img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Omega B
BRUKTBIL: Store, folkelige, bakhjulsdrevne biler er i ferd med å dø ut, og du kan gjøre røverkjøp hvis du leter.

Først publisert i BIL 11 - 2003.

På 1970- og 80-tallet var slike biler bestselgere i Norge: Opel Rekord og Omega, Ford Granada og Scorpio, Volvo 240 og 740/940 og mange flere. På 90-tallet forsvant de en etter en. Vi fikk flerbruksbiler og etter hvert lette firehjulstrekkere som gjorde samme nytten.

Omega A ble erstattet av Omega B i 1994, og året etter ble 1049 stykker solgt. Men så gikk det nedover. I fjor skrev bare 87 kunder kontrakt, og i år stanset produksjonen. Det betyr at de fleste brukte Omega B drar på åra, og som regel har de kjørt langt.

Til det bedre
Omega A (1986–1994) hadde problemer både med rust og teknikk. Omega B ruster mindre, men sjekk dørene og hjulbuene bak. Opel hadde vekslende kvalitet på 90-tallet. Det gjelder å få undersøkt bruktbilen nøye. De mekaniske hovedkomponentene holder mål, men småfeil drar
inntrykket ned. Det første året var verst, og Opel gjorde mange endringer. Den vannbaserte lakken tålte ikke grov strøsand, og et stort antall biler fikk omlakkert fronten på garanti. Feil på klimaanlegget, det elektriske soltaket, sentrallåsen, instrumenter, pluss slitasje på forstilling og bremser, særlig håndbremsen. Auto Motor und Sports test over 100.000 kilometer på et drøyt år krevde ti verkstedbesøk utenom planen for å rette 40 feil. Men mye ble bedre etter 1996.

“En drøm for oss røslige”, skriver en av våre lesere, 195 centimeter høy, 102 kilo tung. Konseptet er det ingenting i veien med. Omega har rikelig plass i forseter, baksete og bagasjerom. Særlig stasjonsvognen er en ypperlig familiebil. Bakseteryggene smelles enkelt ned, og i tillegg
kan høyre forseterygg felles frem slik at lastelengden blir hele 290 centimeter. Komfort og kjøreegenskaper holder mål, selv om tysk premiumklasse, særlig Mercedes og BMW, nok er mer finslipt.

Motorvalget er ikke helt enkelt. To-literen på 136 hester ser grei ut på papiret, men Omega B ble 165 kilo tyngre enn forgjengeren, og maks dreiemoment kommer først ved 4000 omdreininger. Den virker treg, og forbikjøring 70–100 km/t er som på en småbil: 6,7 sekunder i tredje gear, 10,0 i fjerde og 13,8 i femte. Forbruket er gunstig hvis du trykker lett med gassfoten.

2,5-liters V6 med 170 hester bruker 5,2 sekunder, 8,5 sekunder og 10,8 sekunder. Ikke imponerende for en så stor motor, og den går heller ikke så mykt og fint som Opels gamle rekkesekser. V6 gir dyrere service, blant annet på grunn av dobbelt eksosanlegg og over dobbelt så dyrt skifte av registerrem (hver 60.000 km). 3-liters V6 på 210 hester skuffer selvsagt unna, men den er sjelden bruktvare.

2,5-liters diesel rekkesekser er en solid arbeidshest. Ved årtusenskiftet fikk Omega en ansiktsløftning. Rustbeskyttelsen ble bedre. Nye bensinmotorer på 2,2 og 2,6 liter, 4-sylindret diesel på 2,0 og 2,2 liter, og på slutten ble det puttet en 6-sylindret 2,5-liters diesel fra BMW under panseret. Men fordi Omega-salget dabbet av mot slutten, er alle disse sjeldne i brukthallene.

Sjekk prisene!
Prissituasjonen er urolig. Hos merkeforhandlere ligger de normalt, men privat og hos bruktbilhandlere kan Omega ligge lavt, ikke stort høyere enn den mindre Vectra, som hadde mye lavere nypris.

2,5-liters V6 koster ofte ikke særlig mer enn en 2-liters Omega. Utstyret kan avgjøre mer. V6 uten automat og klima er mindre ettertraktet enn 2-liter med klima. Diesel-utgaven har pris i nærheten av V6. Stasjonsvogn ligger gjerne 15–20 tusenlapper høyere enn sedan, og er ofte lengre og hardere kjørt.

Drømme-Omegaen er en gubbekjørt privatbil med lav kjørelengde og ryddig servicehistorie. Ikke lett å finne, men har du flaks, kan du få en bil som holder lenge og greier de fleste transportjobbene.

V6 på test
Vi napper med oss en 2.5 V6 GL stasjonsvogn fra 1995 til NAFtest, til salgs fra en ikke-merkeforhandler. Kjørelengden er forholdsvis beskjedne 137.000 kilometer, men den bærer ikke kilometrene godt. Lakken har typiske sår på panser og forskjermer, og også en god del riper ellers. På prislappen står 138.000 kroner pluss 5717 kroner i registrering. Den har verken klimaanlegg eller automatgear, og det trekker prisen ned i denne klassen. El-drevet soltak og traction control er med.

“Drar mot høyre. Rattet sitter skjevt. Vibrasjon fra 80 km/t og oppover”, kommenterer testmann Øyvind Opheim under prøveturen. Bilen er utstyrt med dekkdimensjon 215/45–17.

Bremsetesten viser svak og ujevn parkeringsbrems, en typisk Omega-svakhet. Slakk i et stabilisatorledd foran påpekes også. Begge bakdører og hjulbuer har rustdannelser, og det er en del overflaterust rundt bakstillingen. Støtfangeren foran er løs på venstre side. Håndtaket på hanskerommet er falt av, og setetrekket bak har hull.

Litt ulyd fra et strammehjul på generatoren er eneste feil som finnes i motorrommet. Motor, gear og clutch funker som de skal.

“Prisen er for høy til at et kjøp kan anbefales”, konkluderer Opheim. Solid rom for pruting, altså.

Behagelig bil
Digre dekk ødelegger mye av det som egentlig er det fine med Omega. Vår stasjonsvogn slår hardt og brutalt på små ujevnheter og går litt kantete rundt svingene. Vi må kjøre en normal 2-liter med standarddekk 205/65–15 for å sammenligne, og med ett blir Omega en triveligere og smidigere bil som bevarer komforten den er konstruert for å ha. Den føles som en behagelig glider som sluker milene uanstrengt på langtur. 2-literen må riktignok jages på høyt turtall for at den skal våkne. Den er for så vidt en moderne konstruksjon med 16 ventiler, men det fins atskillige konkurrerende 2-litere som greier mer.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer