Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda 626 BRUKTBIL: Mazda 626 er bilen for dem som ønsker bilhold uten spennende overraskelser. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 3 - 1999. Mazdas deltaker i familieklassen bekrefter inntrykket av at japanerne jevnt over er flinke til å lage biler som oppfører seg feilfritt. At den også bekrefter inntrykket av at japanske familiebiler er litt, skal vi si kjedelige, stemmer også. Den som ønsker flotte kjøreopplevelser, bør heller satse på unntaket fra regelen, Mazdas egen MX-5. Vi har tatt for oss den utgaven av 626 som var i salg fra årsskiftet 1991/1992 og frem til 1997 med ett unntak; 626 stasjonsvogn ble produsert mer eller mindre uforandret fra 1988 og det ble solgt rundt 200-300 biler i året frem til 1994. Men det er som femdørs kombi eller firedørs sedan at 626 er mest tallrik. Femdørsvarianten solgte litt bedre enn sedanen. Størst utvendig NAF har ikke mye å si om bilen. Det er lite feil og lite rust å finne på denne serien med 626. Man bør heller være på utkikk etter eventuelle kollisjonsskader som er dårlig reparert. Det er bra at det er lite feil, for delene er ikke blant de rimeligste. Spesielt synes vi at det er dyrt med nesten 2.800 kroner for en ny hovedlyskaster. 626 har også som mange andre biler store plaststøtfangere lakkert i bilens farge. Selv småbulker kan derfor koste noen kroner. Et besøk hos NAF teststasjon avdekket ingen alvorlige feil på månedens utvalgte bruktbil, en 1993-modell som hadde rullet 95.000 kilometer. Det var heller ingen tegn til rust, noe som har forekommet på modeller Støyer litt 626 er komfortabel å kjøre, men den bilen vi hadde lånt var plaget med svært sjenerende støy fra piggdekkene. Vindsus og motorstøy var derimot ikke påtrengende. En 1,8 LX er har ikke mye utstyr. Vinduene må sveives manuelt, og speilene reguleres med små hendler på innsiden av døren. Førersetet kan høydereguleres. Velges med hodet
|