img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volkswagen Polo 1994-1999
BRUKTBIL: Norges mest solgte småbil er også et sikkert bruktbilkjøp. Men du betaler litt ekstra for kvalitet og image.

Først publisert i BIL 3 - 2000.

I år kommer Volkswagen Polo i en ny modell, men det er bare snakk om mindre endringer på utseendet og noen nye motorer. Først om to år kommer det en helt ny modell som erstatning for dagens modell som har vært i salg siden november 1994. Før den tid var det bare tre dører på Polo, men da femdørsutgaven ble innført ble denne raskt bestselgeren og fire av fem Polo har egen dør til baksetene.

Polo er en typisk småbil og tilbyr god plass for to voksne med bagasje. Baksetet er bare greit for to voksne over kortere distanser. Mest fordi benplassen er moderat. Men det hjelper at du kan stikke tåspissene inn
under forsetene. På grunn av sitt ranke utseende ser Polo høy ut, men målebåndet avslører at den ikke er høyere enn konkurrentene. Bagasjerommet rommer 245 liter. Det er verken bedre eller dårligere enn konkurrentene. To – tre store vesker går greit på plass under hattehyllen, men ikke så mye mer. En høy lasteterskel er et lite minus og gjør det slitsomt å løfte ut tunge gjenstander. Både ryggen og sitteputen i baksetet er delt på noen modeller. I en sammenligningstest i fjor vinter møtte Polo motstand fra Peugeot 206 og Renault Clio. Biler med noen år nyere konstruksjon enn Polo. Den lille tyskeren fikk kritikk for mer støy og hardere fjæring. Clio ble vårt valg på grunn av komforten. Mens Polo på den annen side fikk ros for å være lettkjørt. Kontante og trygge kjøreegenskaper gjør Polo enkel å kjøre på vinterføre. To harde konkurrenter fra 1996 er Ford Fiesta og Opel Corsa. I denne testen plasserte Polo seg i midten, med Fiesta som vårt førstevalg den gang. Mest på grunn av litt kvikkere motor og noe bedre komfort og plass foran. Men Poloen var rommeligere i baksetet. Men forskjellene mellom de tre bilene var små og alle tre bilene fungerer godt som hverdagstransport.

Mer motor ønskes
Frem til 1996 kunne du velge mellom en motor med enliters sylindervolum og 45 hk, eller en 1,3-liter med 54 hk. Fra og med 1996 fikk enliteren 5 hk mer og 1,3-literen vokste til en 1,4-liter. Avhengig av om det er åtte eller seksten ventiler i topplokket, yter den 60 eller 100 hk. Under panseret i Polo finner du også Volkswagens velprøvde 1,6-liter på 75 hk. Førstevalget til kundene var likevel 1,4-literen på 60 hk, og det er denne varianten det er størst utvalg av. Liker du å kjøre sparsomt finnes også en 1,9-liters dieselmotor med 64 hk. Men denne var såpass dyr som ny, at den totale spareeffekten ble heller beskjeden. Både 50- og 60 hk-motorene er lettkjørte, men henger ikke med på landeveien når du laster opp bilen. VW Polo og konkurrentene er typiske nummer to biler. Men er du alene, fungerer de også bra nok på langturer. Bensinforbruket er moderat og på langkjøring kan du holde deg under halvliteren på mila hvis du velger 1,4-literen.

Få feil og mangler
På denne generasjonen av Polo er det lite feil. Er bilen velholdt og service fulgt, bør det være få problemer med å kjøpe den som brukt. VW Polo skal på service hvert år, eller hver 15.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Dieselmotoren har også en registerrem som skal byttes hver 60.000 km. Priser på deler og service er gjennomsnittlige. Det er normalt lite rust på så nye VW-modeller, men på de eldste utgavene bør du ta en ekstra titt rundt gummilisten på dørene. Noen biler har rustangrep under listen. Av få kommentarer på bilen finner vi at Svensk Bilprovning ofte gir anmerkning på bremsene. Ellers gir de bilen god attest, og karakteren mindre feil enn gjennomsnittet.

Høye priser
Polo ble i år erstattet av en «nesten ny» modell. Om to å kommer en helt ny modell og dagens versjon vil da få stempel som gammelbil. Hvilket som regel dytter ned prisen på det som plutselig blir «den gamle» modellen. Men den tid, den sorg.

Denne utgaven av Polo har så langt holdt seg godt i verdi. Går du til forhandlere på Østlandet finner du ett år gamle biler hvor prisforlangende ligger tett opp til nybilprisen. Hos en merkeforhandler må du betale godt for bilens gode navn og rykte. Privat kjøp er rimeligere. Så lenge bilen ser velholdt ut er det liten fare for å kjøpe katta i sekken med en Polo.

Husk at omregistreringsavgiften kommer i tillegg til prisen dere blir enige om. Er Poloen nesten ny må du ut med 8.750 kroner. Deretter synker avgiften for hvert år ned til 3.750 kroner hvis Poloen er en 1996-modell eller eldre. Et utfylt servicehefte er en selvfølge og for å være på den sikre siden kan du ta bilen med på en NAF-test. Særlig bør du være på utkikk etter kollisjonskader som er dårlig reparert. Det svekker bilens evne til å stå i mot rust og nye kollisjoner. Biler i denne størrelsen ruller i snitt 12.000 km i året. Våre prisantydninger tar også utgangspunkt i dette som årlig kjørelengde.

Høy sikkerhet
Da Polo ble lansert satte den en ny standard for sikkerhet i småbilklassen. I dag har andre produsenter nådd igjen Volkswagen, men fremdeles er dette en sikker bil. Til å være en småbil, vel og merke. To kollisjonsputer og beltestrammere er standard. ABSbremser er standard på alle modeller, med unntak for enliteren med 50 hk. Servostyring er standard på utstyrsvariantene Komfort Pluss, Sport og Colour Concept. Poloen er lett på rattet, men skal du kjøre mye i byen vil servostyringen gjøre arbeidet lettere.

Polo har et godt image, mye takket være et tidløst utseende. Den er også blant de sikreste bilene i småbilklassen. Det er lite feil og du kan forvente lavt verditap. Men bilen er dyr som brukt. Du gjør derfor lurt i å sjekke priser flere steder og stå på krava når du pruter.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer