biler bør man uansett lete godt etter rustskader.

Prisene på brukte Renault 19 er en god del lavere en for tilsvarende årsmodeller av for eksempel VW Golf. Deleprisene er ikke direkte avskrekkende og det er ikke mange «franske» løsninger på bilen som gjør det vanskelig for hobbymekanikeren.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer