Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën fikser fødselsunderskuddet Jeg har tidligere applaudert italienske Citroëns utrolige påfunn. Det siste nå er at de lanserer C1 som et middel for å minske på Vest-Europas fødselsunderskudd. |
||||||||||||||||
Det er ikke så lenge siden jeg fortalte om hvordan Citroën i Italia har kjøpt opp en by i nærheten av Rimini (KLIKK HER for å lese) – en rekke nordmenn kommer til å feriere der i sommer – og døpt den om til RicC1one. Og jeg har tidligere vært innom både den rosa og den koks-svarte, glitter-besatte C3-modellen signert Dolce & Gabbana. Jeg har kanskje ikke husket å presentere dere for Berlingoen til Fiorucci, selvlysende (nesten) elementer både uttapå og inni, og en rekke utrolige accessoirer i neonfarger. Så den skal dere få her. Jeg har kanskje ikke nevnt verken Gay Village som de lagte i Roma for noen år siden, eller Disco Café Pluriel midt i det heteste natt-området i Milano. De var vel faktisk blant de første med å innføre Nu-Bossa til Europa. C3 Buddha Bar er også verd å nevne – det var italienerne som lagde en C3-spesialversjon rundt dette ikon-stedet, selv om det jo er plassert i Paris. Men italienerne kjente åpenbart også til stedet, for kampanjen, der Citroën Italia lagde en egen pakke med Buddha-utstyr, ble en stor suksess. Med bilen fikk du en eske som innehold Vol V av Buddha Bar samle-CD’ene, to T-skjorter derfra, en egen luktgenerator (dette var før C4 med sin parfymedispenser) der luktene var ”basert på Feng Shui og hans teori om de 5 naturelementer”, en spray med orientalske lukter lå det der, en egen spylevæske som også skulle skape Østens mystikk og våtservietter som sørget for det samme. Alt dette her kan høres ganske sprøtt ut, men det er ikke tvil om at slike aktiviteter har satt Citroën skikkelig på kartet i Italia. I fjor satte de personlig salgsrekord for tredje år på rad, markedsandelen økte fra 5,8 prosent i 2003 til 6,5% og i de små segmentene (C2 og C3 og Cabriolet) var de best blant importmerkene. Også på varebiler bringer disse aktivitetene resultater, 21 prosent økning i fjor. Grunnen til disse linjer er imidlertid ikke mimring, men bare for å vise den siste annonsen derfra. Hadde denne gått i Norge, der Mazda får pepper fordi de antyder at en lekker hekk er lekkert? Selv om det lille som finnes av tekst på denne annonsen er italiensk, er jeg temmelig sikker på at budskapet er klart. C1 er kompakt, den skaper flere parkeringsplasser og dermed mindre stress og flere smil, og den har faktisk så god plass at det kan skje noe med fødselsunderskuddet. Du får opp den nye annonsen her.
|