img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota Corolla
BRUKTBIL: Du får ikke en brukt Corolla billig, men totaløkonomien blir likevel god.

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Corolla er neppe bilbladlesernes førstevalg. Vanligvis strømmer det på med brev med erfaringer til våre brukttester, men denne gang var postkassa nesten tom. Hvorfor? Corollas image er nokså sedat. Det er ikke bilen i seg selv som har trukket kunder, snarere håpet om et problemfritt bilhold.

Dette har nok også noe med den testede årgangen å gjøre. Åttende generasjon Corolla fra 1997 til 2001 hadde et utseende mange rynket på nesa av. Særlig den pussige fronten ble diskutert. Den ble normalisert ved ansiktsløftningen i 2000, men da var det liksom for sent. Corolla traff publikum bedre på 80-tallet, og den nye Europa-orienterte 2002-utgaven har føket til topps igjen.

Plassproblemer
Plassforholdene er et annet problem med Corolla 1997-2001. Det er vrient å finne den rette familiebilen. Femdørs kombikupé er mest utbredt. Den har stort bagasjerom på 372 liter (Golf III: 320 liter), men benplassen og takhøyden i baksetet egner seg bare for unger. (Fra senhøsten 1998 kom femdørs fra England, uten at kvalitetsproblemer oppsto.)

Stasjonsvognen har faktisk bare 308 liters bagasjerom opp til vinduene,og benplassen er like snau, mens takhøyden er god. Hekken vinner neppe noen designpris. Sedanen har størst bagasjerom, 390 liter, og takhøyden er brukbar. Egentlig en grei familiebil, men ganske kjedelig å se på. Tredørs kombikupé er en ærlig liten bil. Takhøyden i baksetet er god takket være langt tak, men bagasjerommet tar bare 281 liter.

Forrige Corolla (1992-1997) egner seg mye bedre til familiebruk. Baksetet er større, og her finner du en skikkelig stasjonsvogn.

Den uklare modellsituasjonen gjenspeiler seg i bruktprisene. Vanligvis ligger stasjonsvognen 10.000 kroner høyere enn kombikupeen, men Corolla stasjonsvogn er bare 2000 kroner dyrere enn femdørs kombikupé. Tredørs ligger rundt 7000 kroner lavere enn femdørs, sedanen ligger 6000 kroner lavere fordi den er upopulær.

Corolla er ikke proppfull av utstyr. Den sjeldne spareutgaven Vega manglet ABS og mye annet. Den svært utbredte Terra-utgaven har ikke sentrallås, el-drevne ruter eller turteller, mens de mer påkostede Luna og Sol byr på dette. Klimaanlegg sto ikke på programmet, men kan ettermonteres for 8000 gunstige kroner.

Praktmotorer
Corolla-motorene er problemfrie. Siden midt på 80-tallet lå Toyota langt framme. Corolla 1997 fantes med 1,3-liter med 86 hk og 1,6-liter med 110 hk. Førstnevnte dominerte med god grunn. Mens europeiske bestselgere som Golf og Escort med lite motorvolum strevde av gårde, er Corolla 1,3 riktig munter. Den summer stille og fornøyd og bruker lite drivstoff. Egentlig hamler den opp med 1,6-litere fra andre merker. Corolla 1,3 i G6-utgave stiller med 6-trinns gearkasse.

Corolla 1,6 sprinter enda kjappere, og koster 5-10 tusenlapper mer som bruktbil. 1,8-literen med 110 hk fantes bare i firehjulsdrevet stasjonsvogn. På dieselfronten hang ikke Toyota med. 2-literen med 72 hk holder sikkert utallige runder rundt ekvator, men virker svært gammelmodig.

Ved ansiktsløftningen i 2000 kom de enda mer moderne VVTi-motorene (variable ventiltider): 1,4-liter med 97 hk og 1,6-liter som før med 110 hk. De sprintet enda raskere, og forbruket på Corolla 1,6 sank. Dessverre ble den nye, moderne dieselmotoren med direkte innsprøytning ikke tatt til Norge.

Lite tull
Vi tar med en femdørs Corolla 1,3 98-modell med 75.386 kilometer på telleren på NAF-test. Testmann Øyvind Opheim finner følgende å pirke på:
• Pulserende forbrems høyre side.
• Liten oljelekkasje i bakkant av motor.
• Rattet står litt skjevt.Kontroll av hjulstilling anbefales.
• Lite svi-hull i førersetet.
• Liten skade på frontfanger, ørliten bulk venstre framdør.

Opheim skryter av rustbeskyttelsen.Bilen ser nesten fabrikkny ut på undersiden. Prisen på 129.000 kroner inklusive registreringsavgift er akseptabel. “Fin bil”, konkluderer Opheim.

Mange har trukket samme konklusjon. Statistikker for pålitelighet, feil og mangler forteller alle den samme kjedelige historien enten den kommer fra Norge, Norden eller Europa: Corolla går og går uten plunder. De store, viktige komponentene holder, og de små detaljene holder. Corolla er et mareritt for en slaktelysten bruktbiltester.

Hvis noe skulle ryke, ligger deleprisene gunstig. Skifte av tannrem skjer bare hver 150.000 kilometer/5 år.

Trivelig førerplass
Og hvordan funker en Corolla 1998 på veien? Egentlig passer den godt i norsk trafikkrytme. Som sagt henger motoren godt med. Fjæringen er mild og støynivået snilt. Bilen oppfører seg godmodig stabilt på veien. Ingenting skrangler. Forsetene gir god støtte. Kjørestillingen er avslappet og symmetrisk. Rattet har bare toveis justering, men sitter heldigvis nært nok (i motsetning til ny Corolla 2002). Gearskiftet går som smurt. De få instrumentene er store og tydelige. Betjeningen krever ikke grubling.

Kort sagt: Dette er en bruktbil som er lett å leve med, både kjøremessig og økonomisk. Det er verre å klemme voksne folk inn i baksetet ...

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer