Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Honda Civic BRUKTBIL: Det største problemet med brukte Civicer er egentlig å holde orden på et utall av modeller fra øst og vest. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 4 - 2002. Modellskiftene skjedde etappevis. I 1995 fikk vi først ny femdørs kombi Felles for alle var avanserte hjuloppheng, topp moderne motorer og raus akselavstand på hele 262 cm, det samme som den tids Audi A4. Denne generasjonen Civic egner seg til familiebruk, og det hadde ikke alltid vært tilfelle med eldre Civic. Samtidig må det også sies at Civic, i likhet med andre personbiler fra Honda, mistet noe av imagen. Honda var tidlig ute med forhjulsdrift og moderne motorer. Linjene hadde konsekvent Honda-stil som skilte bilene Lite trøbbel Riktignok var ikke bilene fra Swindon feilfrie i starten. Europeiske komponenter holdt ikke samme jevne, høye standard som de japanske. Finish og tilpasning i interiøret nådde ikke vanlig Honda-nivå, men ble bedre etter hvert. Flere av utgavene kom med såkalt VTEC-motor med variable ventiltider. Hovedmålet var å spare bensin.I femdørsmodellen hadde den 1,5 liter og 90 hk eller 1,6 liter og 126 hk. Varianten med 1,5 liter og 114 hk fantes i tredørs, firedørs og stasjonsvogn, mens bare tredørs VTi hadde den spreke sportsmotoren med 1,6 liter og 160 hk. Grunnmotoren med 1,4 liter og 75 eller 90 hk er ikke like avansert og bruker mer bensin, men går riktig friskt. Et godt eksempel Testmann Øyvind Opheim merker ingen feil på prøveturen, og finner seg fort til rette i en lettkjørt bil. Så inn til grundigere undersøkelse: Bremsene tar helt jevnt. Motormålingene gir perfekt resultat. Motorrommet viser ingen oljesvetting – her har Honda noe å lære andre. Motorpanser, støtfanger og forskjerm har en liten skade. Låsen for den ene delen av bakseteryggen fungerer ikke. Det automatiske kjørelyset er feilkoblet, slik at bare parklyset virker. Hjulopphengene har overflaterust, og det fins tilløp til rustdannelse i et par falser på vangene. To av sommerdekkene er slitt og bør byttes. – Det er lite å utsette på bilen, men prisen bør fem–seks tusenlapper ned før jeg kan anbefale kjøpet, konkluderer Opheim. Han snakker om en bil med moderne utstyr: Manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, fire elektrisk drevne ruter og CD-skifter.Sommerdekkene sitter på aluminiumsfelger. Uvant motor Civic er ellers lett å trives med. Betjeningen er ryddig japansk, med klikk-klakk gearskift og høy oversiktelig plassering av radio og varmebetjening. Kjøreegenskapene er presise og stabile. Civic er sjelden vond å be selv om underlaget blir vanskelig. Noen enestående kjøreopplevelse gir den likevel ikke. Minuspunktene gjelder komforten. Fjæringen takler ikke skarpe ujevnheter spesielt bra. Førersetet gir dårlig lårstøtte for langbente personer, og side- og korsryggstøtten kunne også vært bedre. Bakseteplassen holder, og bare tredørs kombi har snau bagasjeplass. Varmen kom fort i 15 minusgrader. Da sluttet også rattstammen å pipe som “gangdøra heime”.
|