img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Skoda Octavia
BRUKTBIL: Octavia kan smykke seg med tittelen bagasjemester. På lista over “mest feil” holder den seg heldigvis langt unna toppen.

Først publisert i BIL 4 - 2003.

Octavia femdørs kombikupé har 528 liter bagasjeromvolum, som utvides  til 1328 liter når baksetet felles ned. På stasjonsvognen går volumet fra 548 til 1512 liter. Til sammenligning har Volvo V70 481 og 1641 liter, og VW Passat stasjonsvogn har 495–1600 liter.

Trenger du en rimelig bil med mye bagasjeplass, er altså Octavia fornuftig. Den bygges på samme plattform som konsernkompisene VW Golf/Bora, Audi A3/TT og Seat Toledo/León. Alle disse har kortere hekk og mindre bagasjerom.

Det går ikke an å trylle. Snau akselavstand på 251 cm begrenser benplassen i baksetet. Octavia er dermed vanskelig å plassere; den har bagasjeplass som en storbil og bakseteplass som en småbil. For å sette det på spissen: Den er bilen for den aktive, kortvokste familie.

Den første VW–Skoda
Octavia var Skodas første helt nye modell etter at Volkswagen tok over. Den har sin egen design, og er tidløs og funksjonell. Men under skallet kjenner vi igjen det meste fra konsernets øvrige modeller.

Det begynte med femdørs kombikupé i 1997. Bagasjerommet er nesten like stort som i stasjonsvognen som fulgte i 1998, og bruktprisen ligger minst 10.000 kroner lavere. Kombikupéen er derfor et godt kjøp hvis du beholder bilen en stund og ikke tenker på innbytteverdien.

Motorutvalget er stort. Bensinmotor med 1,6 liter og 101 hk opptrer hyppig,og greier jobben. 1,9 liters TDI-diesel med 90 hk er også vanlig. Den er sterk på lavt turtall, og enda sterkere med 110 hk. 1,8 liters bensinmotor med fem ventiler pr. sylinder og 125 hk gir ikke så mye ekstra, mens de sjeldne turboutgavene med 150 og 180 hk, sistnevnte i sportsutgaven RS, går så det fyker. I den andre enden fins 1,4 liter med 75 hk, brukbar til lett trilling i nærtrafikken, men svært sjelden i Norge.

I 2000 kom Octavia stasjonsvogn med firehjulsdrift. Den har solgt godt, og er nokså enslig i sin klasse.

Utstyrsnivået vitner ikke om østeuropeisk armod. Påkostede versjoner som SLX, Ambiente og Elegance holder høy standard.

Stabil verdi, ikke feilfri
Bruktprisene viser at Octavia er ettertraktet og har festet seg godt i markedet. Den er slett ingen outsider som du får gratis. Når det sammenlignes med for eksempel VW Golf, som alltid har hatt høy bruktpris, viser det seg at Octavia faller like lite i verdi.

Hva så med kvaliteten? – Lenge siden en bil fra VW-konsernet har gjort det så bra, var tyske Auto Motor und Sports konklusjon etter langtest over 100.000 kilometer med Octavia. Mens særlig Passat har hatt trøbbel, kom Octavia seg brukbart gjennom strabasene.

Første årgang hadde feil med førersetet, som ofte måtte byttes. Bremseskivene viste stor slitasje. VW-sykdommene sviktende sentrallås og defekte vindusheiser har også rammet Octavia, likeså bakruter som har sprukket.

Rust er intet problem. Interiøret ser billigere ut enn i tilsvarende VW-modeller, men er samtidig holdbart.

90-hesters TDI
Vi plukker en 90-hesters TDI stasjonsvogn til NAF-test, såpass ny som fra 2000, men med 127.000 kilometer bak seg. Merkeforhandleren forlanger 189.000 kroner inklusive registreringsavgift. SLX-utgaven har manuelt klimaanlegg, pluss fjernbetjent sentrallås, fire el-drevne ruter og det meste annet som dagens kunder leter etter.

På en sølvgrå bil synes ikke lakkskadene så godt,men vår bil har slitt lakk på panser, forskjermer og speil.Under bilen oppdages skade på en stensprutplate og en kanal. Det er lite rust, også i utsatte områder rundt bakstillingen.

Interiøret er nesten prikkfritt, bortsett fra et frynsete bilbelte på førersiden og en løs list rundt høyre bakdør.

Vinterdekkene holder bare ut sesongen. To sommerdekk er gode, to er slitt. – Bilen er bra, men prisen ligger 10–15 tusenlapper for høyt, oppsummerer Øyvind Opheim. Han anbefaler derfor ikke kjøpet før kjøper og selger har debattert.

Fin diesel
Ute på veien oppfører Octavia seg pent. Den har god fjæringskomfort, og kjøreegenskapene virker trygge og tilforlatelige uten å gi den store kjøregleden.

De knallharde seteryggene faller ikke i alles smak. Her har nyere biler fra Volkswagen blitt mye bedre. Betjeningen følger gjengs mønster, og det innebærer minus for de små, uleselige symbolene på den lavt plasserte varmebetjeningen. Speiljusteringen er unødvendig mystisk. Håndbrekket kommer i konflikt med armlenet. Store, tydelige instrumenter og presist gearskift kommer på plussiden, likeså kjørestillingen som hjelpes av fireveis rattjustering.

TDI-motorens 210 Newtonmeter kommer ved 1900 omdreininger. Forbikjøring 60–90 km/t går friskt nok trass i svært langbent utveksling på de to øverste gearene:
3. gear: 6,0 sekunder
4. gear: 8,1 sekunder
5. gear: 11,0 sekunder.

Octavia slapp de første TDI-motorenes svake varme. Etter to mil i 16 minusgrader målte jeg 24 grader pluss over forsetene. Lyden er ikke like godt dempet som i biler fra Volkswagen og Audi. Det rumler mer bakfra, strukturen virker spinklere.

Men alt i alt: Octavia føles som en moderne bil som kan henge med en stund.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer