img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda 626
BRUKTBIL: Mazda 626 er bilen for dem som ønsker bilhold uten spennende overraskelser.

Først publisert i BIL 3 - 1999.

Mazdas deltaker i familieklassen bekrefter inntrykket av at japanerne jevnt over er flinke til å lage biler som oppfører seg feilfritt. At den også bekrefter inntrykket av at japanske familiebiler er litt, skal vi si kjedelige, stemmer også. Den som ønsker flotte kjøreopplevelser, bør heller satse på unntaket fra regelen, Mazdas egen MX-5.

Vi har tatt for oss den utgaven av 626 som var i salg fra årsskiftet 1991/1992 og frem til 1997 med ett unntak; 626 stasjonsvogn ble produsert mer eller mindre uforandret fra 1988 og det ble solgt rundt 200-300 biler i året frem til 1994. Men det er som femdørs kombi eller firedørs sedan at 626 er mest tallrik. Femdørsvarianten solgte litt bedre enn sedanen.

Størst utvendig
626 er 4,7 meter lang, og det plasserer den i øvre sjikt av familiebilene. Den innvendige plassen står ikke helt i stil, selv om få personer vil finne bilen trang. Takhøyden i baksetet passer riktignok ikke alle voksne.
Bagasjerommet på 455 liter er ryddig og lett å utnytte. Bakseteryggen er delt 40/60 og vippes fremover, men bagasjeromgulvet blir ikke helt flatt. I 1994 var 626 igjennom en liten ansiktsløfting. Det resulterte i ny
grill, kollisjonspute på førerplass, stålbjelker i dørene, automatiske beltestrammere, sentrallås og elektrisk justerbare utvendige speil. Fra og med 1995 er to kollisjonsputer standard.

NAF har ikke mye å si om bilen. Det er lite feil og lite rust å finne på denne serien med 626. Man bør heller være på utkikk etter eventuelle kollisjonsskader som er dårlig reparert. Det er bra at det er lite feil, for delene er ikke blant de rimeligste. Spesielt synes vi at det er dyrt med nesten 2.800 kroner for en ny hovedlyskaster. 626 har også som mange andre biler store plaststøtfangere lakkert i bilens farge. Selv småbulker kan derfor koste noen kroner.

Et besøk hos NAF teststasjon avdekket ingen alvorlige feil på månedens utvalgte bruktbil, en 1993-modell som hadde rullet 95.000 kilometer. Det var heller ingen tegn til rust, noe som har forekommet på modeller
før 1991. Riper i lakken og noen små bulker avslørte likevel at bilen ikke var ny.

Støyer litt
Minste motor i 626 er en 1,8-liter med 105 hester, deretter kommer en 2-liter med 115 hester. Begge motorene har to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. En V-sekser med et sylindervolum på 2,5 liter og med 165 hester finnes også. For de fleste vil den minste motoren være tilstrekkelig. Den drar villig på alle turtall. 0–100 km/t går
unna på 10,4 sekunder.

626 er komfortabel å kjøre, men den bilen vi hadde lånt var plaget med svært sjenerende støy fra piggdekkene. Vindsus og motorstøy var derimot ikke påtrengende. En 1,8 LX er har ikke mye utstyr. Vinduene må sveives manuelt, og speilene reguleres med små hendler på innsiden av døren. Førersetet kan høydereguleres.

Velges med hodet
Mazda 626 er bilen for den som ønsker en relativt stor familiebil og problemfritt bilhold. Da den var ny, skrev Bil blant annet at den er rommelig, men ikke så rommelig som de utvendige målene skulle tyde på. Den har behagelige kjøreegenskaper, men dekkstøy trenger alt for lett inn i bilen. Når man skriver om 626, har ordet traust lett for å dukke opp uten at det behøver å være negativt. Kjøreegenskapene er på den trygge siden. Bilen ser tidløs ut og spesielt interiøret har tålt tidens tann bra. Som transportmiddel fungerer den uten feil. Det ene punktet som drar ned helhetsinntrykket, er støy. Med nøye valg av dekk, bør ikke det være noe hinder for kjøp.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer