img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda CR-V
BRUKTBIL: Honda CR-V startet bølgen av “offroad light” for alvor, og Ola og Kari hev seg uti. Nå er mange på jakt etter brukte eksemplarer.

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Toyota RAV4 var først ute, men hadde for snau plass. CR-V (Compact Recreation Vehicle) kom i 1997, og var hakket større på alle bauger og kanter. Med pris godt under 300.000 kroner kostet den ikke stort mer enn vanlige tohjulsdrevne stasjonsvogner i mellomklassen. Og med CR-V fikk du full femseter til samme pris som toseters varebilutgaver av større terrengbiler. Da ble valget lett for mange.

CR-V solgte best de første årene, da den regjerte omtrent alene i sin klasse. Bruktbiler fra perioden 1997–1999 er lett å komme over, men vent deg ikke lave priser av den grunn. Denne bilklassen er blitt voldsomt populær, og derfor går bruktbilene fort unna. Prisene ligger høyt og stabilt, og heller ikke på privatmarkedet dukker røverkjøpene opp.

Lær deg forskjellen på A og B. CR-V av A-typen har snaut utstyr, mens B-typen har ABSbremser, manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, alu-felger og ofte soltak, altså en mye mer komplett doning. Derfor ligger bruktprisen gjerne 10–15 tusenlapper høyere.

Bunnsolid kvalitet
Som med alle bruktbiler gjelder det å sjekke tilstanden nøye, men generelt viser CR-V minimalt med svakheter. Statistikkene avslører at CR-V er bedre enn gjennomsnittet på omtrent alle felter. De fleste CRV av første generasjon ble bygget i Japan, først mot slutten kom det biler fra England.

Eierne er minst fornøyd med forbruket. En høy og tung bil med firehjulsdrift krever drivstoff, så snittforbruket ligger rundt en liter på mila. Merk deg at automat-versjonen ikke drikker særlig mer, henholdsvis 1,00 og 1,02 liter på blandingskjøring. Automatens mer langbente utveksling virker positivt på langkjøring, både for forbruk og støynivå. CR-V automat ligger gjerne 8.000 kroner høyere i bruktpris.

En 97-modell automat
Vår utvalgte CR-V er nettopp en automat, en dyprød 97-modell B-type med 123.000 kilometer bak seg. Prisen er 199.000 kroner ferdig registrert fra en ikkemerkeforhandler. Komplett Defaanlegg hører med.

NAF-tester Øyvind Opheim merker litt “rusk” i kraftoverføringen ved kraftig gasspådrag, men dette er visstnok bare en skjønnhetsfeil.

Så inn i hallen og opp på bukken: – Ikke noen europeer, dette, er hans kommentar til det totale fravær av oljesvetting. Han finner litt slark i foringene på de nedre bærearmene i bakstillingen, men de må ikke byttes ennå. Bakre eksospotte har en lekkasje. Punktum – bortsett fra slitte fordekk, og en del merknader på det kosmetiske plan. Høyre speilhus har en lakkskade. Panseret og venstre side er fagmessig omlakkert. Plastlisten ved venstre hjulbue foran er løs. Bilens underside bærer lite tegn på rust. Den kompliserte multilink-forstillingen er i orden, men reparasjoner kan bli dyre når den slites etter et par hundre tusen kilometer.

– Bilen er god, og prisen helt OK, er Opheims klare dom.

En praktiker
Sport Utility Vehicle er noe helt annet enn en sportsbil. I CR-V får du riktignok med deg utstyret ut på sportsaktiviteter, men kjøreegenskapene er langt fra sporty. Normalt drar bilen på forhjulene. Bakhjulsdriften slår inn når det trengs, og ved litt brutal kjøring merkes det godt. Men den kommer seg fram på vanskelige veier, og bakkeklaringen er større enn på en vanlig personbil. CR-V egner seg ikke til terrengkjøring, den mangler sperrer og reduksjonsgear.

Fører og passasjerer sitter høyt med god oversikt. Lange førere ønsker bedre lårstøtte. Betjeningen krever lite hodebry. Pusserhendelen må dessverre vris, altså må hånda løftes fra rattet. Stegene på automatens gearvelger sitter tett og krever finfølelse.

Med sine 128 hestekrefter er to-liters VTEC-motoren med variable ventiltider et klart plusspunkt. Den er kjapp og sterk, og går stille og pent i norsk fart. Forbikjøring 70–100 km/t går på 6,9 sekunder med spaken i Drive. Den manuelle bruker 6,0 sekunder i tredje gear, 8,4 i fjerde og 12,2 i femte.

Baksetet har god plass, og atkomsten går lett gjennom de høye dørene. Bagasjerommet er nokså lavt, og den delte bakluken har sine ulemper. Småtteri kan lettvint tas ut og inn gjennom bakruten, men nedre del svinger ut til siden, en ulempe når det kjøres med henger. Og glem sykkelstativ på hengerkula.

I 2002 kom ny generasjon CR-V etter samme oppskrift. Den har større bagasjerom, mer presise kjøreegenskaper og oppgradert motor med 150 hester. Størrelse og stil ble beholdt, og salget for til værs igjen. Never change a winning team.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer