img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Citroën Xantia
BRUKTBIL: Mye bedre enn mange tror, er en passende konklusjon på Citroën Xantia.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Citroën-entusiasmen lever i beste velgående, til tross for at bilene er blitt mer “normale”. Brev med lesererfaringer har strømmet inn i mangedobbelt mengde av det normale, og de beskriver ikke bare vidunderlig fjæringskomfort. Å eie en Xantia betyr lite trøbbel og gunstige verkstedpriser. Dette bekreftes av diverse uavhengige statistikker fra inn- og utland. Xantia ligger nok litt bak påliteligheten til de beste japanske bilene, men greier seg bedre enn mange tyske. Det virker dessuten som kundeomsorg – og ikke fransk arroganse – preger den norske importøren, noe som viser seg i grei behandling av garantisaker. En betegnende detalj: I serviceheftet er timesatsen oppført. Kunden kan altså kontrollere verkstedet.

Folk som fortsatt tror at Citroën har håpløst komplisert teknikk som stadig ryker og er umulig å reparere, pluss karosseriplater som ruster bare det er meldt regn, kan altså tenke nytt. Men markedet preges nok litt av de gamle fordommene. Prisnivået varierer, men dette er ikke en bil som faller til bunns etter noen år. Det er ikke bestandig lett å selge en Xantia privat. Hvis du leter, kan du derfor finne svært rimelige biler.

Motorsvakhet
En slik bil er gjerne en eldre utgave med 8-ventilers 1,8-motor, og her må du passe deg. Sviktende smøring førte til slitasje på stempler og sylindre. Det ytrer seg ved ulyd i motoren, og kan føre til en kostbar overhaling. Når det er gjort, gjentar ikke problemet seg. De øvrige bensin- og dieselmotorer har høy driftssikkerhet.

Andre svakheter: Lenkestagene i forstillingen slites fort, og ble ofte byttet på garantien. De ble bedre etter 1998, og er uansett ingen kostbar affære. Setevarmen av svensk fabrikat streiket ofte. Eksosanlegget melder pass forholdsvis tidlig. Håndbrekkwirene (på forhjulene) gnages i stykker.

Vil ha stasjonsvogn
Norge har dilla på stasjonsvogn, og brukt stasjonsvogn er minst 15.000 kroner dyrere enn femdørs kombi. Pristillegget på ny bil var 10.000 kroner. Også kombien har brukbar bagasjeplass og god fleksibilitet, men stasjonsvognen er enda større og gjør jobben som en ideell familiebil. Den hydrauliske fjæringen med konstant bakkeklaring er et ekstra pluss når bilen lastes tungt. Kjøreegenskapene endres lite ved last sammenlignet med mange andre biler.

Bensin eller diesel? De gamle bensinmotorene på 1.6/90 hk og 1.8/102 hk er nokså daffe, mens den nye 1,8-literen er atskillig livligere. Over der fins 2,0-litere med 123,135 og 150 hk,sistnevnte en spreking med turbo.

Turbodieselen på 1,9 liter med 90 hk greier også hverdagsslitet, mens 2,1-literen med 110 hk fyker av gårde med voldsomt kraftoverskudd. Siste årgang av Xantia fantes med den nye HDimotoren med direkte innsprøytning og 110 hk, sterk og nøysom. Xantia Activa er den mest eksklusive utgaven. Her sørger hydraulikken for at bilen krenger minimalt i svingene.

God, men dyr
Vår testbil er en 1998 kombi med 16-ventilers motor på 1,8 liter/112 hk. Telleren står på 79.313 km, serviceheftet er prikkfritt utfylt, og merkeforhandleren forlanger 157.000 kroner inklusive registreringsavgift.

NAF-mann Øivind Opheim går grundig til verks, men finner ikke mye. Karosseriet er helt og pent, bortsett fra en liten bulk nederst på en dør, en amatørpreget lakkering på det ene støtfangerhjørnet og litt stensprutskader på panseret. Som på mange andre biler har noen tykkplatedeler i bakstillingen antydning til overflaterust, men ellers virker bilen svært godt rustbeskyttet.

Kjøleviften synger klagende på siste verset. Det ene piggdekket foran er slitt på midten og mange pigger mangler. Det betyr kjøp av minst ett nytt dekk. Ellers er alt i orden. Motor- og avgassmålingene gir perfekt resultat.

God bil – men prisen er omtrent ti tusenlapper for høy, oppsummerer Opheim.

En drøm på langtur
“Komfortabel”, skryter alle leserbrevene,og ute på landeveien avslører Xantia sin styrke. Enestående fjæringsflyt, lavt lydnivå og god plass gjør kjøringen så behagelig at den, unnskyld, nesten blir kjedelig. Velvære er målet; kjøreegenskapene er langt fra kontante og sporty, men stødige og trygge. 1,8-motoren med 16 ventiler og 112 hk gjør en forbausende god jobb.

Men Xantia er ikke den ideelle bybil. Fjæringen imponerer ikke like mye på skarpe ujevnheter i sakte fart. Oversikten bakover hindres av brede stolper. Svingdiameteren på drøyt 11 meter mellom fortauskanter er nokså drøy. Lange førere har dårlig lårstøtte, og både ratt og gearspak sitter litt langt unna, likeså skyvehendlene for varmereguleringen.

Det kan altså pirkes på småting. Hovedinntrykket er likevel godt. Xantia gir ikke mange sorger. Til gjengjeld gir den noen gleder du ikke finner i andre biler.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer