Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Subaru Legacy BRUKTBIL: Hvis du kikker etter firehjulsdrevet familiebil med mye plass, er Subaru Legacy et sikkert valg. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 9 - 2002. F ørste generasjon Legacy (engelsk: arv) kom i 1989. Denne bruktbiltesten omfatter andre generasjon som løp fra 1994 til 1998, samt tredje generasjon fra 1998 til i dag. På Subaru-vis skjedde ingen revolusjonerende endringer i stil og teknikk ved modellskiftet. Størrelsen holdt seg, og de spesielle Subaru-greiene var på plass: Permanent firehjulsdrift, boksermotor og rammeløse sideruter. Og påliteligheten: Statistikker fra inn- og utland forteller samme historie. Legacy stopper ikke uventet langs veien. Tyske Auto Motor und Sport kjørte langtest over 80.000 kilometer der de måtte ned på pæreskift for å kunne nevne feil. Tyske TÜV forteller om god rustbeskyttelse og sier “Musterknabe (mønstergutt), en bil som er tydelig bedre enn gjennomsnittet”. Svensk Bilprovning melder at 90 prosent vil kjøpe Legacy på nytt. Lesererfaringene Bil har mottatt bekrefter inntrykket. Ganske høyt forbruk er nesten det eneste folk setter fingeren på, og det fins ingen diesel å trøste seg med. Det klages også på korte serviceintervaller (12.500 km) og delvis høye delepriser. Den koster... Du kan ikke bomme særlig på kvaliteten, forutsatt at bilen har normal kjørelengde og servicehistorie. Du kan bomme litt på utstyret, særlig på de eldste årgangene. Det er vrient å holde orden på hva som er standard og hva som er tilleggsutstyr på de enkelte versjonene. Legacy stasjonsvogn ble de første årene ofte solgt i prisgunstig,men helt skrapet LX-utgave. Her fins ikke en eneste kollisjonspute, det udelte baksetet mangler hodestøtter, alle vinduer må sveives, ABS-bremser mangler og bagasjerommet har intet deksel. Svært tynt for en 1994-modell. Andre utgaver har det meste av slikt utstyr, så vær på vakt. Legacy 1994-1998 kom med 2,0- og 2,2-liters motorer, selvsagt firesylindrete boksere. Begge holder farten. Vekten på drøyt 1200 kilo ligger lavt for en såpass stor firehjulstrekker. Senere kom den kraftfulle 2,5-literen som ble puttet under panseret på den røffe, forhøyede Outback-utgaven. Mest stasjonsvogn Tredje generasjon fra 1998 ble mer finslipt og komfortabel og hadde rausere grunnutstyr, men det er ikke snakk om noe stort sprang. Bare kjennere ser forskjell på bilene. Derfor er det heller intet byks i bruktprisene. En ex-varebil NAF-mann Jonny Lindstad gyver på med verktøy og instrumenter, men finner ikke mye å sutre over. Stabilisatorstagene har litt slakk i foringene både foran og bak. Høyre bakdekk og felg er skadet og må byttes. Tåkelyset foran virker ikke. Høyre fordør og bakdør har småbulker. Siden av førersetet har en revne i trekket. Mest småtteri, altså, og Lindstad anbefaler kjøpet. Grei nok å kjøre Du vet hva du får i en Legacy. Ikke så dumt for en bruktbil...
|