Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
10.000 å vinne for gode støtdemperkunnskaper -Utlysingen av Monroe-stipendiet har blitt en god og hyggelig vårtradisjon for oss – og forhåpentlig også for bilfagelever og lærlinger over hele landet, som her får sjansen til å plusse på studiekassa med 10.000 kroner for den beste besvarelsen om støtdemperens oppbygging og virkemåte. |
||||||||||||||||
Dette sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Automotive i Norge, som representerer støtdemperprodusenten. I år er det 9. gang konkurransen finner sted. Monroe-stipendiet ble i sin tid etablert som et bidrag til å styrke rekrutteringen til bilfagene, en begrunnelse som er minst like gyldig i dag som da stipendiet første gang ble utdelt i 1997. Edvardsen understreker at konkurransen dessuten er et viktig verktøy for å fokusere på den betydelige ulykkesrisikoen som ligger i å kjøre med mye slitte eller defekte støtdempere. Undersøkelser fra flere land – også Norge – tyder klart på at så mye som hver tredje bil kjører med støtdempere som er så slitt eller defekt at de burde vært skiftet ut. ”Her kreves det både informasjon og holdningsskapende arbeid, og da finnes det ikke noe bedre og riktigere sted å begynne enn med morgendagens mekanikere”, fastslår Støa Edvardsen. ”Siste år fikk vi inn noe over 100 besvarelser, mange av dem meget gode. Dette forteller oss at morgendagens mekanikere har både evne, lyst og vilje til å tilegne seg gode kunnskaper om støtdemperen og dens livsviktige betydning for kjøresikkerheten. Samtidig bekrefter det at elevenes faglige interesse er stor og levende, men også at behovet for stimulansetiltak som et stipend er betydelig.” Det er sikkert også en sterk motivasjonsfaktor å få sjansen til å plusse på studiekassen med 10.000 blanke kroner. Vi husker vel alle at penger ikke var det vi hadde mest av under skolegangen. ”Premiesummen kan disponeres fritt uten noen form for begrensninger, og vi håper selvsagt at vårt stipend kan være ett av mange elementer som stimulerer interessen for bilfagene”, sier Monroes Terje Støa Edvardsen.
|