img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda MX-5
BRUKTBIL: Sportsbil uten sorger er den glade dom over Mazda MX-5, bilen som startet den nye bølgen av åpne tosetere.

Først publisert i BIL 6 - 2002.

MX-5, eller Miata som den også kalles, kom som et sjokk da resten av bransjen satt og døset. En lav, lekker roadster etter gammel britisk oppskrift, lett og bakhjulsdrevet med supre kjøreegenskaper. Det frekkeste av alt var at en japansk produsent av familiebiler sto bak, ingen italiensk eller engelsk fabrikk med racerblod i årene. MX-5 er for lengst bilhistoriens mest produserte sportsbil.

Startskuddet gikk i 1989, og året etter kunne den kjøpes i Norge for 249.000 kroner, samme pris som, tja...en diger Scorpio. MX-5 ble enda dyrere og priset seg ut av markedet. Det nye avgiftssystemet i 1996, der vekt og motor avgjorde, brakte prisen ned og salget opp. I 1998 kom annen generasjon uten klapplykter, med glassrute i kalesjen og nytt karosseri, men under skallet var det meste som før.

Salget i Norge lå aldri høyt. Derimot trykte amerikanerne, ofte av hunnkjønn, Miata til sine bryst. Den ble kultbil og samlerobjekt. Ikke mange ti år unge biler figurer allerede i store reportasjer i veteranblader. En stor del av norsk bestand er bruktimport fra USA.

Liten forskjell
Bortsett fra noen detaljer, er norsk MX-5 og amerikansk Miata stort sett like. De enkleste amerikanerne mangler servostyring. Til gjengjeld er det ofte klimaanlegg og el-drevne ruter.

Motoren på 1,6 liter med 115 hk drar herlig på høyt turtall, samtidig som den på japansk vis tåler rusletempo i 1700 omdreininger. Fra 1993 kom den enda kvikkere 1,8-literen med 133 hk. I 1996 ble 1,6-literen daffet ned til avgiftsgunstige 90 hk, og mye av moroa forsvant. 1,6-literen tåler å turbo-trimmes til det dobbelte. I det hele tatt er de mekaniske hovedkomponentene bunnsolide.

Fram til tidlig i 1991-modellen kan det oppstå trøbbel med veivakslingen ved uforsiktig bytte av remhjulet til registerremmen. Dette er bortimot den eneste alvorlige feilen som kan oppstå. Bakbremsene krever jevnlig service for at kaliperne ikke skal låse seg. Kalesjen må gjerne byttes etter et tiår. Men ellers? Omtrent ingenting.

Du blir heller ikke flådd av å eie en MX-5. Forsikringspremiene ligger gunstig, og det samme gjelder stort sett deleprisene. Dessuten er det mye entusiasme rundt bilen gjennom Norsk MX-5/Miata-Klubb. Det betyr at det fins folk som vet hvor de skal handle billig.

“Norsk” privatsalg
De fleste brukte MX-5 er fra tidlig 90-tall, og svært mange selges privat, slik som vår testbil. Da gjelder det å få en grundig brukttest. Vi tar med en 90-modell til NAF, pris 100.000 kroner pluss beskjedne 1315 kroner i reg.avgift. Den har rullet alle sine 144.000 kilometer på norske veier,og virker pen og velholdt. Et innbrudd for to år siden resulterte i ny kalesje, ny radio og ny alarm.

Testmann Øyvind Opheim tar en prøverunde i det dumme regnværet, og merker ingen feil. Sjekken i testhallen gir samme resultat. Alt det tekniske er som det skal være. Karosseriet har noen småmerker, men det fins ingen rust, bortsett fra normal overflaterust på hjulopphengene. MX-5 er kjent for å ruste lite. Nedre halvdel av karosseriet er galvanisert.

Prisen ligger litt høyt i forhold til listene, men bilen har gått lite og er i bra stand. Opheim anbefaler derfor kjøpet. Prisen på MX-5 og andre sportsbiler som tenderer mot samlerobjekter følger ikke årgangen slavisk. Det avgjørende er bilens tilstand. Fargen betyr også noe. Hvit MX-5 er ikke spesielt populær. De fleste er røde, men svart eller british racing green er også ettertraktet. Utstyret betyr en del for prisen, men mange entusiaster vil ha sin MX-5 enklest mulig.

Prisene i vår liste forutsetter årlig kjørelengde på 15.000 kilometer. Mange MX-5 er nummer-to-bil som kjøres mest om sommeren og har mye lavere kjørelengde.

Artig, artig...
Mange har en drøm om å gli gjennom det solfylte landskapet i åpen sportsbil. Gli...? Glem det! MX-5 er en knallhard sportsbil med presis og direkte styring som lystrer minste vink. Den tettstegete gearkassen betjenes med en kort og tydelig spak. Setene er enkle. Plassen holder for folk under 1,9 meters lengde.

Interiøret er billig og enkelt, og knirker og knaker før bilen blir varm.Den manuelle betjeningen av kalesjen går fort og greit. Bare husk å legge ned bakruta først, festet med glidelås. Når så er gjort, fins det knapt artigere bil å kjøre på svingete asfalt. Den er ingen rå muskelbunt, men motoren passer så godt med resten av bilen.

Kort sagt: MX-5 tilbyr ren kjøreglede uten unødvendig dilldall. Praktisk er den også, kjemperask å polere, for eksempel...

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer