img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Civic
BRUKTBIL: Det største problemet med brukte Civicer er egentlig å holde orden på et utall av modeller fra øst og vest.

Først publisert i BIL 4 - 2002.

Modellskiftene skjedde etappevis. I 1995 fikk vi først ny femdørs kombi
produsert i Swindon i England, med samme karosseri som Rover 400 senere fikk. På høstparten fulgte tredørs kombi og firedørs sedan med helt annet karosseri, bygd i Japan. I 1996 stakk Civic Coupé fra USA innom for et par års visitt, med stil etter amerikansk smak. I 1998 landet den praktiske og rommelige Aerodeck stasjonsvognen fra Japan.

Felles for alle var avanserte hjuloppheng, topp moderne motorer og raus akselavstand på hele 262 cm, det samme som den tids Audi A4. Denne generasjonen Civic egner seg til familiebruk, og det hadde ikke alltid vært tilfelle med eldre Civic.

Samtidig må det også sies at Civic, i likhet med andre personbiler fra Honda, mistet noe av imagen. Honda var tidlig ute med forhjulsdrift og moderne motorer. Linjene hadde konsekvent Honda-stil som skilte bilene
fra annen japansk dusinvare. Men de andre kom etter. Honda ble ikke dårligere, men de andre kom på høyden. I USA fortsatte Honda-suksessen. I Norge og Europa dabbet salget av.

Lite trøbbel
Avansert teknikk, ja vel,men ikke nervøs avansert teknikk. Statistikker for feil og pålitelighet viser at Civic stort sett er en mønsterbil.“ Mye mindre feil enn gjennomsnittet”, viser NAFs tall. De viktige komponentene, som motor og gearkasse, byr sjelden på trøbbel. Det står ikke stort dårligere til med detaljene.

Riktignok var ikke bilene fra Swindon feilfrie i starten. Europeiske komponenter holdt ikke samme jevne, høye standard som de japanske. Finish og tilpasning i interiøret nådde ikke vanlig Honda-nivå, men ble bedre etter hvert.

Flere av utgavene kom med såkalt VTEC-motor med variable ventiltider. Hovedmålet var å spare bensin.I femdørsmodellen hadde den 1,5 liter og 90 hk eller 1,6 liter og 126 hk. Varianten med 1,5 liter og 114 hk fantes i tredørs, firedørs og stasjonsvogn, mens bare tredørs VTi hadde den spreke sportsmotoren med 1,6 liter og 160 hk.

Grunnmotoren med 1,4 liter og 75 eller 90 hk er ikke like avansert og bruker mer bensin, men går riktig friskt.

Et godt eksempel
Vi tar med en 96-modell 1,5i LS sedan med VTEC-motor på 114 hk til NAF-test. Den har rullet 66.761 kilometer med to eiere fra samme familie, og virker grei og velholdt. Merkeforhandlerens pris er 139.000 kroner ferdig registrert.

Testmann Øyvind Opheim merker ingen feil på prøveturen, og finner seg fort til rette i en lettkjørt bil.

Så inn til grundigere undersøkelse: Bremsene tar helt jevnt. Motormålingene gir perfekt resultat. Motorrommet viser ingen oljesvetting – her har Honda noe å lære andre.

Motorpanser, støtfanger og forskjerm har en liten skade. Låsen for den ene delen av bakseteryggen fungerer ikke. Det automatiske kjørelyset er feilkoblet, slik at bare parklyset virker. Hjulopphengene har overflaterust, og det fins tilløp til rustdannelse i et par falser på vangene. To av sommerdekkene er slitt og bør byttes.

– Det er lite å utsette på bilen, men prisen bør fem–seks tusenlapper ned før jeg kan anbefale kjøpet, konkluderer Opheim. Han snakker om en bil med moderne utstyr: Manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, fire elektrisk drevne ruter og CD-skifter.Sommerdekkene sitter på aluminiumsfelger.

Uvant motor
VTEC-motoren er sterk på papiret: 114 hk og med et dreiemoment på 134 Nm – men det oppnås først ved 5200 omdreininger. Når gearutvekslingen i tillegg er langbent, rundt 2000 omdreininger i femtegear tilsvarer 80 km/t, fordufter den teoretiske futten. Det hjelper lite å herje med gearspaken. ing kan du jo for så vidt dra bilen over 100 km/t i andregear, men hvem kjører slik? Fartsøkning 60–90 km/t i femtegear går på 18 sekunder, mens det normale er 10–12. I norsk, rolig trafikkrytme passer en slik motor dårlig, og den passer heller ikke til Hondas sporty image. I praksis føles en Civic 1.4 med 90 hk like rask. Men hvis du godtar VTEC-motorens tenkemåte, kan du lett kjøre under halvliter’n på snill langkjøring.

Civic er ellers lett å trives med. Betjeningen er ryddig japansk, med klikk-klakk gearskift og høy oversiktelig plassering av radio og varmebetjening.

Kjøreegenskapene er presise og stabile. Civic er sjelden vond å be selv om underlaget blir vanskelig. Noen enestående kjøreopplevelse gir den likevel ikke. Minuspunktene gjelder komforten. Fjæringen takler ikke skarpe ujevnheter spesielt bra. Førersetet gir dårlig lårstøtte for langbente personer, og side- og korsryggstøtten kunne også vært bedre. Bakseteplassen holder, og bare tredørs kombi har snau bagasjeplass.

Varmen kom fort i 15 minusgrader. Da sluttet også rattstammen å pipe som “gangdøra heime”.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer