Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
B.I.L.-seminar på Teknisk Museum B.I.L. inviterte i dag til temadag på Teknisk Museum under fanen Bilen i et historisk og fremtidsrettet miljø- og sikkerhetsperspektiv. Til stede var ca 70 personer fra bilbransjen, bilist- og miljøorganisasjoner mens politikerne glimret med sitt fravær. |
||||||||||||||||
President i Bilimportørenes Landsforening, Øystein Herland ønsket velkommen og fremhevet at det er viktig at miljø og sikkerhet blir faktorer som fører til mindre avgifter. Han poengterte at Stortinget allerede i 2000 vedtok at avgiftssystemet skulle endres i en slik retning, og at han hadde signaler på at ting nå var i ferd med å skje. Den tidligere redaktøren i Tekniske Ukeblad, fly- og bilingeniør Stein Bekkevold redegjorde for den positive effekten av tiltak bilindustrien har gjort for å redusere utslippene de siste årene. Han vektla at krav fra myndighetene har drevet produsentene til å lage mer miljøvennlige biler og at utslipp av NOx var kraftig redusert og CO- og HC-utslipp så godt som er eliminert i moderne biler. ”Men vel så farlig som CO2, er utslippene av støv og partikler. Her er distribusjonsbiler og busser i tettbygde strøk de store synderne,” konstaterte Bekkevold.
Biltrafikken forurenser ”Biltrafikken bidrar til at forurensningen i Norge holdes opp, og selv om moderne biler er blitt mer miljøvennlige er de blitt flere, større og tyngre enn tidligere,” konkluderte Jordfald.
Saab på sprit
Sikkerheten gradvis bedre Professor Inggar Lereim redegjorde for de mest utbredte skader ved trafikkuhell og presiserte viktigheten ved riktig bruk av bilbelte samt innstilling av nakkestøtten for å unngå whiplash. Han kunne fortelle at syklister er involvert i 90% av alle trafikkuhell og at antall mc-ulykker er sterkt stigende grunnet økt salg av motoriserte tohjulinger de siste årene.
Volvos havarikommisjon Volvo har et moderne sikkerhetssenter i Göteborg, og i dag gjøres svært mye av forskningen virtuelt via avanserte datamaskiner. Likevel smadrer Volvo rundt 300 ferdige biler i sitt anlegg hvert år. Norin viste til forskning i forbindelse med Volvos WHISP som dokumenterte at antall whiplash skader ble redusert inntil 53% i biler med dette systemet montert. Etter foredragene var det anledning for de fremmøtte til å prøvekjøre moderne og tilårskomne bilmodeller for selv å oppleve at det har skjedd ting på denne fronten gjennom årene.
|