Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hybrid SUV Europa-klar Kollega Trygve Bæra er i dag blant de første europeiske journalister som kjører Lexus RX 400h. Allerede neste uke er bilen på plass hos sin første norske kunde. |
||||||||||||||||
RX 400h er luksus-SUVen som får velstående bilentusiaster til å vurdere en hybridbil. Med en 3,3-liters V6 bensinmotorer kombinert med to elektriske motorer, en for for- og en for bahjulene, byr den til sammen på 272hk. Det gir en akselerasjon til 100 km/t på 7,6 sekunder og et snittforbruk på 0,8 liter på mila ved blandet kjøring. ”Prisgunstig” I Norge får RX 400h er prislapp på kr 823.000, men da er ”alt” inkludert. Det vil bl.a. si navigasjon og ryggekamera, automatisk klimaanlegg, skinn interiør, 18-tommers lettmetallfelger, audioanlegg av fabrikat Mark Levinson, aktive frontlykter, elektrisk betjent bakdør, automatgear av typen CVT. Prisen inkluderer også metallic lakk og frakt- og leveringskostnader hos eneste norske Lexus-forhandler i Oslo. Ønsker du soltak må du ut med 9000 kroner ekstra. Sammenlignet med en bensindreven bil med tilsvarende ytelser og utstyr, kommer RX 400h gunstig ut. Det skyldes at man får 25 % fradrag i vektkomponentavgiften som kompensasjon for den ekstra vekten som elmotor og batteri representerer. Første kunde får bilen sin den 8. juni, og han vil tilhøre en eksklusiv klubb for Toyota Norge får bare 26 biler i år. Av disse er allerede 21 forhåndssolgt. Mer om Trygve Bæras inntrykk av Lexus RX 400h kan du lese i juli-utgaven av Bil.
|