”Vi har den vanskeligste perioden bak oss”, sier han. ”Vi har en andel på 6,4 prosent hittil i år, men ser ingen grunn til at vi ikke har 6,9 når året er omme”.
Peugeots sterke og svake sider:
- Peugeot 206 kjemper i et steinhardt segment. Det er den eldste modellen blant de mest solgte. Men den beholder sin popularitet. En fordel er at 206 leveres som stasjonsvogn. Importøren regner med at 206 ender som nummer tre i klassen i år – etter Toyota Yaris og VW Polo. Ingen ny 206 i år eller neste år.
- Peugeot 307 markedsføres i tre faser i år. Veteranen i klassen startet året tungt, med svakt salg. Men så lanserte man bilen med en 1,6 liter diesel på 90 HK (tidligere var minste diesel på 110 HK), og plutselig er bilen mer attraktiv og prisen mer konkurransedyktig. Men det skjer mer med 307 i år. I september starter salget i Norge av en oppgradert (faceliftet) modell. Fronten blir ”mer som 407”, den får andre baklykter og endret innredning. Alle varianter oppgraderes, og ledelsen i Peugeot Norge regner med at salget vil ta av når den nye modellen kommer. Peugeot har det bredeste modellprogrammet med en stasjonsvogn og SW (med inntil 7 seter) som er en vinner.
- Peugeot 407 har ikke blitt den suksessen importøren og forhandlere hadde forventet. Det er flere årsaker: 1) 407 er en ”annerledesbil” med moderne design og ikke like ordinær som forgjengeren 406. 2) 407 med 1,8-liters bensinmotor ble helt feil priset ved lansering. Noen hos importøren må ha vært uten bakkekontakt da de satte prisen. Trodde de bilen skulle lyse som en Mercedes-stjerne? Nå er prisene satt ned med 20.000 kroner (importøren, produsenten og forhandlerne har bidratt med 1/3 hver). Peugeot 407 er en krevende bil å selge. Mens 406 hadde alle fordeler (billig, tradisjonell, ordinær) må 407 selges på komfort og design. Stasjonsvogna er mindre enn mange konkurrenter.
- Peugeot mangler helt firehjulstrekk og en flerbruksbil som kan konkurrere i Touran-klassen. Og noen 4WD kommer ikke på veeeeeeldig lenge.
- Peugeot konkurrerer bare i tre segmenter – med 206, 307 og med 407. Den nye 1007 vil neppe bli en volumbil.
- Importselskapet eier alle de største forhandlerne. Ofte blandes Mercedes-Benz og Peugeot – men merkene må separeres bedre. Før konkurrerte ikke Mercedes og Peugeot. Nå er de ”argeste konkurrenter”.
Konklusjon:
Peugeot skal slite tungt for å bli nummer tre. Da må prisene være riktige, og forhandlerne må innse at å selge 407 er en krevende jobb som forlanger noe annet enn ”å ekspedere biler”. Storforbrukere (les leasingselskaper) må pushe 407, og den nye 307 MÅ komme i september (ikke som så ofte tidligere litt forsinket).