Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda 5, kjørt og priset LANSERING: Mazda 5 ble vist i sin endelige utgave på Parisutstillingen i fjor høst, og den fremdeles ganske ferske norske importøren gjorde en lekker finte og fikk jommen bilen med til bilutstillingen på Lillestrøm. Derfor er det sikkert noen som virkelig venter på den nye modellen. Nå er den her, nesten. Hvilket vi si i august. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BilNorge.no var med i den første gruppen til Nord-Italia der vi virkelig fikk kjørt bilen på landevei. Og siden vi har noen venner i Varese benyttet vi anledningen til å fylle opp bilen til topps, 7 velvoksne herrer medbringende badebukser og håndklær. Da, kan man si, mistet bilen noen av sine spenstige, dynamiske egenskaper. 1,8-liters motoren fikk plutselig nok å gjøre, og det var ikke spesielt praktisk/komfortabelt for de to bakerste heller. Men nå påstår vel heller ikke Mazda at dette er en bil som kan frakte syv personer transkontinentalt. Baksetene er helt klart for mer sporadisk bruk, eller for de som ikke er helt store (men ikke helt små heller – de får plass i isofix-festede barneseter på raden bak forsetene). Underlig, egentlig, at Mazda ikke har tatt oppskriften helt ut. Gearspaken er plassert oppe på dashbordet, det skulle sikkert ikke meget til før de kunne gjøre en Multipla og sette tre personer foran og tre bak. Da kunne de enten presentert den som en unik 8-seter, eller gjort en virkelig komfortabel stol på tvers bak, hvis det er som de sier at det er 7-setere folk etterspør. Nå skal vi ikke gå for mye inn i detaljene, en prøvekjøring vil dukke opp i neste BIL, men nøye oss med å påstå at med 2-liters motoren (145 hk) var den virkelig en fornøyelse. Den hadde et chassis som ikke hadde noe problem med tråkling på trange landeveier, komforten var nesten fransk på tross av at den har solide krengningshemmere som holder det forholdsvis høye karosseriet på plass. Den har en full liste med sikkerhetsutstyr, men kommer kanskje til å få problemer med Aftenpostens testere fordi her heter antispinn-systemet TCS.
Prislisten ser slik ut:
Med den nye dieselmotoren og 6-trinns gearkasse er den også priset, den kommer imidlertid ikke før senere i høst,
I tillegg finnes det forskjellige utstyrspakker, infotainmentsystemer og det er tillegg for metallic. Automatgear er det imidlertid ikke tillegg for, for det finnes foreløpig ikke i Europa.
|