img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 5-serie1988-1999
BRUKTBIL: Stor, sportslig og like populær både som brukt og ny kjennetegner BMWs 5-serie.

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Dagens modell av 5-serien, med BMW-kode E39, kom på markedet i oktober 1996. Den befestet BMW som førstevalget for storbilkjøpere på jakt etter gode kjøreegenskaper. Vi har testet den flere ganger i Bil, senest i nr 10 i år.

BMWs 5-serie har en lei tendens til å bli vårt valg. Også forrige modell (E34) som ble introdusert i 1988, har fått mye ros. Men da den var ny, sørget norske bilavgifter for at dyre biler ble enda dyrere i butikken. Den gang kom derfor BMW dårlig ut når det gjaldt valuta for pengene. Finner du en «norsk» brukt BMW fra begynnelsen av 90-tallet, vil den derfor være ganske spartansk på utstyrssiden sammenlignet med for eksempel samtidige japanske storbiler. Bruktimporterte biler i disse årsklassene har ofte vesentlig mer utstyr.

Etter Mercedes E-Klasse og BMWs egen 3-serie, er 5-serien den mest populære bilen å importere brukt. På begynnelsen av 90-tallet var salget av nye BMW lavt, og du finner i dag få bruktbiler fra den perioden. Da dagens 5-serie ble innført i 1996 tok salget seg kraftig opp. Dette er biler som fremdeles er relativt dyre som brukt. Hovedvekten av bruktimporterte biler er likevel nyere biler. Gjennomsnittsalderen på 5-serie som blir bruktimportert er bare 4,5 år, mens gjennomsnittet for bruktimporterte biler generelt er 7,5 år. Hele 640 av de 1.315 bilene som er tatt inn hittil i år, er 1996-modell eller nyere.

Nybilsaget i Norge har stagnert og vil trolig vise en nedgang på ca 17% i forhold til 1998. Bruktimporten har derimot økt kraftig i høst. Bare i oktober ble det tatt inn 33% flere biler enn i fjor. Tyskland har nettopp vedtatt nye avgifter for biler biler uten katalysator, noe som trolig vil føre til prisras på eldre bruktbiler. Det vil gjøre det enda mer lønnsomt å importere til Norge, hvis man da egentlig vil ta inn en bil som gjør den norske bilparken eldre og mer forurensende.

Plass for Touring
BMW har vært trege med å hoppe på stasjonsvognbølgen. Forrige 5-serie kom som sedan i 1988. Stasjonsvognen, eller Touring på BMW-språk, ble først lansert i 1991. Dagens modell kom også ett år senere som Touring enn som sedan. Ser vi på nybilsalget i fjor, stod Touring for nesten halvparten av nybilsalget. Er det god plass du er ute etter, er modellen 1989-1995 feil valg. Bortsett fra i forsetene er det trangere enn i konkurrentene, og et bagasjerom på 340 liter i sedanen er lite når bilen er såpass stor.

BMW har alltid lagt an på å være sjåførens bil og det er godt å sitte foran. Dashbordet er ryddig og omslutter sjåføren med en midtkonsoll vinklet inn mot førerplassen. Kjøreegenskapene er også gode. Men 5-serien har bakhjulsdrift og slipper lett bak hvis man er for brå på gassen på vinterføre. Vi nevner også at Touring fra 1991 kunne leveres med permanent firehjulsdrift og 2,5-liters motor som 525iX. Touringen tilbyr mer lasteplass enn sedanen, men ble ingen fullverdig stasjonsvogn før med dagens modell.

ABS er standard på toppmodellen i 5-serien fra 1986 og ble standard på alle modeller i 1991. Fra 1992 er kollisjonspute på førersiden standard. På passasjersiden var det ekstrautstyr i 1993 og standard i 1994. I 1997 dukket det opp sidekollisjonsputer.

Motor for alle
BMW er en av produsentene med størst spenn i motorutvalget til sine modeller. I 5-serien finner man alt fra en enkel rekkefirer i 518 med 113 hester til mektige M5 med 340 hk. Men siden lommeboken bestemmer for de fleste, valgte ni av ti kunder i fjor en 520 eller 523. Overraskende nok kommer også de fleste bruktimporterte bilene med de mindre motorene. Tar vi en kort gjennomgang av motorene i stigende rekkefølge, er den nevnte 518 minst. I 1992 fikk rekkesekserne i 520 og 525 fire ventiler pr sylinder. I 1996 ble 525 avløst av 523, men har fortsatt en 2,5-liters motor, nå med 170 i stedet for 192 hk.

525 ble avløst av 528 med en hk ekstra i 1993. I 530 og 535 finner vi en rekkesekser med henholdsvis 188 og 211 hk. I 1992 kom 530 og 540 med V8-motor og henholdsvis 218 og 286 hester. Dieselmotorene i 524td og 525tds yter henholdsvis 115 og 143 hk. Det som i første rekke kjennetegner BMWs rekkeseksere er at de går silkemykt og trives på høye turtall. Det er nødvendig, for motorene overrasker med svakere bunndrag enn man forventer fra så store motorer. BMWs 5-serie dominerer ikke på oversikter over biler med mange feil. På biler eldre enn fem år/100.000km skal man i følge tyske TÜV være oppmerksom på slitte foringer og lagre i hjuloppheng. Dette kan man gjette henger sammen med BMW-eiernes sportslige image og eventuell kjørestil. Det er også litt oftere feil på frontlyktene i BMW enn i andre biler. BMW har lenge hatt separate fjernlys som et karakteristisk kjennetegn. Som et siste punkt kan bremsene bak og håndbremsen være i dårlig stand. Ellers gjelder det med BMW som med andre sportslig orienterte biler; saumfar motoren nøye.

Alle modeller i 5-serien har en serviceindikator som forteller deg når det er tid for oljeskift og service. Avhengig av kjørestil vil det være 16.000 til 24.000 km mellom hver service. Frem til mai 1993 var motoren i 518 utstyrt med registerrem som skal inspiseres annethvert år og normalt byttes hvert fjerde. 520 og 525 før september 1990 har registerrem som skal byttes hver 60.000 km, det samme gjelder for 524td. Kjøper du brukt 5-serie bør du påse at dette er utført. Er du i tvil bør du bytte uansett. Ryker registerremmen under fart, er det svært dyrt å reparere skadene i motoren.

Tomme plasser i serviceheftet, oljelekkasjer og tegn til blå eller sort røyk fra eksosen under gasspådrag, tyder på dårlig vedlikehold. Og kan være tegn på at motoren trenger mer enn et oljeskift for å bli som ny. Rust vil sjeldent være et problem på disse utgavene av 5-serien, men som alltid må man være på vakt etter dårlig utførte reparasjoner.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer