Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat Punto 1994-1999 BRUKTBIL: Denne Fiaten verken ruster eller stopper på landeveien. Tvert imot er Punto en kvikk og rommelig småbil med god kvalitet. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 6 - 2000. I Europa har Fiat Punto ligget i salgstoppen for småbiler i mange år. Siden den ble lansert høsten 1993 har den også mottatt mye ros og er bilen som virkelig har snudd Fiats image som rustne skranglekasser, med ett lite unntak i Norge, hvor Punto har levd et liv i skyggen av biler som VW Polo, Opel Corsa og Ford Fiesta. Men det er ikke bilens skyld. Vel 2.500 biler har funnet veien til Norge frem til en helt ny Punto dukket opp i fjor. Den som er på jakt etter en rommelig, brukt småbil bør derfor ta Punto i nærmere øyesyn. To valg Punto kommer som enten tre- eller femdørs kombikupé. Tre av fire kunder valgte tredørsvarianten. Man kunne også velge mellom S eller SX utstyrsnivå. Det vil si, SX var bare tilgjengelig som femdørs og med 75-hesteren. Forskjellen er støtfanger i bilens farge, høyderegulerbart førersetet, sentrallås, elektriske vindusheiser samt delt bakseterygg for SX sin del. En kollisjonspute er standard på alle modeller, mens noen har to. Servostyring er ikke standard, men Puntoen er såpass lett på rattet at de færreste vil savne det. Gode skussmål Rustbeskyttelsen på nyere Fiater er også god. Rust bør derfor ikke være noe problem. For å ta disse bildene lånte vi en Punto som har rullet 189.500 km uten nevneverdige problemer siden den var ny i 1995. Det er uvanlig langt for en småbil. En nærmere kikk på denne bilen avslører lakkskader og små rustflekker i forkant av panseret. De tilskriver vi pendlingen på motorveien. Rustflekkene på bakluken blir derimot reparert på garantien. Etter så mange kilometer ruller det også på noen utgifter, så støtdemperne er klare for utskiftning sammen men en rekke andre valige slitasjedeler. Deleprisene til Punto er forholdsvis rimelige. Punto skal på service og få motoroljen skiftet hver 15.000 kilometer. I tillegg er det en registerrem som skal byttes hver 105.000 kilometer. Som alltid er dette et punkt man må kontrollere at er utført hvis man kjøper en bil som har kjørt mer enn de foreskrevne antall kilometer. Hvis registerremmen ryker mens motoren går, vil noen av ventilene bli stående i åpen stilling og dermed bli truffet av stempelet på vei opp. Det blir alltid dyrt. Nå er «vår» bil pent behandlet, men likevel røper setene overraskende lite om kjørelengden. Stofftrekket er helt og setestoppen fast, men da Bil testet Punto som ny, var det flere som klaget over dårlig sidestøtte og manglende støtte til korsryggen. Best på plass Ser vi på prisene i dagens bruktmarked, er Fiat Punto et normalt godt kjøp. Den er rimeligere enn VW Polo, men verditapet er ikke mye større. Det er tydelig at noen verdsetter Fiatens kvaliteter. Er du heldig kan du finne velholdte biler ned mot 50.000-60.000 kroner på privatmarkdet, mens du hos forhandler må regne med nærmere 70.000 kroner for en tredørs 55S.
|