img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
SAAB 900 1993-1997
BRUKTBIL: Rommelige biler med særegne løsninger er Saabs fristelse til bruktbilkjøperne.

Først publisert i BIL 5 - 2000.

I1993 kom en helt ny Saab 900 på markedet. Rundere i formen og første resultat av samarbeidet med General Motors. Saab 900 deler derfor mye av understellet med Opel Vectra, men det meste har fått en
svensk vri.

Saab 900 skiller seg fra de fleste andre biler med sin utpregede kileform. Den er typisk Saab og kan friste med et meget rommelig bagasjerom og en kupé hvor det er godt å sitte. Saab har også et godt rykte for sikkerhet, så 900 og etterfølgeren 9-3 er gode valg som familiebil. Saab 900 forsøker å kombinere fornuft med prestisje. Nybilprisen har derfor ligget litt over det du måtte betale for andre biler i klassen, men samtidig under tilsvarende motoriserte tyske statusbiler. Salget har holdt seg rundt 1300-1500 biler i året siden denne modellen ble introdusert i september 1993. Vel halvparten av 900-ene er solgt som firmabiler.

Selv om Saab 900 kommer med turbomotorer på opp til 185 hk er dette ingen sportsbil, for her merkes det at Saaben er utviklet fra Vectra. Med moderate midler kunne ikke ingeniørene i Trollhättan utføre mirakler. Komfort er derfor Saabens sterke side. Forhjulsopphenget takler ikke kreftene i turbomotorene, og Saab 900 er følsom for sporete vei og det drar merkbart i rattet når du gir gass.

God plass
Saab 900 finnes i tre karosserivarianter, som fem- eller tredørs kombikupé, selv om Saab insisterer på å kalle tredørsvarianten for Coupé. Fra 1994 kom det også en ny kabriolet som er svært populær blant dem som liker å kjøre åpen bil. Den har god plass til fire og et bagasjerom som tar to mindre kofferter. Men det er også laget slik at når du har kalesjen oppe, er det nesten like god plass som i kombikupémodellene. Kalesjen til 900 Cabriolet er godt isolert og bakruten er i glass med varmetråder. Varme- og ventilasjonsanlegget er også tilpasset nordiske forhold, som seg hør og bør for en svensk bil.

Bagasjerommet er ellers en av 900 sine største fordeler. Det rommer 500 liter målt etter VDA-normen. Baksetene kan legges ned og takket være den store bakluken, fungerer Saab 900 nesten som en liten stasjonsvogn.

Saab er flinke til å lage gode seter, og førersetet i 900 er et bra sted å oppholde seg. Interiøret er spesielt med sitt loddrette og massive instrumentpanel. Det er oversiktlig og alle brytere er store og lettbetjente, men for noen kan det bli litt for massivt, særlig hvis du befinner deg bak rattet på en bil med mørke farger i setetrekk og dørpanel. Da kan man få følelsen av å sitte i en binge.

Ren business
Saab har satset sterkt på firmabilvariantene av 900-serien. Du finner derfor et godt utvalg av nyere 900 i butikkene. Det normale er å finne den rimeligste varianten 900S. Men også den har klimaanlegg, elektrisk justerbare speil og elektriske vindusheiser. Kollisjonspute på førersiden er standard på alle modeller og det samme gjelder ABSbremser.

Om lag åtte av ti Saab 900 ble solgt med toliters motor med 130 hk. Litt kraftigere er 2,3-literen med 150 hk, også den er uten turbo. Mest luksuriøs og komfortabel er 2,5-liters V-sekseren med 170 hk. Men denne motoren fra Opel solgte beskjedent og du må lete litt for å finne en. Saab er sterke tilhengere av turbo, og toppmodellen i 900-rekken er en toliters rekkefirer med turbo og 185 hk ved 5.500 o/min. Dreiemomentet på 263 Nm topper seg ved lave 2.100 o/min.

I 1998 ble Saab 9000 erstattet av en helt ny storbil, nemlig 9-5. I samme åndedrag forandret Saab navnet på 900 til 9-3. Det ble også gjort en del mindre endringer på karosseri, understell og interiør. Men du skal stå nærme bilen for å se forskjellene. Mest interessant er det at 9-3 kundene kunne velge mellom noen nye motorer, blant annet Saabs første diesel. En 2,2-liters TID ga utmerket drivstofføkonomi og var like rask i akselerasjonen fra 70 til 100 km/t som 185 hk turbo. En motor forsvant, nemlig 2,3-literen. Den ble erstattet av en ny toliters turbo med 154 hk. I tillegg kom 9-3 etterhvert som Aero med 205 hk og Viggen med 230 hk. Begge variantene sportscruisere med litt mer hester enn egentlig komfortabelt med tanke på at 9-3s forstilling allerede har problemer med å takle 185 hk og det kraftige dreiemomentet som følger med i toliteren.

Ikke helt feilfri
Når det gjelder kontrollerte biler, har Saab 900 litt færre feil enn gjennomsnittet hos NAF. Stort sett er det bremsene som får påpakning. Det samme resultatet har Svensk Bilprovning fra sine kontroller. Samtidig opptrer Saabkjørere litt oftere enn snittet for bilister NAF har hjulpet med stopp ute på veien. Da er det stort sett feil med det elektriske anlegget som har ført til stopp.

Saab 900 skal inn til service hver 20.000 km, eller minst en gang i året. Det er samme krav enten motoren er med eller uten turbo. Det er heller ingen registerrem som skal byttes. Servicekostnadene på en 900 legger seg litt over gjennomsnittet, mens deleprisene er gjennomsnittlige.

Best på komfort
Saab 900 har bare vært med i en sammenligningstest i bladet Bil. I nr 1/95 ble varianten med 2,5-liters V-sekser testet mot andre familiebiler med sekssylindret motor. Den gang likte vi Saaben langt bedre enn for eksempel Opel Vectra. Og den fikk ros for kjøreegenskaper og komfort i tillegg til en generell god følelse av kvalitet.

Er du i markedet for en brukt, rommelig familiebil til oppunder 200.000 kroner, gjør du ikke mye feil ved å se nærmere på en Saab 900. Kjøreegenskapene er ikke så spennende, men derimot trygge og komfortable, særlig på vinterføre. Med Saabs rykte om sikre biler, bør familien også sitte trygt.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer