Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën ZX BRUKTBIL: Den som er på jakt etter en rimelig bil i kompaktklassen, bør ha Citroën ZX på sin handleliste. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 4 - 1999. Etter å ha skrevet om franske biler en liten stund, oppdager man plutselig at enkelte formuleringer til stadighet går igjen. De siste årene har vi ofte skrevet at ditt eller datt bil er enkel og uten «franske» løsninger. Som om det skulle være noen overraskelse. Faktisk er franske biler det siste tiåret blitt forbausende uspennende og ordinære. Det er bare våre fordommer som ikke helt har fulgt med tiden. Citroëns deltager i kompaktklassen, Citroën ZX, er i så tilfelle ikke noe unntak. Den er nemlig svært ordinær i sin utforming og valg av tekniske løsninger. ZX kom på markedet i 1991 og ble avløst av Xsara i 1997. God plass ZX finnes som kombi med tre eller fem dører. Fra 1995 til 1997 ble det også solgt en stasjonsvogn i Norge. Tre- og femdørsmodellene er like lange med sine 407 cm, mens stasjonsvognen er 20 cm lengre. Mye motor På grunn av den høye prisen forsvant denne modellen fort fra prislisten og ble i 1993 erstattet av en toliter med mer beskjedne 122 hester. De første årene var også 1,9 Volcane et alternativ for dem som ønsket en kraftig motor. Denne hadde i likhet med toliteren 122 hk. Citroën kunne også tilby to dieselmotorer på 1,9-liter og henholdsvis 90 eller 65 hester med eller uten turbo. På ett område lever ZX opp til fordommene om franske biler. Både i tester i tidligere utgaver av Bil, og i brev fra lesere, roses ZX for kjøreegenskaper og komfort. Eiere av stasjonsvogner er særlig fornøyd. ZX finnes i flere utstyrsvarianter. På noen modeller skilles det mellom X og SX, hvor X har minst utstyr. Men oftere vil man støte på modellbetegnelsene Reflex, Avantage, Aura eller Volcane. De finere modellene har blant annet elektriske vindusheiser, sentrallås, elektrisk regulerbare speil og bedre setetrekk. Fra og med 1995-modellen ble kollisjonspute på førersiden standard. 1,9 Volcane hadde blokkeringsfrie bremser fra første stund. Men de andre modellene fikk ikke dette som standard før i 1996, med unntak av 1,4i X som hele tiden ble solgt uten ABS. Sjekk bremsene Skal du kjøpe brukt ZX bør du derimot gå over bremsene grundig. I følge Statens Bilprovning AB i Sverige og tyske TÜV er det ikke uvanlig med dårlig eller ingen bremsevirkning på bakhjulene. Det forekommer Av mindre irritasjonsmomenter kan vi nevne at ZX har bare en sentralt plassert vindusvisker. Øvre venstre del av frontruten blir dermed ikke tørket ren. Sitter du høyt, er det litt irriterende. Lavere pris
|