img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot 406
BRUKTBIL: Franske bilers noe tvilsomme rykte tok slutt med biler som Peugeot 406. Den har solgt jevnt og sterkt, og byr på mange fordeler.

Først publisert i BIL 10 - 2003.

Nei, den er ikke feilfri, men er heller ikke belemret med store svakheter. Bremser, eksosanlegg og en del foringer i understellet lever forholdsvis kort, men de viktige komponentene holder stort sett godt. I den tyske DEKRA-rapporten, der millioner av biler sjekkes for feil, ligger 406 på middels nivå, likeså i JD Power-rapporten der 406 er nummer 43 av i alt 115 biler, og her er det eiernes totalinntrykk av bilen som bedømmes. Japanerne okkuperer som vanlig toppen, men 406 ligger foran tyske bestselgere som Vectra og Passat.

Da bladet Auto Motor und Sport langtestet 406 1,8-liter over 100.000 kilometer i 1999, ga riktignok gearkassen opp ved 68.000 kilometer, men dette ble regnet som et enkelttilfelle. Clutch og eksosanlegg måtte også byttes i løpet av distansen. Driftskostnadene lå lavest i mellomklassen av testbilene i 1999.

Og så kommer bonusen: Peugeot 406 skrytes opp i skyene når det gjelder plass og komfort – en ekte familiebil av beste merke. Våre leserinnlegg er samstemmige på dette punktet. Dessuten tok bilen et kraftig byks oppover i den synlige kvaliteten. Interiøret har fine materialer og god tilpasning. Her fins ikke lenger franske setetrekk som løser seg opp i sollys, hendler som knekker og hardplast som sprekker og rister. 406 gir et solid og seriøst inntrykk, klart bedre enn forgjengeren 405.

Sedanutgaven av 406 kom høsten 1995. Den populære stasjonsvognen fulgte to år etter, og ligger gjerne 15.000 kroner høyere i bruktpris. Grunnmotoren på 1,8-liter med rundt 112 hk (litt varierende) holder til vanlig kjøring. Over den fins 2,0-liter på 132 hk og 2,0-liters turbo med 147 hk, men da øker bruktprisen. Noen ytterst få 3,0-liters V6 er også solgt. Skal du kjøre billig, velger du diesel. De var gode i starten: 1,9-liter med 90 hk og 2,1-liter med 110 hk, og ble enda mer kultiverte og nøysomme da HDI-motoren med common rail kom i 1998, 2,0-liter med 90 eller 110 hk.

En outsider er 406 Coupé, elegant og sjelden – og med brukbar plass til å være en coupé.

HDI stasjonsvogn
Tre faktorer gjør vårt utplukkete eksemplar til en drømmebil på bruktsektoren: Stasjonsvogn, HDIdiesel med 110 hk samt SVutgave med masse utstyr, blant annet automatisk klimaanlegg og elektrisk setejustering på begge forseter.

Den var ny i juni 2000, og er fra fabrikkens synspunkt en 2001-modell, fra registreringsmyndighetenes side en 2000-modell. Den selges fra merkeforhandler for 215.000 kroner inklusive registreringsavgift. En
tilsvarende ny bil koster i dag litt over 300.000 kroner.

Bare velstand? Nja... kjørelengden trekker ned, 125.000 kilometer på tre år. “Brukt den i jobben”, forteller tidligere eier på telefon. Ikke hardt brukt, viser interiøret som knapt bærer preg av slitasje. En slik bil kan lønne seg å kjøpe. Kjørelengden skal gi lav pris, men ofte har slike biler gått i lett kjøring og har fortsatt et langt liv foran seg. Lav alder betyr lite rust.

Men det gjelder å sjekke. NAF-tester Øyvind Opheim er imponert over HDI-motoren, men merker straks at bremsene pulserer under prøveturen. Inne i hallen avslører bremsemålingen ujevne skiver foran. Klossene nærmer seg minimumskravet. Skivene bak er rustne. Bakstillingen har slakk i et stag på høyre side. De piggfrie vinterdekkene er helt utslitt.

En hvinende ulyd når gassen slippes tyder på slitasje i et strammehjul. Bilen ser stort sett pen ut, men har en lakkskade på bakluken pluss stensprutskader på panseret, et par av dem amatørmessig utbedret. Måling av lakktykkelsen viser at bilen ikke er omlakkert, og altså ikke har hatt store skader.

– Litt for høy pris ut fra kjørelengden, er Opheims dom. Og da regner han med at feilene rettes før kjøp.

Behagelig
406-serien har åtte år på baken, men føles ikke avleggs. På et punkt er den bedre enn mange nye biler i mellomklassen. Kontant, sporty fjæring er dagens oppskrift. 406 heller mer til gammel, fransk skole. Den glir mykt over ujevnhetene, men er heldigvis ikke så myk at det går særlig ut over kjøreegenskapene. Forsetene ble forbedret i 1999. De første årgangene har kortere sitteputer og gir dårligere støtte. Lang akselavstand på 270 cm gir god plass i baksetet.

Lydnivået bidrar til komforten. Motorstøyen er godt dempet både på bensin- og dieselutgavene. Også hjulstøyen merkes mindre enn på mange nye biler (med stadig bredere dekk). Betjeningen gir ikke hodebry. Instrumentene har klassiske hvite siffer på sort bunn. Gearskiftet glir lett, men ikke veldig presist. Servostyringen er litt tung, og har heller ikke presisjonen til en del nyere biler.

HDI-motoren er en fryd. Den jobber stille og vibrasjonsfritt. Forbikjøring 70–100 km/t går fort og greit: 6,2 sekunder i tredje gir, 7,6 i fjerde og 10,6 i femte, det er som kjappe bensinutgaver. Dieselmotorer fra for eksempel Volkswagen har nok mer futt og enda lavere forbruk, men har en mye hardere gange.

Konklusjon: Peugeot 406 har noen svake punkter, men de er ikke av den alvorligste sorten. Komforten og plassen gjør den til en lett bil å leve med.

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer