img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat Punto 1994-1999
BRUKTBIL: Denne Fiaten verken ruster eller stopper på landeveien. Tvert imot er Punto en kvikk og rommelig småbil med god kvalitet.

Først publisert i BIL 6 - 2000.

I Europa har Fiat Punto ligget i salgstoppen for småbiler i mange år. Siden den ble lansert høsten 1993 har den også mottatt mye ros og er bilen som virkelig har snudd Fiats image som rustne skranglekasser, med ett lite unntak i Norge, hvor Punto har levd et liv i skyggen av biler som VW Polo, Opel Corsa og Ford Fiesta. Men det er ikke bilens skyld. Vel 2.500 biler har funnet veien til Norge frem til en helt ny Punto dukket opp i fjor. Den som er på jakt etter en rommelig, brukt småbil bør derfor ta Punto i nærmere øyesyn.

To valg
Da Punto var ny kunne kjøperne velge mellom to motorer. Enten en 1,1-liter som fulgte med fra Fiat Uno og som yter 55 hk, eller en, i 1994 ny 1,2-liter i Fiats FIRE-serie. FIRE betyr at motoren er helt produsert av roboter og derfor består av svært få deler, noe som gir høyere driftssikkerhet. Som en liten nr 2-bil er 55-hesteren ok, men den større 75-hesteren er mer avslappende å kjøre. Likevel har 55-hesteren solgt bedre. Det skyldes nok prisforskjellen på nær 20.000 kroner da bilene var nye. Begge motorene har litt italiensk temperament til felles og føles derfor kvikke i trafikken.

Punto kommer som enten tre- eller femdørs kombikupé. Tre av fire kunder valgte tredørsvarianten. Man kunne også velge mellom S eller SX utstyrsnivå. Det vil si, SX var bare tilgjengelig som femdørs og med 75-hesteren. Forskjellen er støtfanger i bilens farge, høyderegulerbart førersetet, sentrallås, elektriske vindusheiser samt delt bakseterygg for SX sin del. En kollisjonspute er standard på alle modeller, mens noen har to. Servostyring er ikke standard, men Puntoen er såpass lett på rattet at de færreste vil savne det.

Gode skussmål
Som nevnt er det lite feil ved Punto og TÜV i Tyskland gir den et svært godt skussmål. I deres tester av tre år gamle biler ble 80 prosent av Puntoene sluppet gjennom helt uten anmerkning. Det er bra. De fleste bilene som fikk anmerkning, hadde feil ved eksosanlegget. Det er solgt for få biler her hjemme til at NAF har pålitelig statistikk.

Rustbeskyttelsen på nyere Fiater er også god. Rust bør derfor ikke være noe problem. For å ta disse bildene lånte vi en Punto som har rullet 189.500 km uten nevneverdige problemer siden den var ny i 1995. Det er uvanlig langt for en småbil. En nærmere kikk på denne bilen avslører lakkskader og små rustflekker i forkant av panseret. De tilskriver vi pendlingen på motorveien. Rustflekkene på bakluken blir derimot reparert på garantien. Etter så mange kilometer ruller det også på noen utgifter, så støtdemperne er klare for utskiftning sammen men en rekke andre valige slitasjedeler.

Deleprisene til Punto er forholdsvis rimelige. Punto skal på service og få motoroljen skiftet hver 15.000 kilometer. I tillegg er det en registerrem som skal byttes hver 105.000 kilometer. Som alltid er dette et punkt man må kontrollere at er utført hvis man kjøper en bil som har kjørt mer enn de foreskrevne antall kilometer. Hvis registerremmen ryker mens motoren går, vil noen av ventilene bli stående i åpen stilling og dermed bli truffet av stempelet på vei opp. Det blir alltid dyrt.

Nå er «vår» bil pent behandlet, men likevel røper setene overraskende lite om kjørelengden. Stofftrekket er helt og setestoppen fast, men da Bil testet Punto som ny, var det flere som klaget over dårlig sidestøtte og manglende støtte til korsryggen.

Best på plass
Da Punto dukket opp i Norge i 1994, testet vi den mot blant annet Opel Corsa, Seat Ibiza og Daihatsu Charade i en test, og mot VW Polo i en annen. I begge rundene fikk Punto ros for klart beste plassutnyttelse. Skal du ha en «stor» småbil er Punto et klart alternativ. Motorene lever også opp til sitt rykte og oppfattes som friskere enn hos konkurrentene. Punto får derimot lite ros for kjøreegenskapene på dårlig vei. Og når bilen var ny, syntes vi prisen og utstyrsnivået i Sutgaven harmonerte dårlig.

Ser vi på prisene i dagens bruktmarked, er Fiat Punto et normalt godt kjøp. Den er rimeligere enn VW Polo, men verditapet er ikke mye større. Det er tydelig at noen verdsetter Fiatens kvaliteter. Er du heldig kan du finne velholdte biler ned mot 50.000-60.000 kroner på privatmarkdet, mens du hos forhandler må regne med nærmere 70.000 kroner for en tredørs 55S.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer