img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-5
BRUKTBIL: Med 9-5 greide Saab å sende ut en bil som ikke var plaget av store barnesykdommer. Sikkerhet og utstyrsnivå er fortsatt på høyden.

Først publisert i BIL 12 - 2003.

“Usedvanlig lite rust under bilen”, slår NAF-tester Øyvind Opheim fast da han saumfarer vårt eksemplar, en 98-modell 9-5 SE sedan med manuelt gear. Bilen er registrert høsten 1997 og viser at bruktimport kan ha sine fordeler. Den har rullet 93.000 kilometer i gunstig tysk klima. Fronten har uvanlig lite steinsprutskader, og bortsett fra et par nesten usynlige parkeringsdulter er bilen hel og pen både utvendig og innvendig.

Den er til salgs fra et seriøst firma som kan legge fram solid dokumentasjon av bilens historie. Utstyret er omfattende: Skinnseter, fjernbetjent sentrallås, ABS, fartsholder, radio med cd og kassett, fireveis rattjustering og to sett alu-felger, det ene med fabrikknye vinterdekk. Bilen er en SE-utgave med automatisk klimaanlegg. Grunnmodellen hadde fra starten manuelt anlegg, og fra 2001 fikk alle 9-5 klimaautomatikk. Og ja, setevarme er på plass, ofte en mangelvare på bruktimporterte biler. Prisen er 225.000 kroner. “Fullt akseptabelt hvis feil og mangler utbedres”, kalkulerer Opheim etter å ha kjørt og sjekket.

Mangellista er ikke lang: En liten skade nederst på frontfangeren, litt slitte bremseskiver foran, oljelekkasje fra motor, trolig fra registeret. Punktum.

Som 9-5-eier må du regne med nokså høye delepriser. Vårt deleutvalg (under deler/reparasjoner) har en samlet sum på drøyt 35.000 kroner, mens forrige måneds Omega kom på 28.000 kroner.

“Ferdig” ut på markedet
Det skyldes ikke flaks at vi har fått tak i en brukbar bil. I sterk motsetning til lillebror 900/9-3, som var belemret med store mangler da den kom i 1993, hadde Saab-folket gjort jobben med 9-5. Ikke alt var prikkfritt fra starten i 1997, men de få feilene var ikke alvorlige.

“Å gå fra Saab 9000 til 9-5 var som natt og dag”, skriver en av Bils lesere, og mener både kvalitet og komfort. Feil med dashbord-display går igjen, likeså bakbremser som “fryser”, det siste et problem med mange biler i Norge. Trafikkrytmen er rolig og bakbremsene må sjelden jobbe hardt. Klima-anlegg som går utilsiktet av og på skyldes elektronikkfeil.

Årets ferske NAF-oversikt gir Saab 9-5 god karakter. Den er nummer 22 av 86 modeller på feil-listen – og den beste storbilen. Konkurrenter fra Volvo, BMW, Audi og Mercedes havner et godt stykke bak. Da det tyske bladet Auto nylig ba leserne kåre de beste bruktbilene, ble Saab 9-5 best av samtlige modeller uansett klasse. Riktignok fantes modeller med færre feil, men bilens øvrige egenskaper sikret seieren.

Bare turbo
9-5 er ingen lettvekter, men turbomotorene sørger for futt nok. Den minste 2-literen med 150 hester gir normale fartsressurser. Maks dreiemoment på denne lett-turboen kommer allerede ved 1800 omdreininger. 2,3-literen med 170 hester går riktig friskt, og Aero-utgavene med 230 eller 250 hester har et voldsomt overskudd. Fordelene med disse firesylindrete turbomotorene er at kreftene slippes løs når du trenger dem, men samtidig oppnås gunstig forbruk når du er lett på gassfoten.

Opels 3-liters V-sekser på 200 hester er sjelden vare, og har egentlig liten hensikt når det fins så spreke firere. Opels 3-liters V6 diesel (fra 2001) med 176 hester er svært sjelden, mens 2,2 diesel med 120 hester (fra 2002) har solgt bedre.

Opel-motorene har registerrem som må byttes, mens Saab-firerne har kjede som vanligvis holder minst 200.000 kilometer.

Ekte allrounder
Tyske prestisjemerker har mer finslipt komfort. Saab 9-5 viser ikke den isolerende storbilfølelsen, men virker til gjengjeld levende og artig på veien. Styringen er kvikk nok og motorene er villige.

Samtidig greier den alle oppgaver som familiebil. Eierne råskryter av de gode setene. Plassen i baksetet er raus, likeså bagasjerommet. Stasjonsvognen Estate har dominert siden den kom i 1999. Den er ikke av de aller største, men har god fleksibilitet og gjennomtenkte løsninger.

9-5 bygger på plattformen fra Opel Vectra, og dermed er den første Saab med uavhengig bakstilling. Trass i Opel-arven er mye av det spesielle Saab-preget på plass. Det gjelder ikke bare detaljer som dashbord-fasongen og tenningsnøkkelen ved gearspaken, men hele følelsen i bilen. En storbil med særpreg, altså, fortsatt noe for entusiastene. Ikke dumt, det...

Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer