Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi A3 BRUKTBIL: Noen barnesykdommer, hurtig bedring og mye kjøreglede kjennetegner Audi A3. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 3 - 2003. “Mye bil for penga” var ikke målet da Audi lanserte sin minstemann i 1996, iallfall ikke målt i plass pr. krone. I stedet sendte Audi en premiummodell inn i Golf-klassen. Minimalistisk design, påkostet interiør og stadig hissigere motorer skulle skille den fra hverdagsbilene. Under skallet er den langt fra eksklusiv. Svært mye av teknikken stemmer overens med konsernkompisene VW Golf, Skoda Octavia og Seat Toledo/Leon. Audi A3 har enklere hjuloppheng enn Audi A4 og VW Passat. De firehjulsdrevne utgavene heter riktignok Quattro, men det permanente Quattro-systemet er erstattet med svenske Haldex der bakhjulsdriften slår inn bare når det trengs, akkurat som på Golf og Audi TT. Brukt A3 er mye sjeldnere enn Golf – og mye dyrere. A3 koster gjerne 20.000 kroner mer enn en Golf med samme motor. Golf har bedre plass i baksetet, mens A3 har best bagasjeplass. Skjerp deg når du sjekker prisene. Utvalget er enormt, fra beskjeden grunnmodell med åtteventilers 1,6-liter med 101 hk til toppversjonen S3, bare 1,8-liter, men opptil 225 hk. 1,8-liters turbo fins ellers med 150 og 180 hk, 1,9-liters diesel yter 90, 100, 110 eller 130 hk. Alle 1,8-litere har fem ventiler pr. sylinder. Turboløs 1,8-liter med 125 hk har lite ekstra å gi. Alt annet er OK, også den snille 1,6-literen. Velger du en Quattro-utgave, må du legge 20 tusenlapper ekstra på disken. Luksuriøse Ambiente og sportslige Ambition drar prisen enda et hakk i været. Utgaven med fem dører likeså, men mange synes den coupeaktige tredørs er stiligere.ESP (antiskrens) ble standardutstyr våren 2000, klimaanlegg i 2001. Ikke perfekt Verst var at både clutch og gearkasse måtte skiftes. Mye småtteri i interiøret sviktet og dørlåsene viste samme svakhet som andre biler fra konsernet. Leserne berettet lignende sørgelige sagaer. Men det virker som bedringen kom fort. Brev fra våre lesere konkluderer med “godt fornøyd”, både når det gjelder kvaliteten og ikke minst kjøreopplevelsen. Også på et annet punkt kan du stole på Audi; det fins Bare småfeil NAFs testpilot Øyvind Opheim får seg en artig prøvetur, særlig der asfalten er bar. På isete vaskebrett dunker det hørbart fra forstillingen, men Opheim finner ingen slark når han etterpå saumfarer friskusens organer. Og ellers? Småtteri, altså. Alt viktig er i orden. Merkeforhandleren forlanger 263.000 kroner ferdig registrert, inklusive fiksing av karosseriskadene.“ For mye”, mener Opheim. Etter boka må prisen ned 10.000 kroner før han kan anbefale kjøpet. Da er det bare å diskutere. Det er vel derfor bilbutikker kalles “forhandler”? Snill hissigpropp Forbikjøring 70-100 km/t går på et blunk. 3,8 sekunder på tredje gear, 4,9 på fjerde og 6,2 på femte, altså omtrent like rask på femte som normalbiler på tredje! Maks dreiemoment på 235 Nm kommer allerede ved 1950 omdreininger. Ambition-utgaven har nokså brutal fjæring. Er du ute etter komfort, velger du en utgave med normalt understell. Også dette er skarpere og mer presist enn i allemannsbilen Golf. Verneombudet ville godkjent arbeidsmiljøet: Forseter og kjørestilling er som de skal. Tydelige instrumenter og presist gearskift hører med.Alt føles så riktig.
|