Ford preges av lagånd mellom importør og forhandlere. Alle gamle stridigheter er borte og noe må ha skjedd da Ford lanserte Focus. Men Ford har fastlagt sitt ambisjonsnivå og målene for 2007 er krystallklare:
- Ford skal ha 7 prosent markedsandel for personbiler i 2005, sier adm. direktør Tormod Skofsrud. --For oss er det viktigste å nå de målene vi har satt oss. Og vi vil ikke ”kjøpe oss” en høyere markedsandel for å få en eller annen pallplass.
Ford sterke og svake sider:
- Ford har tynt modellprogram. De mangler småbil, firehjulstrekk og stor SUV. I forhold til de andre ”bronsekameratene” er de svakest. Men det de har av nye modeller, virker veldig bra.
- Ford Ka leveres bare på bestilling – og det legges ikke ned en krone for å selge bilen.
- Ford Fiesta har gått ut på dato. Ford Norge gir likevel ikke opp, og satser nå på to spesialmodeller. Men det betyr neppe storsalg.
- Ford Focus er et skikkelig Ford-produkt og det er lenge siden sist Ford i Norge har lansert en ny modell så bra og ”etter oppskriften”. Alle i Ford-familien strutter over av optimisme og har ”klokketro på den nye Focus”. Diesel står helt i fokus. Forhandlere kan knapt ønske seg noe mer enn nye Focus. ”Den som ikke er fornøyd med den, bør flytte fokus”.
- Ford Focus C-Max har én feil: At den har slektsnavnet Focus. For bilen er så mye større og mer praktisk, og mange forbinder Focus med en gitt størrelse mens C-Max er en liten klasse større. C-Max har Ford ikke ”skikkelig lansert” – og nå kan det være for sent.
- Ford Mondeo er gammel, men ikke ute på dato. Det finnes knapt en bedre kombinasjon enn Mondeo stasjonsvogn med dieselmotor. Mange oppfatter bilen som ”kjedelig”, men de kan ta feil. Mondeo får en betydelig facelift og den nye lanseres i Norge i juni/juli. Ford har ”nok av dagens modell på lager”.
- Ford mangler alt som heter firehjulstrekk. De har ingen stor flerbruksbil (Galaxy er moden for pensjon), men nye modeller skal være ”like rundt hjørnet”
- Fords forhandlere er igjen samstemt med importøren. De skal ha bruktbilsituasjonen under kontroll og synes ”de har det veldig bra”. Mange forhandlere liker at Ford Norge ikke lar seg friste til ”å bli best” for en hver pris. Mange har smertelig erfaring fra tidligere da dette med ”til en hver pris” førte til at prisen ble betalt av forhandlere.
Konklusjon:
Ford har meldt seg av kampen om bronse. De tenker mer på inntjening enn å komme på pallen. Det er noe mange erfarne forhandlere synes er ”klok tale”, og en sier at ”nå er det klokskapen som styrer i Ford Norge”.