Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Maybach Fulda Spezial På tross av en rekke gode forsøk på å vise det motsatte, er vel fremdeles Fulda en av de minst sexy varemerkene under Goodyear-paraplyen. En spesialbygget Maybach skal endre på det. |
||||||||||||||||
Egentlig en fantastisk forestilling. Studenter i Pforzheim har tegnet, Mercedes i Stuttgart har modifisert og Stola i Torino har bygget noe av det mest skreddersydde vi har sett på denne siden av annen verdenskrig. Dekkprodusent Fulda ville ha noe som (alibi) de kunne utvikle høyhastighets limousine-dekk med, og samtidig noe som ga folk/publikum/kunder en virkelig ”oi! Dæggern”-følelse. Så de bestilte en Maybach 57, ba designstudentene i Pforzheim lage et karosseri som skulle være dramatisk, ikke retro, men allikevel ha henvisninger til Fulda/Maybach-samarbeidet for 70 års tid siden, og de sa til Maybach/Mercedes at de skulle ha 350 km/t. Fire studentutkast ble valgt ut til å bli modellert i 1:4 skala. Fredrich Burchard er navnet på han som står bak ”vinner”forslaget. Og dermed rykket utviklingssjef hos Mercedes, Jürgen Weissinger inn med et ti-manns lag. Hele bilen er bygget om, ny vegg mot motorrommet for eksempel og på tross av at den er en ren toseter, er den både lenger og bredere enn limousinen. Og selv om den har en luftmotstandskoeffisient så lav som 0,28 (men frontareal på hele 2,55 kvadratmeter) satt de 350 km/t i timen langt inne. Teknikerne måtte bygge om motoren slik at den nå yter 700 hk. Dermed kunne Klaus Ludwig smile fornøyd da han hadde gjort 351,45 km på en time på den italienske Nardo-banen Fulda kommer forhåpentlig til å få masse ut av denne bilen som helt sikkert har kostet minst 10 millioner Euro (hvis alle har tatt seg betalt for alt). Den er bygget blant annet for å promovere det nye superbildekket Extremo – derfor heter denne bilen Fulda Maybach Extremo. Men de har en elendig historikk på slike stunt. Hvem husker den praktfulle High-Tech-Emotions trucken de lot bygge til sitt 100 års jubileum i 2000? Eller den spesielle Porsche 993 de lot bygge for å introdusere Carat-dekket i 1997 (også 350 km/t forresten)? Forhåpentlig komme denne Extremo-modellen til å sette seg fast i folks bilde av Fulda. Slik forgjengeren fra 30-årene gjorde. Da kjøpte Fulda Werke en praktfull Maybach SW 38 (den gangen var Maybach en selvstendig luksusbilfabrikk som dagens Maybach ikke har noe annet felles med enn navnet), sendte den til Dörr und Schreck, en av Tysklands bedre karosserisnekkere. De lot en av tidens store aerodynamikere, König Fachsenfeld, med Jaray i bakgrunnen, tegne et lukket, meget strømlinjet karosseri som virkelig ble symbolet på den moderne expressbilen på datidens moderne motorveier.
|