Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
B.I.L's Lillemork svarer Først kom en pressemelding fra ABL, så kom Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) med sitt innspill, deretter kom Herbert van Vliet i CP Eurokat med sine kommentarer, og nå kommer Lillemork med et nytt tilsvar. |
||||||||||||||||
SAKEN SÅ LANGT:
Her følger Lillemorks andre kommentar: "Det er kun bilprodusenten som har ansvar for hele bilen og bilmerkets image. F.eks. seriemessige feil er meget kostnadsdrivende og kan i noen tilfeller representere sikkerhetsrisiko og/eller være skadelige for merkets image. OE-komponenter er derfor underlagt meget strenge kvalitetskrav fra bilprodusentene. De samme delene levert av bilprodusenter som reservedeler, er underlagt de samme kvalitetskrav, også når de er produsert av underleverandører. Det er riktig at det ikke er enkelt å sammenligne kvalitetssikringssystemer. Nettopp derfor er det godt å vite at man alltid kan være trygg på komponenter som har vært gjennom bilprodusentenes kvalitetssikringssystemer. Det er riktig at en bilprodusent må kunne levere alle deler, også de lavfrekvente, til en bilmodell. Det er derimot ikke nødvendigvis riktig at det derfor er mye dyrere å kjøpe en del som kommer fra en bilprodusent enn fra en annen leverandør. Dette er som alltid avhengig av kvalitet, volum, konkurranseforhold og logistikkeffektivitet.
Vennlig hilsen Tore Lillemork
|