img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi A4 Avant 1995-1999
BRUKTBIL: Audi A4 Avant er nærmest erketypen på den lille, men solide stasjonsvognen hvor design og kvalitet betyr mer enn absolutt størrelse.

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Audi A4 hører til i den øvre mellomklassen og det er derfor naturlig å sammenligne den med Mercedes CKlasse og BMW 3-serie. Samtidig har den vært litt rimeligere enn sine to tyske konkurrenter og dermed vært et alternativ for dem som lurer på de større bilene i mellomklassen som Peugeot 406, VW Passat og Honda Accord.

Ser vi bare på stasjonsvognen, danner den en egen liten nisje sammen med BMW 3-serie Touring, Mercedes CKlasse og til dels Volvo V40. Engelskmennene kaller klassen for livsstils stasjonsvogner. Biler for folk med aktiv fritid, men som egentlig ikke trenger plassen i en stor stasjonsvogn, eller synes de blir for “gubbete”. Generelt for denne lille gruppen er at maksimal plass er ofret til fordel for stil. Men samtidig mangler det gjerne ikke på praktiske finesser. Solid interiør med god finish, gode seter og god støydemping samt litt status, er det du i første omgang betaler for.

Audi A4 ble lansert som firedørs sedan i 1994, og stasjonsvognen fulgte året etter. I Norge har stasjonsvognen vært mest populær, og tre av fire A4-kjøpere valgte denne.

Fra passe til råsterk
Audi A4 har solgt svært bra i Norge. Så langt har over 14.300 A4 rullet ut fra forhandlerenes lokaler. I tillegg er den populær som bruktimportert. Stasjonsvognen er mest etterspurt og avhengig av motortype, må du regne med å betale fra 10.000 til 30.000 kroner mer for Avant. Men det finnes et stort utvalg av brukte Audi A4.

Motorutvalget er variert for da A4 ble lansert, introduserte man en ny motorserie med fem ventiler pr sylinder. Unntaket er den minste motoren, en 100 hesters 1,6-liter. I år dukker det også opp en V6 Biturbo med 265 hk i RS4, men det tar nok litt tid før vi finner disse som bruktbiler. For den som er opptatt av økonomi er TDI-motorene et gunstig valg. Med pen kjøring holder snittforbruket seg rundt 0,5 l/mil og på langtur kan det krype under 0,4 l/mil. Dieselmotorene er også sterkere enn de to minste bensinmotorene. Men de fleste bilene på bruktmarkedet har 1,6- eller 1,8-liters motor. Hvilket gjenspeiler nybilsalget. 85% av bilene er solgt med 100, 125 eller 150 hk motor. Men i det siste har 115 hk diesel stått for 8 prosent av salget. Audi er også sterkt fremme med firehjulsdrift, så hver tredje bil er solgt med Quattro.

Den som betalte bare grunnprisen for en ny A4, fikk ikke mye utstyr med på kjøpet. Klimaanlegg er for eksempel ikke standard på noen modeller, og nedfellbar bakseterygg er ekstrautstyr på noen sedanmodeller. Fra 1994 var to kollisjonsputer standard. Fra og med 1998 ble sidekollisjonsputer også standard og året etter kom hodekollisjonsputer.

Service
I år er serviceintervallene endret. Motoren er utstyrt med en liten datamaskin som holder oversikt med kjørelengde og kjørestil. Den gir beskjed når det er tid for vedlikehold og det kan derfor gå opp til 30.000 km mellom hver gang bilen skal inn til service. TDI-motorene kan kjøres inntil 50.000 km, mens de nye pumpedysemotorene (115hk TDI) kan kjøres inntil 15.000 km. Derimot skal tidligere modeller inn til oljeskiftservice hver 15.000 km og hovedservice hver 30.000 km.

A4 er ikke spesielt plaget med feil og mangler. Men man skal se opp for slitte foringer og slark i den avanserte forstillingen, dette spesielt på biler som har vært kjørt mye på grusvei. Enkelte eiere opplevde også problemer med bremsene i vått vær. Spesielt om vinteren når veiene ble saltet. Men alle Audi A4 skal ha fått nye bremseklosser og på noen biler er det montert ekstra skjold rundt bremseskivene. Dermed skal det problemet være løst. Sjekk i serviceheftet at dette er utført på bilen du kjøper.

Audi A4 gir et meget solid inntrykk av kvalitet. Spesielt innvendig, og det merkes også etter noen år. Vi lånte en 1998-modell som hadde rullet vel 40.000 km. Bagasjerommet var flittig brukt og lakken var ikke lenger så pen. Den har tydeligvis levd et hardt liv i byen. Derimot hadde interiøret som forventet holdt seg bra.

Ikke alltid best i test
I Bil lot vi Audi A4 prøve seg mot Honda Accord og Ford Mondeo da bilen var nesten ny i 1995. Da sørget Audiens overlegne kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper for at den ble vårt valg. Året etter var det Peugeot 406 og Volvo S40 som Audien skulle forsvare seg mot. Vårt valg ble da 406 som fikk poeng for mer plass og komfort, samt mer utstyr til en hyggelig pris. Der Audi taper, er i baksetet. Dette er ikke en bil for fire voksne og det er først og fremst benplassen som er dårlig i forhold til konkurrentene.

Audi A4 er en populær bruktbil og omsetningshastigheten er høy. Bare de aller første sedanene trenger litt mer tid før de forsvinner ut av bruktbilhallene. Det betyr at er du på jakt etter en stasjonsvogn, blir prutemuligheten mindre. Det tas også inn en del Audi A4 som bruktimport. Skal man kjøpe brukt Audi (og bruktbil i denne prisklassen generelt) kan man legge merke til at etterspørselen etter dyre modeller har sunket litt i løpet av sommeren. Selgeren er derfor kanskje villig til å gi deg litt bedre pris. I tillegg er klimaanlegg etterhvert blitt en selvfølge på biler i denne prisklassen. Biler uten klimaanlegg er litt tyngre å få solgt og bør derfor ha lavere pris. Soltak er ikke lenger noen god erstatning for klimaanlegg.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer