img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot 306
BRUKTBIL: Peugeot 306 byr på komfort, kjøreglede og et uvanlig stort modellutvalg. Og noen problemer...

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Egentlig var den første franske bil med tysk bredde i modellutvalget. Franske biler har tradisjonelt hatt tynt utvalg i karosserier og motorer. På 306 kan du velge og vrake på en lang meny.

Femdørs kombikupé var først ute i 1993, den viktigste karosseritypen i kompaktklassen. Året etter fulgte tredørs kombikupé, firedørs sedan og todørs cabriolet, mens stasjonsvognen drøyde til 1997.

GTI står på toppen i motorutvalget: 2 liter og 167 muntre hester, toppfart 210 km/t, 8,8 sekunder til 100 km/t. Under den ligger bensinmotorer på 2,0/121-132 hk, 1,8/103-110 hk og 1,6/90-103 hk. På bunnen kjører 1,4-literen med 75 hk: 168 km/t, 14,9 sekunder.

Enda tregere går dieselmotoren på 1,9 liter med 65 hk, mens turbodieselen med 90 hk er rask, sterk, komfortabel og sparsom.

Firehjulsdrift eller seks sylindre finnes ikke, men ellers det meste. Du skal altså holde hodet kaldt når du sjekker bruktpriser. I 2000 varierte nybilprisen fra 169.000 til 312.000 kroner, og da blir det selvsagt store sprik i bruktprisene også.

96-modell til 120.000
Vi plukket ut en 90-hesters innlandskjørt 306 1.6 i Style-utgave til NAF-test, til salgs for 120.000 kroner fra Peugeot-forhandler. Den har bare 53.000 kilometer på telleren, og virker hel og fin, med moderne utstyrsnivå inklusive klimaanlegg, ABS-bremser, to kollisjonsputer og fjernbetjent sentrallås (egentlig nærbetjent, du må stå nesten ved nøkkelhullet).

NAF-tester Tom Fjæran går gjennom de vanlige prosedyrer, og finner nesten ingen feil. Han lurer på hvorfor stabilisatorstag, endeledd og støtdempere er byttet på en bil som er kjørt så kort. Verksmester hos forhandleren opplyser at stagene slites fort, særlig på dårlig vei, og at støtdemperne hadde spor av lekkasje. Rattet sitter skjevt etter forstillingsjobben.

Bilen har blank og fin originallakk overalt, med bare helt ubetydelige “kjøpesenter-bulker”.

Rust? Peugeot begynte med galvanisering på slutten av 80-tallet, og holder nå høyt nivå. Det var ingen brune spor å finne på vår bil.

NAFs konklusjon: Bilen er i god stand og forsvarer prisen på 120.000 kroner.

Men se opp...
At vår bil er bra, betyr ikke at 306 har vært problemfri. Bensinmotorene på 1,4 og 1,6 liter slet med dårlige toppakninger frem til 1999 da metallpakninger ble innført.

Slark i stabilisatorstagene foran melder seg ofte i form av støy på ujevn vei rundt 50.000 kilometer.

Det elektriske anlegget har gitt flere problemer. Sviktende motorstyring har ført til ujevn tomgang.

På europeiske statistikker for pålitelighet og feil viser 306 et middels resultat på linje med tyske bestselgere, men klart bak de beste japanske.

Fortsatt ung
Biler skal ikke bare gå og gå. De skal helst gi litt kjøreglede, og her slår 306 omtrent alle konkurrenter.

306 fjærer behagelig, men ikke “fransk” mykt. Understellet gir et fint kompromiss mellom komfort og sikre kjøreegenskaper. Styringen holder kursen uten vakling. Bilen oppfører seg lekent og smidig på veien. På dette feltet slår den faktisk den mer bastante etterfølgeren 307. Oversikten er også mye bedre enn i 307, særlig fremover, men også rett bakover. Plassen er derimot dårligere enn i høybygde 307.

Støyen er godt dempet, spesielt hjulstøyen. Betjeningen hører ikke til i serien fransk mystikk. Rattet sitter litt skjevt i forhold til setet, og dekker noen viktige varsellamper. Det slaskete gearskiftet ødelegger noe av kjøregleden. Sportssetene i Styleutgaven gir riktignok sidestøtte, men ellers er de for sofa-aktige i stoppen. Normalsetene er bedre.

Også linjene har holdt seg unge. 306 har en diskret og tidløs stil, i alle fall utvendig. Innvendig er den desto tristere. Verken designen eller utførelsen i grå plast står i stil med bilens ytre. Det er først de siste par årene Peugeot har skjerpet seg på dette feltet.

Hvilken utgave?
Trenger du en enkel og billig bybil, er 1,4-literen grei nok, selv om den blir tung på rattet uten servo. 1,6-literen med 90 hk er riktig pigg, og 16-ventileren med 103 hk er enda piggere. Mer trengs sjelden til normal kjøring.

90-hesters turbodiesel virker ganske suveren med stor trekkraft, kultivert gange og lavt forbruk. Men du må regne på kronene. Prisen ligger gjerne ti tusenlapper over en bensinbil, og du skal kjøre litt før det lønner seg.

Stasjonsvogn med turbodiesel koster mye, men gir også mye, en ganske ideell familiebil med mye plass og lave driftsutgifter.

Og så er det disse fargeklattene, da. Lekker cabriolet eller hissig GTI, begge har mer kjøreglede enn tyske konkurrenter.

Peugeot har jobbet seg godt opp i Norge de siste årene. Det betyr at bruktprisen også holder seg, og en 306 ligger bare rundt 10.000 kroner lavere enn en Golf. Deleprisene ligger på middels nivå, mens arbeidskostnadene er nokså høye.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer